• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maskinisten skrev 2012-02-23 22:51:54 följande:
    Det kan direkt nämnas att jag faktiskt är ganska ny i LCHF världen, börjar dock bli imponerad.

Tycker mig förstå i denna och diverse andra trådar att många tycks hålla den väldigt varierande kosten ägg & bacon, morgon middag kväll, veckans alla sju dagar. Är det något jag bara har fått för mig eller är det bara ett fåtal aktiva forum skribenter?
    Själv tycker jag ännu att kosten blivit mer varierad än innan LCHF, kanske just för att man provar en del nya varianter och kombinationer, så ännu har varje måltid varigt ett kulinariskt äventyr.

Vidare tycks het vara en hysterisk förkärlek till fett, nästan sjuklig jakt på det samma. Utan att döma så undrar jag om det är den klokaste attack vinkeln?
    Vist har även jag provat kokos fett i kaffet osv. Men tämligen omgående i dieten beslutat mig för att följa de faktiskt enkla råd som kostdoktorn ger (Väldigt förenklat : bort med pasta, potatis, ris, spannmål, mm. & uppgradera allt mejeri till "premium" varianten & stek i smör), det tycks faktiskt funka utmärkt då jag hittills och i skrivande stund faktiskt har snittat en viktminskning med nästan 0,4kg/dag.

Nu har vi säkert alla litet olika incitament att prova och/eller välja en LCHF livsstil, någon jagar kg, någon cm. osv. Själv har jag inget annat än att faktiskt bara komma ned i vikt nog att det skall bli lika behagligt att vara fysiskt aktiv som på den tiden jag var någorlunda vältränad, skiter egentligen fulständigt i vad vågen landar på. Så här just i början (har LCHF:at i ca 10 dagar) är det dock av litet intresse för att säkerställa att det går åt rätt håll.

Vid korrekturläsning så ser jag att frågeställningen kanske är luddig, men vet inte riktigt hur att klä det bättre i ord.

/G 
    Ja, jag kan säga att bacon äter jag aldrig. Ägg blir det i flera former men inte till middag. Jag äter väldigt varierat och tycker att det är ganska lätt att laga varianter på samma mat som jag ätit tidigare. Köttfärssås med lchf-pasta, wok med vitkål istället för nudlar, biff med rättikagratäng, fiskgratäng med blomkålsmos, tacosallad istället för tacos i bröd... Ja, vi äter på som aldrig förr och vågen pinnar neråt ganska så bra.

Min stil är att hålla intaget av kolhyderater lågt till frukost och lunch. Frukost blir ofta en ägglatte och fröknäcke med pålägg eller pannkakor. Till lunch blir det omelett av något slag. Och sedan middag kan bli vad som. Det fungerar utmärkt för mig och jag har ingen hejdundrande viktnedgång men sakta men säkert trillar kilona av.

Ideer till god och varierad lchf kost finns på många ställen. Har du inte sett denna blogg så rekomenderar jag den varmt:

varldensbastamatblogg.blogg.se/
  • Maruid
    Skruttefia skrev 2012-02-24 10:25:09 följande:
    Maskinisten - jag är också relativt ny (körde igång i början av januari) och jag äter också varierat och kör huvudsakligen på de enkla principer/kostråd som du själv räknade upp. Äter ofta turkisk youghurt med bär o nötter till frukost. Äter lagad mat till lunch (matlåda hemifrån) och på kvällen. I prinicp äter hela familjen samma mat med den skillnad att jag inte äter det kolhydratrika tillbehöret pasta/potatis/ris utan istället har fixat något annat "LCHF-tillbehör" som även de andra får tar av också. Ev rester blir min lunch nästa dag.

Ägg o bacon äter jag oftast till lördagslunchen när de andra äter pannkakor
    Har du testat lchf pannkakor? Om inte så rekommenderar jag dem å det varmaste!
  • Maruid
    Sigrid skrev 2012-02-24 13:36:01 följande:
    Vad använder ni för sötningsmedel (om ni vill söta)?
    Hittills sukrin men ska testa att blanda av sukrin och stevia som många rekommenderar nästa gång det blir bak.
  • Maruid
    IngentingAlls skrev 2012-02-25 13:22:25 följande:
    suck vad trött jag blir. Denna veckan har verkligen vikten gått berg och dalbana. Ena dagen väger jag typ 0,5 mer andra dagen 0,7 mindre och så håller det på hela tiden. Jag vet att man inte ska väga sig varje dag men är lite av ett kontrollfreak av mig. Är rädd för att göra fel och inte gå ner något.

Äter samma som förra veckan fast jag lagt till ett extra ägg på morgonen för att hålla mig till middagen. Antar att alla har sina platåer... Men man blir trött och ledsen vill ju gå ner nu!
    Alla veckor kommer vara en berg och dalbana om du väger dig varje dag. Det fungerar inte för personer som vill gå ner i vikt och inte för någon som är viktstabil heller eftersom kroppen på grund av vätska och hormoner kan pendla från några hundra gram upp till tre kilon beroende på var vi är i menscykel etc.

Vill du må bra och se på din vikt mer långsiktigt så väg dig en gång i veckan och på ungefär samma dag och tid. Stressen du skapar genom att oroa dig för din vikt leder till kortisol som bevisat förhindrar viktnedgång. Vill du går ner i vikt måste du helt enkelt låta det ta tid.

Nu vet jag att här är många som bara har några få kilon kvar i tråden och då pressar man på extra hårt. Jag vet inte om du är en av dem men generellt säger kostrådgivarna inom lchf att det kan ta månader och så långt som upp till ett halvår innan kroppen ställer om sig till sitt nya bränsle. För andra går det betydligt snabbare och det är alltid individuellt.
  • Maruid
    EEE skrev 2012-02-25 23:54:20 följande:
    Idag gick det hyfsat en stund med burpees och Zumba fram tills min stora tjej tröttna. Min lilla tyckte det var spännande att titta på! Jag önskar verkligen att det hade kunnat fungera så här varje dag men tyvärr gör det inte det. Vill även prioritera mig själv och min hälsa högre men det går inte. Skulle kunna tråka ut er med en hel novell om det hela men kort och gott kan jag säga att det är en kulturell orsak som står ivägen.
    Jag har en dotter på snart 9 månader och tycker också att det är svårt att få till träningen. Dock försöker jag stjäla inspiration av Olga Rönnbergs blogg och träna på så gott det går då dottern sover, vilket hon tack och lov oftast gör ett eller två längre pass per dag.

Men jag tycker att det med träning generellt är svårt, speciellt då man har mycket annat också. Jag håller både på att ta mitt körkort och går på andra lektioner på kvällstid också så att ha mer tid hemifrån på kvällen känns inte riktigt aktuellt. Man vill ju gärna hinna träffa mannen en stund också och jag tror inte att gymmet har barnpassning. 

Men man får väl försöka så gott man kan för lite är i alla fall helt klart bättre än ingenting och med tiden klurar man kanske ut fler och fler sätt att få allting att gå ihop.
  • Maruid
    Ninis skrev 2012-02-26 13:27:42 följande:
    Jag läser oxå Olgas blogg. Den är jättebra!
    Ja, jag är absolut ingen träningsmänniska i mig själv  och har alltid varit rejält överviktig men fick tipset från en annan nybliven mamma. Så jag gick in och bläddrade i bloggen och stal en hög övningar som jag sammanfogade till ett lagom träningspass som jag kör nu. Efter hand kan man lägga till och byta ut övningar och utmana sig själv att klara mer och mer. Hur kul som helst faktiskt!
  • Maruid
    Juliec skrev 2012-02-27 20:39:58 följande:
    Föresten så har jag ägglossning just nu.. Kan det vara orsaken ?
    JA! För min del ligger jag alltid lite högre vid ägglossning och mens. Det är smällar man får ta.

Men du, om du känner dig fet i ordets rätta bemärkelse så kan du ju fundera över hur lång tid det har tagit dig att äta dig dit. Sedan borde du ge det mer än någon vecka eller två att bli av med alltihopa.

Jag är absolut överviktigt men har med lchf börjat vända siffrorna neråt. Nej, det går inte i raketfart och nej, jag kommer inte bli en supermodell detta året heller. Men helt ärligt är det inget jag satsar på.

Jag äter lchf för att jag mår galet bra av det, för att jag väldigt sällan blir sugen på dåliga saker och för att kilona trots alla försvinner. Självklart önskar man alltid att de skulle gå bättre men efter år av svullande får jag nog acceptera att lchf knappast är en mirakelkur som händer över en natt. Det är en livsstil där man äter bra mat för att må bra.
  • Maruid
    Carolinalovetobias skrev 2012-03-01 08:24:13 följande:
    Kan man fritera skinka? Som den är alltså? Å salami kanske? Tänkte som "chips" :P
    Bäst är att lägga skivor av salami i ugnen på runt 200 grader. Blir knapriga och jättegoda och fort går det så vakta så att du inte bränner dem!
  • Maruid
    EEE skrev 2012-02-29 20:34:55 följande:
    Vad tusan har hänt med mig? Jag har ätit som jag gjort sedan jag började med lchf men de tre senaste dagarna har jag blivit ordentligt hungrig betydligt fortare än annars. Känns som det inte finns någon botten i mig.

Strax innan kl 19 tog jag ett mellanmål men grekisk yoghurt , en skvätt grädde i och lite psylliumfrön och solroskärnor på. Kl 20 var jag vrålhungrig igen??? Igårkväll var jag också vrålhungrig väldigt sent och åt en pones med ägg på, annars äter jag aldrig så sent eller så mycket. Frukosten idag blev en ägglatte med ett kokt ägg med majo på. Sedan jag testa ägglatte har jag aldrig tidigare ätit något till och då stått mig ännu längre än vad jag gjorde idag. Förstår ingenting...Obestämd
    Själv har jag det så en eller två dagar precis vid ägglossning och en eller två dagar precis vid mens. De gånger jag sedan starten ätit alldeles för mycket av något eller plötsligt fuskat utan att blinka har ironiskt nog varit precis vid dessa tillfällen.

Bästa sättet för mig att råda bot på detta är att vara mer strikt. Inget extra gott in och ingen semimat utan bara riktigt mat och rejält med fett. Då brukar det gå att kontrollera. Sedan tror jag i och för sig att man har sina perioder av mer eller mindre hunger också just för att jag tror att det ligger i vår natur att inte alltid ha samma behov av mat, sömn, stimulans etc.
  • Maruid
    mimsan01 skrev 2012-03-02 10:39:58 följande:
    Följdfråga: Hur funkar det med laktosfria produkter? Ofta så utesluter man väl mjölkprodukter för att undvika kolhydraterna i form av laktos som finns i produkterna, men om man byter ut dem mot laktosfritt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?  
    Jag vet inte om laktosfria produkter fungerar bättre, har inte provat. Men när man kollar på innehållet av kolhydrater så skiljer det sig inte stort på vanliga produkter och laktosfria.

Men vad kan man äta istället om man ska undvika mjölkprodukter... ångkoka grönsakerna istället för att gräddkoka dem eller låt dem ta en vända i stekpannan med rejält med smör. Man kan också äta mer grönsaker i form av sallad. En kycklingfilé med någon variant på cesarsallad går utmärkt då hårdost inte behöver undvikas.
    Kör såser med smör eller äggbas istället för cf, man kan ju göra många smakvarianter på bea, holandaise etc. Man kan dessutom göra olika varianter på gucamole och liknande. Googla runt på en massa recept och fundera på vad som skulle fungera och inte.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**