• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

LÄTTJA, tack för den kommentaren! Alltså att det är helt normalt/naturligt att man vill ha något gott och tillfredsställande att äta på kvällen! Det där med att man inte "FÅR" äta på kvällen kanske är ytterligare en sån där gammal myt som man får vänja sig av med när man kör LCHF (precis som att low-fat är bäst och att man måste äta var tredje timme för att bibehålla förbränningen...)?!

Jag vet inte var jag startade varken när det gäller vikt eller mått men jag känner mig i alla fall piggare och lättare i kroppen på något vis. Än har jag inte märkt något på kläderna. Men jag har ju bara varit igång 1.5 vecka och jag gissar att det är som det brukar, dvs ju mindre man har att gå ner desto långsammare går det?

Idag blir det hamburgare till middag (KRAV-nötfärs) med sesambröd och en massa tillbehör, hemmagjord glass i nya glassmaskinen till efterrätt. Jag planerar följande ingredienser i glassen: vispgrädde, äggulor, vaniljpulver, hallon, sötad/smaksatt med Fun Light med smak av jordgubb (jag har inte fått hem det sukrin som jag beställde från LCHF-Butiken än!). Hoppas det blir bra!

Först jobb och promenad och röja lite hemma. Sen ska jag köra ett långpass på gymmet ikväll, 60 min afro och 75 min poweryoga.

K

• Kaya

På tal om GLASS...

Vår hemgjorda som vi avnjöt nyss till söndagsdessert - första testet av nya glassmaskinen - var supergod!!!

Den innehöll vispgrädde, äggulor, vaniljpulver, hallon och lite Fun Light med jordgubbssmak.

Insåg att jag för min del kunde ha haft i ännu mindre Fun Light, allt smakar ju typ sött för mig nu... men det kanske var tack vare den skvätten sötningsmedel som resten av familjen gav glassen högsta betyg, så okej då... det ska ju inte bli någon vardagsmat precis. (När jag har fått hem sukrin från LCHF-Butiken ska jag testa glass av bara grädde + äggulor + vaniljpulver + lite sukrin och ev någon essens typ mint eller citron - det borde bli den mest kolhdratsnåla hemmagjorda glassen jag kan få till, eller?)

Innan glassen åt vi hemmagjorda ostburgare, jag hade sesambröd till mina och en egen dressing av CF + TY och fransk senap, vitlök, gräslök, kryddor. Plus mycket isbergssallad och lite tomat och lök och avokado. Mumsigt!

Snart ska jag träna i drygt två timmar, ska bli intressant att än en gång testa hur orken och energinivån känns i samband med träning på fett istället för kolhydrater som bränsle! (men men, nu efter all grädde, hallon, grönsaker osv som innehåller en del carbs så har jag väl lite sånt att bränna också...)

Imorgon ska jag resa över dagen i jobbet igen, försöker planera vad jag ska ha med mig... det blir nog typ samma som förra gången. Måste ju ha med mig frukost + lunch + middag + ev mellis eftersom jag är borta hemifrån mellan halv sex på morgonen och strax efter åtta på kvällen! Frukost nån typ av LCHF-bröd (imorgon sesambröd) med mycket pålägg, lunch röra av ägg + räkor + majonäs + dill, middag kalla LCHF-plättar, mellis kanske en LCHF-muffins och några osttärningar?! Hmmm, detta kräver mycket planering känner jag, så snart man inte ska vara hemma i sitt eget kök på en hel dag.

jag börjar redan gruva mig inför några dagar hemma hos mina föräldrar (i samband med väldigt mycket jobb) nästa vecka, samt en semesterresa i Juni... Vet inte hur strikt jag orkar köra när jag är borta, samtidigt vill jag inte sabba de resultat jag har fått.

Värst av allt är att jag ska in på en röntgenundersökning nästa vecka, och inför den ska man fasta i ett dygn. Under det dygnet får man bara inta flytande föda, och enligt instruktionerna typ enbart carbs!? Man ska enligt brevet jag har fått dricka juice, saft, nyponsoppa osv ett helt dygn innan undersökningen. Buljong är också tillåtet. Sockerfritt är inte OK, ej heller något som innehåller fett eller protein... vad ska jag göra?! Kan ju inte helt plötsligt byta från LCHF till att dricka juice och nyponsoppa ett helt dygn, min kropp kommer ju att få en chock!!! Och buljong tycker jag är så förbaskat äckligt så det skulle jag kräkas om jag behövde leva på i ett dygn. TIPS????

K

• Kaya

Kittycat TACK för din respons!

Nej man får absolut inte dricka lightdrycker och ej heller något kolsyrat, inte heller något som innehåller fett/protein utan bara SÖTA drycker och buljong, ett helt dygn! (och dessutom ta laxermedel, bläh) Det är njurarna jag ska undersöka, jag har något som liknar njurstensanfall (ganska sällan men tillräckligt jobbigt för att jag ska vilja veta vad det är!) men man kan inte hitta några stenar elelr något annat fel med ultraljud sådärför ska det nu tas X-ray-bilder...?! Och då måste man tydligen vara helt TOM i hela magen. Kontrastvätska och ett bälte som dras åt runt midjan och hela baletten. Usch, inte kul.

Osötad nyponsoppa + buljong kanske det får bli, jag får väl helt enkelt överleva det dygnet och sedan ta nya tag... (USCH)

Glassmaskinen kostade 699 på Expert och var en Philips (bäst i test när man söker på nätet). Den funkade jättebra!

tiittiii jag hade också jättemycket illamående i början, kanske 5-6 dagar. Nu har jag varit igång dubbelt så länge och illamåendet är helt borta! (utom om jag äter nån helt extrem fettbomb och kanske äter lite för mycket, då kan jag bli illamående/övermätt en stund efter... men absolut inte hela dagen lång som precis i början). Håll ut - det går snart över!

K

• Kaya

Upp klockan 5 idag igen och kasta mig iväg till tåget, GÄSP. Stor påse med LCHF-mat med mig som ska räcka hela dagen.

Brukar jobba som en galning på tåget men idag var jag så trött och tyckte så synd om mig själv så istället har jag ägnat en timme åt att gå tillbaka i tråden och kopierat en massa smarriga LCHF-recept till ett inspirerande Word-dokument som jag nu ska proväta mig igenom... Bara jag överlever dagens jobbresa och morgondagens hemska fasta (inbför röntgen på onsdag) så ska jag sedan testa allt möjligt gott, frökex och LCHF-knäcke och olika såser m.m. Samt alla möjliga godsaker förstås (jag tror jag börjar med Bounty... gillar kokos!).

K

• Kaya

tiiitii, det är jättegott att göra egen ischoklad av kokosfett + mörk choklad + ev någon smaksättning.

Äggmjölk kan man göra på kokosfett eller smör.

Bounty...

Vad mer?

K

• Kaya

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vad det är SYYYYND om mig!!!

Vaknar vrålungrig och mer än redo för en härlig LCHF-frukost med ägg och bacon, pones och fet ost... MEN FÅR BARA DRICKA TE OCH NYPONSOPPA ett helt dygn!!! Buuuuuhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Till råga på allt råkade mitt paket från LCHF-Butiken komma JUST IDAG när jag inte kan provsmaka något av innehållet. *grrrrrrrrrrrrrrrrr*

Å vad jag längtar tills min röntgenundersökning är över imorgon bitti och jag får börja äta igen. Detta är tortyr!

Jag lyckades hitta osötad nyponsoppa och osötad blåbärssoppa som innehåller 3.5 carbs per 100 gram (färdig soppa)... men eftersom det är det enda jag får "äta" hela dagen idag och imorgon bitti så lär det bli några liter = massa carbs! Och ändå bli man såklart inte MÄTT utan känner sig bara otillfredsställd, hungrig och "skvalpig" i magen.

Tänk att jag faktiskt har fastat en hel vecka en gång i tiden AV FRI VILJA!?!? Helt ofattbart. Men det var typ 15 år sen så jag var en helt annan människa då...

Suck och stön. Min enda tröst idag är att jag ska testa lite nya LCHF-recept när jag är klar med denna hemska fasta, bl a knäckebröd.

Undrar hur denna ofrivilliga kolhydratdiet under ett dygn påverkar kroppen (om jag har varit i ketos lär jag inte vara det längre... osv)? Undrar om jag kommer att få tillbaka sötsug osv?

K

• Kaya

PS. En av sakerna som jag fick hem idag från LCHF-butiken var sukrin. Ursäkta en dum nybörjarfråga, men hur i all världen kan sukrin vara 100 g kolhydrat per 100 gram men innehålla NOLL kalorier och innebära NOLL påverkan på blodsockret?!

Mer allmänt, hur ska man se på sukrin? Fullt tillåten varje-dags-vara för LCHF:are eller något som man kan "fuska" med någon gång i veckan? Vad har ni för erfarenheter, triggar det sötsug till exempel? Är det något som alla magar tål? (jag har själv ganska dåliga erfareneter av MALTITOL som väl också ä en sockeralkohol... *URK*)

K

• Kaya

TACK Kittycat och Yena för era snälla ord!

Jo, te får jag lyckligtvis dricka så det ska jag dricka nu. men jag får ju inte ha något i - inget fett eller protein på hela dagen - så det finns inget jag får dricka som kan ge någon form av mättnad eller tillfredsställelse... suck.

Jag tror att jag kommer att vara överlycklig imorgon när jag får börja äta igen! Tänk bara att få äta en avocado! Eller en ostrulle! Gaaaaaaahhhh!!

Det jag hoppas är att jag inte behöver "BÖRJA OM" med LCHF med tanke på omställningsbesvär såsom illamående etc. Jag var så glad att den typen av problem hade gått över, så jag vill inte backa bandet...

Tur att det bara är EN dag som jag ska fasta... fy och usch.

K

• Kaya

Moiraine - kolhydrater som kroppen inte kan ta upp - det låter hur bra som helst - men innebär det möjligen magproblem (pga att magen inte kan smälta/tillgodogöra sig den typen av kolhydrat utan måste "bli av" med den på annat vis...)? När det gäller Maltitol t ex så blir man ju rejält bubblig imagen och om man äter mycket får man magknip o diarré. Och visst brukar det stå på alla produkter som innehåller sockeralkohol att de har en laxerande effekt?

Jag vill bara vara beredd...

K

• Kaya

Tack för tröstande ord Yena...!

Just nu undrar jag bara hur jag ska STÅ UT med bara vätska i magen och ingen riktig mat ända till imorgon?

Jag har druckit en liter osötad nypon/blåbärssoppa och vatten och te idag, resten av dagen ser ut på samma sätt. Himmel!

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**