Ecstacyofgold,
Jag skrev just det här inlägget i en annan tråd där någon frågade om den vikten man går upp så fort man petar på kolhydrater. Klistrar in det här nedan. Vill tillägga att jag INTE tycker att man ska köra på en fuskdag i veckan, eftersom det kan sätta kroppen ur balans i 2-3 dagar efteråt, och jobbet man gör kan vara ogjort, samtidigt som man skickarblandade signaler till kroppen och aldrig riktigt ger den chansen att ställa om sig till optimal fettförbränning. Man håller också sötsuget igång, och när man väl har läst på vad kolhydraterna (insulinet) gör med kroppen, varför vill man utsätta sig för det på regelbunden basis då?
Jaja, här kommer inlägget:
Dels så går du upp vatten (kolhydrater binder vatten) och du får mer mat i tarmsystemet, så därför går du upp vikt som ju inte har nåt att göra med din viktuppgång/nedgång egentligen. Dessutom är du mer känslig för kolhydrater när du äter strikt! Det innebär att du drar igång insulinet lättare och därmed kan fettinlagringen bli högre än normalt. När du går över till en senare fas så ökar man kolhydraterna lite i taget, och ökar med bra sorters kolhydrater först. Då hittar man sin gräns för vad man tål, och man vänjer kroppen i och med att man ökar lite i taget. Då återgår insulinutsöndringen till en mer normal nivå, så du får inte den här extrahöga utsöndringen som du kan få vid enstaka större fusk.
När jag själv går från strikt kost till fusk-kost (alltså längre period, tex som under semestern) då går jag initialt upp 1-2 kg vatten och slagg och sen håller sig vikten på konstant nivå igen, såvida jag inte äter extremkorkat och extremt mycket för då går jag ju såklart upp i vikt med tiden, men absolut inte i den takten!