Inlägg från: ThePointOfItAll |Visa alla inlägg
  • ThePointOfItAll

**Den stora feta LCHF-tråden**

nyproduktionen skrev 2011-03-30 20:03:22 följande:
    Phu vilken dag, vilken pärs att göra det här efter att ha varit Viktväktare..*S*. Började med en avocado och en bit fetaost till frukost (han inte med annat), en sallad till lunch med avocado, ost och aioli, en bit smörstekt kött med lite grönsaker och oliver och en avocado och turkisk yoghurt till. Gott men så annorlunda
    Du vänjer dig snart Tänk bara på att avocado är både tung och ganska högt kh(4), så du kanske får dra ner lite på det. Det är tyvärr svårt för det är ju såååå gott, älskar avocado.
  • ThePointOfItAll
    Mamma Tes skrev 2011-03-30 22:54:19 följande:
    Jag är gravid, nu i vecka 16 och jag har stått still ända sen jag plussade. Tack vare lchf-kosten tror jag. När man läser hos bla. annat kostdoktorn så kan man läsa att det inte ska vara någon fara att äta enligt lchf men samtidigt så tycker han att man kan lägga till lite exra kollisar. Jag har slutat räkna och äter lite mer kollisar än jag brukade innan men endast i form av grönsaker och mejeriprodukter. Nu har gravidsuget börja sätta in så en räkmacka slank ner förra helgen och lite godis sen också. Jag tillåter mig lite ibland så länge jag inte låter det barka. Kör på men inte så hemskt strikt tycker jag!
    Precis vad jag skulle rekommendera!
  • ThePointOfItAll
    danishdynamite skrev 2011-03-31 09:43:57 följande:
    Tack för ditt svar.

Finns det en bra bassida, där jag kan läsa lite snabbt om alla "regler". Just nu har jag bara tagit bort allt socker såklart och äter inga potatis, inget vitt bröd, byter ut vanligt ris och pasta mot fullkornsvarianter. Är det någonlunda rätt? Hur mycket frukt får jag äta? Som det är nu äter jag nog 6-7 stycken om dagen och det är för mycket misstänker jag? Ska man även begränsa sitt intag av mejeriprodukter?
    KOlla länkarna i TS, där finns det mesta annars googla lchf+nybörjare typ.
    ENligt lchf ska du helst inte äta fullkorn heller, men är du gravid kanske du kan göra det ibland. Men då får du inte alls samma effekt, sötsuget kan underhållas ändå och då blir det svårare att hålla sig borta från sötsaker. Frukt är likställt med godis, torkad ännu värre. Ät max en om dagen under graviditeten, annars blir det samma som med fullkornsprodukterna. Håll då ner fettet en aning i så fall, annars kan du gå upp i vikt istället.
    Tänk att du äter ungefär 2 handflator av kött/fisk/kyckling med tillbehör såsom grönsallad, lite tomat, avocado, gurka, oliver. En kall eller varm sås baserad på majonnäs eller grädde creme fraiche.
    Som snacks eller mellanmål om du behöver kan du äta nötter(måttligt), ost eller lchf-knäcke/bröd(recepttråd i TS). Kaffe, the är ok. MEjerier kan du försöka hålla under 2 dl om dagen.
    Under graviditeten kan/bör du vara rätt liberal, ät lite vad du vill och känner att du behöver men försök hålla dg till 5/100 regeln så kommer du få flera hälsofördelar.  Jag har precis fått barn och rekomenderar helt klart lchf under graviditeten! Lycka till!
  • ThePointOfItAll
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-31 09:54:11 följande:
    Jag vet inte vad man annars kan kalla dom, vingar kanske ^^
    TACK!
    Det är mitt absolut värsta ställe på kroppen, allt fett verkar sätta sig där och förstör hela ryggen
  • ThePointOfItAll
    Oregano skrev 2011-03-30 22:39:34 följande:
    Hej, Jag är ny på LCHF området och har bara hunnit hålla på 4 dagar :)

Har en fundering, läste ngn stans att en bra frukost kunde vara turkisk yoghurt med hallon och linfrön på, har provat och det är ju jättegott. Jag äter ca 2 dl TY och 1 dl Hallon + 1 msk linfrön. Är det för mycket?

Hur  många kolhydrater får jag egentligen i mig här?

Dem där 5% Som rekomenderas som max dagligt intag för att tappa vikt. Är det 5% på en hel dag?

Hoppas nån har svar på mina frågor :)
    Den vanliga turkiska är högre kh än den var förut, den ligger över 5 nu så bara det blir ju 10 kh(Willys ligger på 3,5), hallonen 4 så bara där har du nästan förbrukat din dagsranson som bör ligga under 20(ganska individuellt men en rekommendation). Linfrön är jättebra för att hålla igång magen!
    Ta istället creme fraiche med lite hallon, det räcker med någon msk kanske. Försök fördela kh under dagen. För mig funkar det bäst att hålla frukosten under 2-3 kh, då kan jag äta en god sallad till både lunch och middag. Jag dricker kaffe med äggmjälk och knäcke eller ägglatte(googla).
    DIn energifördelning bör ligga på under 5% kolhydrater, 75% fett och 20% protein. ANvänd livsmedel som har under 5% kolhydrat, men tänk på att du ändå måste tänka på hur mycket du äter av varje livsmedel. Även om avocado ligger på 4 så kommer du snabbt upp i 10 på två avocados. Förstår du hur jag menar? Lägg dina kolhydrater på sallad och lite mejerier. Använd ex. minmat.net för att i början få ett hum om hur mycket  av allt maten innehåller, du kan upptäcka dolda kolhydratfällor som du inte tänker på.
  • ThePointOfItAll
    Ziggystardust skrev 2011-03-31 10:08:15 följande:
    Är kläderna i affärerna små nu för tiden eller är jag fetare än jag tror? Jag vet ju såklart att jag är överviktig och rund om magen men lite trist är det att prova kläder och speciellt jackor. Jag har köpt en ny vårjacka och kunde nätt och jämnt knäppa jackan i stl 42, så jag var tvungen att köpa stl 44 Skrikandes! Det har aldrig hänt förr, och jag har INTE blivit tjockare utan tvärtom gått ner i vikt ju! Kul...not! Man ska ju kanske inte by sig så mycket om siffrorna som står i kläderna men jag gör det ändå... Jag är bara knappt 160 cm lång så storlek 44...
    Testade jackor på HM förra veckan, en i stl 42 passade perfekt utan att vara tight men i de flesta andra kunde jag knappt knäppa stl 44, eller så satt de fördjävligtSkrikandes
  • ThePointOfItAll
    Ziggystardust skrev 2011-03-31 10:24:56 följande:
    Det beror väl lite på modell också. Eftersom jag inte har någon midja blir ju figursydda kläder tajta så jag får väl skylla lite på modet... Som sagt, jag vet ju att jag inte är smal men jag tycker inte att jag ser såå fet ut? Utan kläder gör jag ju det såklart men med kläder? Dålig bild... Detta är alltså en jacka i stl 44...

sjukt, du ser ut att vara max en stl40.
  • ThePointOfItAll
    danishdynamite skrev 2011-03-31 12:20:53 följande:
    jaha ingen frukt och fullkornsprodukter alls??? Vad äter man då istället för bröd? Trodde också bär var frukt...
    Ziggystardust skrev 2011-03-31 09:59:59 följande:
    @danishdynamite: kolla kostdoktorn.se det är en jättebra sida att börja på!
    Tack ska kolla den.Vad är 5/100 regeln?
    Fast lite får du väl googla själv Det går fortare för dig att läsa själv än för mig att skriva ett till långt inlägg med förklaringar. Grunderna får du läsa dig till själv, ändra inte kosten utan at veta vad du gör och varför, det kan bli helfel. Kom sen in och fråga om det är något du undrar över, länkar finns i TS:
  • ThePointOfItAll

Jucea jag var inne och kikade på dina bilder, härligt vad modig du är! Du är jättefin!

En tanke bara, ang. BH-storlek. Ja var inne i en liten underklädesaffär med kunnig personal när jag ammade mellansonen och passade på att fråga om min storlek. Jag köpte då typ 85D-90C, och var aldrig nöjd. Hon satte händerna runt min bröstkorg och sa 75E-F, haha. Testade och det funkade, de satt bättre än någonsin. Det sägs ju att 80% av alla kvinnor har fel storlek. De ska ju inte åka upp i ryggen, vilket alla mina amningsbehåar gör nu så jag får köra vanliga...

• ThePointOfItAll
    Oregano skrev 2011-03-31 13:29:40 följande:
    Tack för ett bra svar! Jag fööstår att jag har ätit alldeles för mycket mat.. Jag har trott att jag kan vräka i mig mat bara för att jag har slopat pasta potatis ris och mjöl mm.

Jag har tom gått upp 1,2kg =(

Jag tror dessvärre inte att jag blir mätt och kan stå mig till första mellanmålet ca 10 på nån msk creme fraiche och 1 dl hallon...

Hmm verkar lite krångligare med LCHF än vad jag trodde...
    Nä, jag menade tvärtom, nån msk hallon, inte någon msk cf Ta någon dl cf eller tom 2, men jag tror att det blir för mycket. DU kan också ta 1-2 dl gräddfil, 3kh/100 och 12% fett, bättre än yoghurt iaf.

Om du har jojo-/svältbantat kan man gå upp i början, håll ut!

Man är ofta hugrig första veckan, kroppen behöver tid att anpassa sig. Mitt bästa tips är att väga det du äter i början och lägger in allt på minmat.net, då ser du precis vaf som ger många kh och var du kan öka på/dra ner. Läs Juceas inlägg ovan, mycket informativt!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**