• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Frukost klockan 9 och middag (eller supersen lunch) klockan 16! Och DOG inte av hunger och skrikande mage däremellan!!!??? *CHOCKAD*

Huvudrätt: Två rejäla burgare på KRAV-nötfärs (+ vatten + kryddor) stekta i smör med smält helfet ost på. Sallad, tomat, röd lök, en dressing av kesella + cf + dijonsenap + gräslök. LITE av ett nötbröd som jag tänkte ha som hamburgerbröd men det höll inte ihop alls utan blev bara smulor så 75% av det fick bli kvar på tallriken.

OBS! TIPS på någor LCHF-bröd som HÅLLER IHOP om man vill ha det till hamburgare eller fylla det med något och ta med till jobbet t ex??? Jag har hört talas om något LCHF-sesambröd... Kanske kan funka?

Efterrätt: Vispad grädde med halvtinade hallon och vaniljpulver (ett rejält lass). Blev som glass och man saknade ju inte ens den supersöta smaken på vanlig glass!!! (Men jag lassade på med mycket hallon så det blev säkert ganska många gram carbs - det känns OK... jag är ju nybörjare, så! )

Jag var ganska proppmätt redan efter halva huvudrätten men fortsatte ändå äta det jag hade planerat att äta, inklusive den mäktiga efterrättsbomben. Kändes som att jag "måste" ju få i mig nåt nu, min stackars kropp, svälta i så många timmar... Det var säkert inte så smart, men jag får försöka vara snäll mot mig själv och inse att det får ta mer än några dagar att ändra hela sitt gamla tänkesätt!!!

Nu blir det nog bara te och ett par nötbollar (mixade paranötter + valnötter + kakao + vaniljpluver rullade till bollar i kokosflingor) till Mellon ikväll medan barnen får njuta av vindruvor och popcorn (de har redan ätit choklad till lördagsgodis!).

Imorgon ska jag testa att baka pones och hoppas verkligen jag gillar det för jag reser mycket med jobbet och då gäller det att kunna få med sig något som liknar "macka" på tåget för enkelhetens skull. Jag har sett att ni har pratat om att det har länkats till ponesrecept många gånger förut... kan någon förbarma sig och berätta vilket som är det allra BÄSTA och SMARRIGASTE ponesreceptet?! *snälla*

K

• Kaya

Moiraine, mina föräldrar gillar också min mat som även innan det här testet av LCHF har varit ganska långt ifrån "vanlig svenssonmat" och har aldrig klagat när jag har lagat mat åt dem. Men därifrån är det ett långt steg till att säga till MAMMA att hennes mat (typisk husmanskost och alltid väldigt gott - att alla älskar hennes mat är hennes stolthet) helt plötsligt inte "duger" längre... Att jag måste laga något eget eller bara äta en bråkdel av det hon lagat. Det är alldeles för nära till mina struliga tonår då jag mixtrade med maten och undvek att äta som resten i familjen (fast då var det såklart åt andra hållet, fettfobi och allmän "gammeldags" bantningsmat!!!).

K

• Kaya

Linda 1976, du ÄR verkligen duktig!!!! Bra jobbat speciellt att hitta något ätbart på ESPRESSO HOUSE! *impad*

• Kaya

TACK LINDA! (det lönar sig alltid att smöra - som LCHF:are både bokstavkigen och bildligen! )

Jag ska testa att baka pones imorgon! Återkommer med rapport!

K

• Kaya

PS Linda menar du att du brukar köra 2 ägg istället för 1 ägg som det står i receptet?

Eller att du kör med 1 ägg fast det egentligen inte ska vara något ägg alls?

K

• Kaya

Jag kan knappt hålla mig tills jag ska testa att göra LCHF-pannkakor imorgon! Det låter ju som ett mirakel att ägg + grädde + fiberhusk skulle kunna bli pannkakor som ens LIKNAR "vanliga! Och jag som älskar pannkakor, det låter bara så himla lovande. Om det funkar bra så jag får dem att hålla ihop kanske det kan bli en perfekt ta-med-till-jobbet-rätt!

Jag fryser MINDRE nu än normalt men det kanske är för att jag inte har hunnit gå ner i vikt än. Visst fryser man lättare när man håller på och går ner i vikt? Min känsla just nu är att jag snarare har lite lättare för att känna mig övervarm o nästan börja svettas. Och jag brukar vara jättefrusen!

K

• Kaya

OK till slut BLEV jag hungrig i alla fall, bara mycket senare än jag normalt skulle ha blivit. De tre små nötchokladbollarna jag åt som Mellomys med barnen räckte en stund men nyss fick jag fixa en "riktig" kvällsmat för att kroppen bad om något att äta och oj vad gott det var.

Röra av ett kallt löskokt ägg från frukosten + Keso + citronmajonäs + dill.
    1 rostat nötbröd med ett tjockt lager Bregott och några rejäla skivor helfet Grevé.
    Te med havremjölk (här har jag ett problem, gillar inte te med någon form av komjölk i, te utan något alls i är OK men med havremjölk är det GUDOMLIGT! 6.5 g carbs per 100 g, man tar ju bara en liten skvätt men... jag dricker MYCKET te på en dag! )

Nu ska jag lägga mig och läsa och hoppas att samma höga energinivå som jag har haft idag håller i sig imorgon, jag har nämligen minst lika mycket på agendan då! (Förutom heja på mannen som åker Vasaloppet förstås!)

K

• Kaya

Hallå hallå!

Hinner inte läsa ikapp allting (men ska göra det imorgon!) - men har bara lite JUBEL att komma med plus en FRÅGA, först frågan:

PONES - förvaras i kylen eller framme på bänken?

Nu till jublet. Herregud! Jag har aldrig varit med på maken till frosseri. Kan detta verkligen vara hälsosamt?

Frukost: 2 st nötbröd med grevé, skinka, sallad och 2 stekta ägg (= PROPPMÄTT)
    Lunch: Köttbullar av blandfärs i fet sås med blomkålsmos (smaksatt med smör, persilja, vitlök) och olivoljefrästa grönsaker (zucchini + röd lök) (=PROPPMÄTT)
    Middag: Massa råa grönsaker, 7 st LCHF-plättar (GOTT), hallon och Keso, efterrätt 2 st ISCHOKLAD (kokosfett + 85%-ig choklad + kakaopulver + lite snabbkaffepulver = GOTT!) och en näve kokosflingor = PROOOPPPMÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄTTTT!!!

Hur ska jag nu hinna bli hungrig nog för att orka provsmaka på mina nybakade pones idag?!

K

• Kaya

"God" morgon...? *GÄSP*

Efter att ha stressat runt hela kvällen igår för att förbereda dagens jobbresa och sedan varit vaken större delen av natten med dottern som hostade oavbrutet plus att mannen dundrade in mitt i natten efter att ha åkt Vasaloppet så tvingades jag som så ofta kliva upp kl 5, slänga på mig kläderna och i all hast packa dagens mat, och kasta mig iväg till tåget.

Nu är man sådär lagom pigg.... Och har en oändligt lång arbetsdag framför sig.

Inbillar mig dock att den nya kosten i alla fall inte ökar min trötthet, utan kanske snarare lindrar den lite. Jag vet inte? Magen är ju definitivt mycket lugnare med mindre carbs, och det är ju vilsamt att ha en mage som inte bråkar.

Blir intresserad när jag ser att ni pratar om gluten. Jag antar att "normal" LCHF-kost är i det närmaste "automatiskt" glutenfri? Man bakar ju på pofiber och fiberhusk som vad jag förstår även hör till dieten för glutenintoleranta, men hur är det med Fibrex? Är det gluten i?

Till frukost idag åt jag två små pones med Bregott, ost och skinka. Gott, men jag lät nog mina pones vara i ugnen för länge. Efter 20 min i ugnen var de fortfarande helt ljusa, samma färg som degen. Jag lät dem vara inne i 30 min tills de var svagt gyllenbruna, men då blev de rejält torra. Jag funderade ett tag på om jag hade gjort något fel med receptet? Degen blev jättetjock/fast och det kändes inte som att det fanns utrymme att "svälla" så mycket mer efter att jag hade blandat ihop allt, då hade jag ändå i ett extra ägg...!

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**