Inlägg från: ThePointOfItAll |Visa alla inlägg
  • ThePointOfItAll

**Den stora feta LCHF-tråden**

vivi85 skrev 2011-03-08 21:17:35 följande:

Brukar läsa i denna tråd, men har nog aldrig skrivit.. försöker mig på LCHF, just för att bli kvitt mina "trivsel kilon". Vill ner ca 5kg, har även kommit igång o träna nu..

Brukar äta ungefär såhär.. är det bra eller dåligt o vad kan jag ändra på?

frukost: 2 ägg med majonäs och lite vanlig sallad med fetaost.

Lunch: omelett med 2 ägg, grädde, champinjoner, paprika och zuchini (stavas?)

Middagen blev knas då vi åt hos svärföräldrarna.. Men det blev

kyckling och wogrönsaker, var ju morot i, försökte undvika dessa bitar med de är ju strimlade så det var inte lätt.. Har även druckit några koppas kaffe med mjölk.. Inte bra jag vet..

Ser ungefär ut som mina dagar, inte så illa förutom att du kanske bör tillsätta lite mer fett. var försiktig med paprikan, och kycklingwok är inte alls dåligt -bara man undviker vissa saker. Kyckling-Wok med kokosmjölk och gädde är typ standard här hemma

Kaffe är helt ok, men var försiktig med mjölken, byt mot grädde eller iaf standardmjölk.
  • ThePointOfItAll
    Kaya skrev 2011-03-09 09:16:10 följande:
    Nikhita - jag har samma problem som du. Jag gillar visserligen grädde men just i kaffet vill jag ha mjölk. Jag försöker hålla mig till en skvätt standardmjölk och har märkt att jag inte hinkar i mig samma mängder kaffe nu när jag äter LCHF som jag brukar (undrar varför?) så jag hoppas att den lilla mängden mjölk inte ska sabba dagens kolhydrat/fettbalans alltför mycket.

Jag har i alla fall slutat med havremjölk i mitt te och det funkar helt OK så där spar jag in en del carbs!

TUSEN TACK för en lång rad pannkaksrecept Denebola!!! Gissa om jag kopierade och sparade?!

Dagens första fråga handlar om olika produkter med tomat. Använder ni tomatpuré, torkade tomater, krossade tomater på burk, konserverade hela tomater på burk etc? Jag inser att det är en del kolhydrater i tomater, och det blir väl mer koncentrerat när de är processade på något vis (min tomatpuré hade typ 15/100 tror jag!!!) men det kanske ändå kan funka i en LCHF-kost om man tänker på mängden samt hur man kombinerar det med annat?

Idag måste jag testa att baka någon ny sorts LCHF-bröd för jag åt upp mina sista två naturella pones till frukost (de var inte så himla goda längre, bakade dem ju i söndags...) och har nu bara några kardemummapones kvar som jag inte är så sugen på (semlan smakade ju surt och konstigt!). Jag tror jag ska testa lembas och/eller sesambröd.

K
    jag har mjölk i kaffet, men inte lika mycket som annars.

Jag använder tomat i matlgningen, det blir ju inga mängder. En msk tomatpuré i köttfärssåsen blir ju inte många gram/person. Hade 3-4 msk tomatkross i tacogratängen igår, som nog inte innehöll mer än sammanlagt 4 kh på 500g köttfärs.

Jag kör Lady Dahmers lembas, men lite modifierat såatt det passar mig phlox.blogg.se/2011/january/lembasbrod.html
  • ThePointOfItAll
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-09 11:18:42 följande:
    Tack=)
    Får se hur jag gör, äter ju tacokryddan själv hemma, men då blir de max 5 på hela måltiden, har inte i hela påsen heller, men känner att de är mycket så ska beställa hem tacokrydda tror ja.

Blir kanske att jag tar en kyckling eller räksallad ist, känns nästan som ett bättre alternativ fastän de är taco-onsdag;P
    Jag köper taco- och kebabkrydda i min livsbutik, de kostar bara 15 och innehåller bara rena kryddor enligt innehållsförteckningen. En gul påse som hänger bland de andra kryddorna.
  • ThePointOfItAll

Hej tjejer!
    Har varit och hadlat ingredienser till pones nu, tydligen har fiberhusk utgått ur coops sortiment till min fasa(Vi och ICA hade ingenting av det jag behövde). Pratade med butikschefen som beklagade sig och sa att de försökt beställa hem eftersom han och tre till i butiken kör lchf, det sprider sig ser ni, snart kommer ingen höja på ögonbrynen... Pratade även med två av de andra om vad man kunde ha istället för husk, men jag verkade ha mer koll än dem tyvärr.
    Fick köpa husk på hälsokosten för typ dubbla priset

Nu har jag allt hemma och testade Linda1976s recept på pones, det blev riktigt dåligt. Torrt och kompakt, men hennes var ingen kesella i som jag sett er andra ha. Någon som kan dela med sig av ett alternativt recept? Ni har ju verkligen höjt dem till skyarna så nåt måste jag ha gjort fel...

• ThePointOfItAll
    Denebola skrev 2011-03-11 15:40:45 följande:
    Gjorde du den med massa ägg i? Jag tyckte också det var superdåligt. Nu har jag bara använt kvargreceptet en gång, till semmelbullar, men då blev det mycket saftigare.
    Ja, jag tog 4 ägg varav ett stort.
    Asereht skrev 2011-03-11 15:40:51 följande:
    I det recept Linda kopierade i n i tråden var det kesella.
    Då måste det ha fallit bort eller så är det ett gammalt recept.

Kan någon klistra in ett recept med kesella/cf, så får jag testa igen.
  • ThePointOfItAll
    Ziggystardust skrev 2011-03-11 15:38:20 följande:
    Coop (och Willys) på min ort har börjat sälja Finax Psyllium istället som är samma sak som Lindroos Fiberhusk, men billigare och större förpackning. Kolla efter det istället. Det är en grön påse.
    Ska kolla efter den, tack
  • ThePointOfItAll
    Sofiaochjonas skrev 2011-03-11 16:51:16 följande:
    Vet ni här inne hur man ska äta när man är gravid, kan man fortsätta följa LCHF strikt?
    Jag fick en dotter för 6 veckor sen, försökte hålla  mig till lchf men det var svårt. Har inget direkt sug när jag är gravid, det är mer tanken att man "får äta" när man är gravid som ställer till det...
    Nåväl, jag mådde mycket bättre de veckor jag höll mig, svullnade inte upp och gick inte upp mer än man ska, totalt ca 13-14kg(runt 30+ förra grav, förlossning i v.33). Gick över tiden 5 dagar och dottern var 50cm och 3865 g, ingen spinkis.  Efter förlossningen gick jag ner 2(!) kg bara, samlade tydligen vatten efter, men de är snart borta nu, 4-5 kg från startvikt.
    Min BM var positiv, hon såg ju att jag mådde bra och att magen växte som den skulle.

Kör på säger jag, så långt du orkar. Ha inte dåligt samvete bara, du kan fortsätta när ungen är ute Jag har läst att barnen ofta blir något tyngre på GI/LCHF, men vet inte hur väl det stämmer.
  • ThePointOfItAll
    Asereht skrev 2011-03-11 17:47:47 följande:
    LCHF - Pones (godaste LCHF-brödet!) För 6 personer.
    Detta är ett recept på pones som jag själv har optimerat för att få det så likt "riktigt" bröd som möjligt. Smakar som scones i en LCHF-mun!
    6 bröd = 2,6 g kolhydrater per bröd.
    LCHF - Pones (godaste LCHF-brödet!)
    Källa: Egentagen bild
    Uppladdad av: joolsbaddy
    Ingredienser 3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    Lite salt
    250 g kesella
    1 ägg
    50 g smält smör
    En skvätt grädde (ca ½-1 dl)

Gör så här
    Sätt ugnen på 200 grader.

Smält 50 gram smör. Blanda ihop torrvarorna.

Fördela i Kesella. Blanda i ett ägg. Blanda i det smälta smöret och en skvätt grädde!

Låt stå och fiberhusken svälla i 10-15 minuter (annars kan du få magknip).

Knåda ihop 6 bullar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.

Grädda i ca 15-20 minuter i mitten/nedre delen av ugnen.

Låt svalna något, avnjut dem sedan med eget val av LCHF-anpassat pålägg!
    -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ------

Jag har minskat bakpulvermängden och använder 1 tsk och ökat på med ett ägg vilket jag tycker blev perfekt. Det funkar även bra att ta cremefraiche istället för Kesella.
    tackar!
  • ThePointOfItAll
    Här har det också ätits chokladmousse, guuuuuuud vad gott det var!! Jag verkar inte vara den ända, nu vet jag precis vad jag ska bjuda på nästa helg när jag får gäster.
    Jag använde Lidls 81% choklad som är jättegod och smälte den så att det fortfarande var några bitar i, det blev perfekt. Sonen på 2 år hjälpte glatt till att vispa grädde men spottade ut moussen sen, han åt bara grädde ist

Tänkte bjuda på en LCHF-västerbottenpaj som någon länkade till tidigare eftersom några är vegetarianer, någon som testat den?
  • ThePointOfItAll
    karilee73 skrev 2011-03-12 20:27:49 följande:
    Knäckebrödet var riktigt gott. Blev dock lite mjukt? Sen smorde jag inte plåten så de fastnade tyvärr. Hade de inne längre i ugnen eftersom de var mjuka men det hjälpte föga. Ska bli gott till frukosten.
    Tror att man ska torka knäckebrödet på låg värme i ugnen, ett par timmar eller över natten med luckan lite öppen. Då blir det tort.

Vill också¨ha recept, det finns f.ö en recepttråd redan, eller kanske flera t.o.m.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**