• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Loreena skrev 2011-07-23 19:29:49 följande:
    Härligt!
    Jag fick verkligen mig en tankeställare efter några dagar med lite fusk, för fy vad magen har varit i uppror de senaste dagarna! Jag fuskade inte mycket, men det blev en smörgås till frukost hos svärföräldrarna och ett wienerbröd under bilresan hem och magen reagerade verkligen direkt.
    Tack!
    Jag tål det tyvärr alldeles för bra.... :-P 
  • jeng
    Loreena skrev 2011-07-23 19:26:43 följande:
    Har ni något bra middagstips inför morgondagen. Gärna något med mycket smak! Jag känner mig lite less... har väl en 7 rätter som vi lagar hemma mest på rutin... skulle vilja hitta på något nytt!
    Testat biff stroganoff? Den går att variera med fläskkött och kycklingkött också. (eller korv, men det tycker jag är för mycket kolhydrater)
  • jeng
    Vent b skrev 2011-07-23 22:01:17 följande:
    Hej alla ...

Jag har en fråga till er med lite mer erfarenhet än mig.

Har läst ett par gånger att det är vanligt att man först rasar i vikt i början - där är jag nu och börja för knappt en månad sedan - många nämner att efter ett tag så slutar man gå ned i vikt, man liksom stannar upp och befinner sig på samma nivå utan några större förändringar - vad beror det på och vad gör man då?
    Fortsätter man men sina strikta mat vanor och efter ett tag så börjar man fortsätta att gå ned i vikt.

MVH
    I början går man ner mycket slagg och vatten, så därför får man vänta till ca vecka 3 innan man ser den viktnedgången man kan tänkas ha sen. Efter ett tag kommer man ju oftast till en platå, jag vet inte om det är det du menar. Kroppen har tappat vikt och måste fundera över om det är hälsosamt eller om den behöver gå i svältläge. Då ska man inte göra mycket annat än hålla ut, iaf ett par veckor, för det kommer oftast igång igen. Ibland fårman längre platåer, och om det händer, eller om man får en platå riktigt snabbt, tex redan v 3-4, så kanske man ska börja se över sitt intag och se om det är något som stör som man behöver ändra på. Vissa tål tex inte mejeriprodukter (CF och grädde) vissa tål inte hårdost, vissa klarar inte av mer än 10 gram kolhydrater, vissa klarar inte sötningsmedel, vissa inte mörk choklad osv osv osv... 
  • jeng

Ni med hypo,
    Hur strikt äter ni? Jag vet att ett par andra jag har pratat med har fått problem när de legat för strikt, utan de har behövt öka till kanske 40 gram istället och minska lite på fettet för att det ska funka. Bara ett tips!

Moiraine,
    Idag kör jag också på nytt!! NU jäklar ska dom sista kilona bort!
    Jag vägde som lägst 64.3 innan semestern. När vi kom hem från frankrike vägde jag drygt 67 och nu väger jag 66.5 så jag har ju gått ner lite av aptitlösheten av medicinen nu tydligen. Det känns helt ok för att ha varit 4 veckor då jag har proppat i mig absolut skit i stora mängder Peppad att komma igång igen nu!!! 

• jeng
    linelullan skrev 2011-07-24 10:16:37 följande:
    Jag funderar på att göra chokladmousse någon dag. Hittade en sida med en massa LCHF recept. Är det någon som har tips på vilken choklad man ska välja? Jag antar att man inte bara kan ta vilken som helst..
    Lindt 90% är nog den de flesta tycker är godast! Lindt 85% är betydligt surare och bittrare än den med 90% så ta inte den! marabou premium 86% är det många som äter med.
  • jeng
    3småttingar skrev 2011-07-24 11:18:04 följande:
    Är blandfärs bättre än nötfärs? Är det mycket kolhydrater i? Alltså kan man äta det ofta eller ska man vara lite försiktig? :) typ med tacos o tacogratäng osv..
    Riktig blandfärs, alltså sån som bra är kött och inte tillsatta konstigheter är jättebra. Det är bättre än nötfärs eftersom det är fetare, och du kan äta det ofta!
    Vill du göra tacos så är det dock tacokryddan du ska se upp för, gör egen istället för att använda den färdiga man köper! 
  • jeng

Strimlad kycklingfile med bacon och lite sockerärtor till lunch. Drack en Atkinsshake till frukost. Bra start på dagen! Så himla skönt att vara igång igen!

• jeng
    Teskedsmamman skrev 2011-07-24 16:31:58 följande:
    Nu har jag orkat ta fram den

LCHF - husmanskost av Anna Hallén.... Men det fanns en del recept på både tomater och äpple så den är kanske när man går av viktminskningen sedan och bara ska ha lchf till "vardags" så att säga...
    Det var precis det där jag menade när jag kommenterade länken till Annas blogg igår eller förrgår när det nu var. Hon påstår att hon äter under 20 gram, men hon äter såna där saker själv. Lite besviken på boken eftersom jag behöver äta strikt. Samma känsla som av Ulrika Davidssons LCHF på mitt sätt, eftersom den också är för liberal. Det är ju såklart helt ok att göra en liberalare kokbok, om man inte ger sken av att man landar på 20 gram om man följer den lixom... Men men båda böckerna är ju annars kanonbra och fina!
  • jeng
    Teskedsmamman skrev 2011-07-24 23:51:42 följande:
    Idag har det INTE varit någon LCHF-dag, men så firar vi bara bröllopsdag en gång om året också
    grattis!!!
  • jeng

Jag äter när jag är hungrig, har alltid gjort även på kolhydratrik mat. Mina barn äter oftast före oss, eller ihop med maken, som ibland inte äter samma mat som jag. Det har mest att göra med att jag blir extremt stressad av att ungarna äter, slabbar och bråkar vid matbordet så jag kan inte äta ihop med dom eftersom jag får symptom av stressen/panikångest och tappar matlusten. Mina barn är 1.5 och 3 och de äter ännu inte heller sån mat som jag ofta äter. Kolhydratjunkies...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**