StockholmMotala skrev 2011-08-06 10:48:07 följande:
Jag skrev ner allt jag åt under en dag och in i matdagboken. 36 g kolhydrater!! Inte konstigt att det inte händer nåt! Och ändå har jag stramat åt jättemycket mejeri. Äter inte ty , cf längre som jag gjorde innan..
Så nu har jag börjat med en ny taktik.. Jag skrev i går in vad jag ska äta idag och kommer inte att äta nåt mer än det.. Men fasen vad mycket kolhydrater det är i det mesta tycker jag, som man tror är hur bra som helst för en.
I dag kommer jag landa på 7 gram kolhydrater, 164 g fett och 64 g proteiner.. Låter inte det snett ? Eller är det ok för viktminskning?
Vad kan jag annars äta för att få upp kolhydraterna lite och ner med fettet?
När ni skriver 80 fett 80 protein och 20 kolhydrater vad menar ni då i mängd?
Och E% nånting, vad är det?
80/80/20 är i gram. Det är en extremvariant av LCHF och dit bör man inte gå förrän man har testat allt annat och suttit fast på riktigt långa platåer! Inget för dig att bry dig om just nu alltså

Kul att du har hittat ett stort fel i din kost som är lätt att korrigera!

Vill du ha lite mer kolhydrater så kan du lägga till grönsallad, det får du i rätt stora mängder för väldigt få kolhydrater!
E% är andel i procent av total energi. Man brukar säga att man ska äta ca 0-5 E% kolhydrater, 75 E% fett och 25 E% protein, och det är ju en annan sak än att säga att man ska äta 75 % fett, eftersom 75% fett skulle vara i gram, medan 75 E% är i kalorier. Fett ger ju dubbelt så mycket kalorier som protein eller kolhydrater så du ska alltså inte äta så mycket fett som det kanske först ser ut som.
En bra dagsfördelning är ca 0-20 gram kolhydrater, 90 gram protein och 120 gram fett.