Inlägg från: ThePointOfItAll |Visa alla inlägg
  • ThePointOfItAll

**Den stora feta LCHF-tråden**

Testade pones igen med det andra receptet, men nej-det är nog inte riktigt min grej. Kommer hålla mig till Lembas i fortsättningen, eller så köper jag det färdiga LowCarb-brödet när jag hittar det i butik... Mina pones blev dessutom väldigt kh-rika, gjorde helt enligt receptet men bytte kesella mot cf, det blev 19g på hela satsen, alltså runt 3 kh per bröd, lite väl högt när mina lembas landar runt 1-1,5g.

Ska testa knäckebröd också, det låter gott!

• ThePointOfItAll
    Nikhita skrev 2011-03-13 11:55:21 följande:
    Grattis till er som gått ner i vikt. Bra jobbat.

Jag skulle vilja börja räkna på hur mkt kolhydrater jag får i mig eftersom det går så segt neråt,
    men var inne på minmat.se och där fanns inte ens grädde eller kvarg med i listan?
    jodå, vispgrädde finns med och man kan lägga till egna livsmedel om man går in på rubriken "min mat". Minmat.net är den korrekta adressen förresten

En annan bra sida för att räkna ut måltider och även ratio är www.lchfrecept.com/livsmedel.aspx
  • ThePointOfItAll
    Fjärilen235 skrev 2011-03-13 15:31:23 följande:
    Har gärna västgötakloster på mina smörgåsar

Kollade närmare idag på kolis & annat
    Fetthalt 31%
    Näringsvärde/100g
    Energi 1600 kj/ 380 kcal
    Protein 26 g
    Kolis <0.1 g

bra eller dålig ost?
    Den innehåller runt 0,1 kh och mycket fett så den är jättebra. Det står ju klart och tydligt...
    Du kanske ska kolla upp hur man räknar kh och varför, så blir det mycket enklare för dig. Man ska ju helst inte lägga om kosten extremt utan att veta vad man håller på med, det kan ju bli helfel!
  • ThePointOfItAll
    nassu skrev 2011-03-13 20:50:23 följande:
    En nybörjar fråga:

Jag håller lite koll på maten min genom matdagboken.se... och såg just att jag hade överskridit mitt inatg med över 600kcal. Behöver man inte alls hålla koll på kalorierna med LCHF? Har idag hållt mej på 10kolisar dock, vilket ju borde vara bra.... eller ????
    Nä, man ska enligt många kunna gå ner i vikt även på över 2500-3000 kcal om dagen. Men en normal dag för mig hamnar mellan 1200-1800 kcal, har ingen aning om vad jag "bör" ligga på enligt sånna regler. Idag har jag fått i mig 1700 kcal, 15 g kh.
    10 g kh är jättebra, svårt att komma så lågt.
    Har gjort knäckebrödet som nu står i ugnen, så det slutar väl på lite mer ändå.
  • ThePointOfItAll
    Faile skrev 2011-03-13 18:32:53 följande:
    Det har cirkulerat lite olika recept här, men det jag brukar göra är,

3 ägg
    1 dl vardera av linfrön, kokosflingor och mandelmjöl
    Rör ihop med en gaffel och bred ut massan tunt på en plåt ( med bakplåtspapper ), nästan så man ser botten.
    Grädda i 175grader i 15 min ( vissa har 150grader, beror lite på ugn )
    Ta ut och rispa bitar
    Rosta i 50 grader i 1 timme.

De torra ingredienserna kan man labba rätt bra med om man vill prova att byta ut något. Det ska vara totalt 3dl torrvaror till 3 ägg dock. Jag har själv bytt ut 0,5dl linfrön mot ljusa psylliumfrön och ibland solroskärnor.
    Det ska bli tunt som delikatessknäcke ungefär och krispigt och sprött.
    Det här fick höga poäng av mig, skitgott med kokos i! Orkade inte vänta på att de skulle torka
  • ThePointOfItAll
    yena89 skrev 2011-03-13 23:14:51 följande:
    Jag lider med dig :P

Och läkaren vet ju såklart ALLTID vad som är bäst för en, dvs kolhydrater, även fast man mår piss av det.

Lite kul, när vi äter som "dom som vet vad alla mår bra av" säger vi ska, altså massa kolhydrater, då mår vi PISS och är tjocka! Men anses vara hälsosamma.
    När vi äter ack så farligt fett och helt plötsligt blir friska och smala, då är vi onyttiga x)

Och hörredu, hjärnan behöver ju kolhydrater ;) har du glömt det eller ;)
    Svarade på ett påstående i en annan tråd om att det troligen var farligt att amma på lchf eftersom kolhydrater är jätteviktiga för hjärnan, bebisens hjärna alltså...
    Jag undrade då hur barn till inuiter, samer och massajjer överlevde? De borde ju varit tämligen blåsta vid det här laget med tanke på att inuiter låg på 3E% kh eller lägre på traditionell kost
  • ThePointOfItAll
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-14 09:56:28 följande:
    Jag har sökt runt på google m.m. men hittar det inte. SÅ, hur många kolhydrater är det i lchf-pannkakorna? (ägg, grädde, vatten, fiberhusk, vaniljpulver)
    Jag gör med 2 ägg, ½ dl grädde, 0,25 dl vatten, 1 msk fiberhusk och några nypor vaniljpulver.
    Det är ju bara att räkna ut? 50 g grädde=1,75 kh, resten är i stort sett 0 kh. Allt kan man ju inte googla, speciellt inte när det är enkel huvudräkning.
  • ThePointOfItAll

Beklagade mig just för maken om folk som inte läst på om lchf och ändå har åsikter om hur negativt det är, eller som inte läst på, testat och gjort fel och sen fått dåliga resultat och sen klagar på att det är sååå fel och farligt.
    Har en kompis som tydligen testat två gånger, en gång gallproblem nu är hon allergisk mot ägg och kan alltså inte fortsätta. I en vild disskution förra veckan menade hon att människan alltid vetat att fett är farligt och uteslutit det ur kosten, "det vet ju alla"...
    Då gav jag upp, fettet är ju det som folk alltid tagit vara på. Även maken som är afrikan har berättat om sitt hemland hur landsbyggdens befolkning är mycket starkare än dem i stan, och att fettet ses som det viktigaste på köttet.
    Det verkar vara en gammal universell kunskap som glöms bort, men förhoppningsvis kommer den tillbaka nu med lchf!

• ThePointOfItAll
    Denebola skrev 2011-03-14 18:30:45 följande:
    Kokosfett kan man ha till kaffe/te, till att steka i, till äggmjölk, till att baka med, göra ischoklad mm
    Kokosmjölk innehåller kolhydrater (3-4 g /100 g tror jag)
    Barn klarar och behöver mer kolhydrater än vuxna eftersom de växer
    Jag har hittat minst 3 olika märken som innehåller max 2 kh, Kung Markattas har 1,5 tror jag, den jag köpte sist också men minns inte vad den hette(kan kolla i skåpet senare) och Santa Marias. Så det lönar sig att kolla runt lite

Idag blir det crépes(lchf-pannkana utan vanlij) fyllda med spenat och fetaost  till middag för mig, ska bli intressant.
  • ThePointOfItAll
    Denebola skrev 2011-03-14 19:40:21 följande:
    Okej, jag hade icas hemma, sen BLCHF (before LCHF )
    Köpte Santa Marias LIGHT sist då de inte hade vanlig, bara 1 kh/100 men det smakade så mysko så hela mitt storkok med wok blev förstört, jag som aldrig misslyckas med min wok
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**