danishdynamite skrev 2011-03-31 09:43:57 följande:
Tack för ditt svar.
Finns det en bra bassida, där jag kan läsa lite snabbt om alla "regler". Just nu har jag bara tagit bort allt socker såklart och äter inga potatis, inget vitt bröd, byter ut vanligt ris och pasta mot fullkornsvarianter. Är det någonlunda rätt? Hur mycket frukt får jag äta? Som det är nu äter jag nog 6-7 stycken om dagen och det är för mycket misstänker jag? Ska man även begränsa sitt intag av mejeriprodukter?
KOlla länkarna i TS, där finns det mesta annars googla lchf+nybörjare typ.
ENligt lchf ska du helst inte äta fullkorn heller, men är du gravid kanske du kan göra det ibland. Men då får du inte alls samma effekt, sötsuget kan underhållas ändå och då blir det svårare att hålla sig borta från sötsaker. Frukt är likställt med godis, torkad ännu värre. Ät max en om dagen under graviditeten, annars blir det samma som med fullkornsprodukterna. Håll då ner fettet en aning i så fall, annars kan du gå upp i vikt istället.
Tänk att du äter ungefär 2 handflator av kött/fisk/kyckling med tillbehör såsom grönsallad, lite tomat, avocado, gurka, oliver. En kall eller varm sås baserad på majonnäs eller grädde creme fraiche.
Som snacks eller mellanmål om du behöver kan du äta nötter(måttligt), ost eller lchf-knäcke/bröd(recepttråd i TS). Kaffe, the är ok. MEjerier kan du försöka hålla under 2 dl om dagen.
Under graviditeten kan/bör du vara rätt liberal, ät lite vad du vill och känner att du behöver men försök hålla dg till 5/100 regeln så kommer du få flera hälsofördelar. Jag har precis fått barn och rekomenderar helt klart lchf under graviditeten! Lycka till!