• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

nassu skrev 2011-03-19 09:20:56 följande:
    Hej
    Jag e frustrerad när jag inte hålls mätt så länge! Imårse (kl.7 finsk tid) åt jag frukost som bestod av 2 st oopsiebröd (med ost i), redigt med smör på, 2 gräddost skivor& 1 skinkskiva/smörgås. Plus kaffe med grädde i. På detta står jag med till NU. Alltså ca. 3h!!! Vad e de för fel på mej ?
    Min frukost bestod av 49g fett, 17g protein och 3kolisar.
    Hej nassu... här är en till med stor aptit!

Jag håller mig visserligen mätt längre på LCHF än på "vanlig" kost (som för min del innebar någon typ av hemmasnickrad fitnesskost med koll på GI och lite högre andel protein och fett än "svenssonmat" men ändå ganska mycket "långsamma" carbs), men för mig är det absolut inte som vissa säger att de kan dricka äggmjölkslatte till frukost (bara!) och sedan klara sig till middagen på kvällen... (så var det bara precis först när jag mådde så illa så jag knappt nånsin ville äta...)

Ofta är jag redo att äta igen efter 3-4 timmar. Men för min del är det inte heller något mål i sig att klara sig på 2 eller högst 3 mål mat per dag. Jag tycker det är skönt om det numera blir FYRA mål mat vissa dagar, förut åt jag 5-7 ggr per dagen (typ varannan timme enligt diverse råd om FITNESS-mat! ).

För det är väl inte så egentligen att det enligt LCHF är bättre ju mer sällan man äter?

Detta att man kan klara sig längre på en LCF-måltid är väl snarare en effekt av att maten mättar bättre, och inte något man behöver eftersträva i sig?

K
  • Kaya

PS. Nassu! Kom ihåg! En av grunderna för LCHF - i alla fall enligt det JAG har hunnit läsa mig till - är:

ÄT NÄR DU ÄR HUNGRIG OCH SLUTA NÄR DU ÄR MÄTT!

K

• Kaya

Zettan - det var hemskt mycket illamående för mig också i 5-6 dagar, usch, det var nästan så man var färdig att ge upp ibland och låta kroppen "slippa" allt fett och få lite lättsmälta carbs istället eftersom den TYDLIGEN trodde att det var det den ville ha och behövde!

Sen släppte det och nu är jag inte ett dugg illamående. Jag har fått tillbaka en mer lagom typ av aptit än jag hade förut, allting smakar bara så himla gott och jag mår jättebra! Så håll ut!

Lunch på jobbet (ja visst är det SYND om mig, jobbar som en tok hela helgen ) blev 8 st LCHF-plättar med ost och avocado samt en halv rå zucchini = GOTT! Te med grädde efter och jag mår som en prinsessa... förutom att jag måste fortsätta JOOOOBBBBBAAAA järnet till sent ikväll... *tar nya tag*

K

• Kaya

P28 - jag är universitetslektor och reser med tåg till universitetet där jag jobbar eftersom det ligger tvärs över landet från där jag bor! Ibland över dagen och ibland över ett par eller flera dagar i sträck. Vissa veckor jobbar jag bara hemifrån och vissa veckor kombinerar jag hemmajobb och resande.

Jobbet innebär periodvis MASSA jobb kvällar och helger och periodvis lugnare tempo så jag kan hämta barnen tidigare, gå ut och träna mitt på dagen osv. Så det kanske blir någon form av 40(-50)-timmarsvecka i slutändan! Just nu är det dock en sån där riktigt intensiv period med träffar för distansstudenter, flera nya kurser som startar osv och då blir det massa jobb och övernattning hemma hos mina föräldrar som bor nära min arbetsplats.

K

• Kaya
    P28 skrev 2011-03-19 16:34:47 följande:
    Vilket prövande schema! Jag som tycker synd om min man som pendlar en timma enkel väg till sitt jobb! Inom vilket ämne har du doktorerat?
    Engelska. (=Ingen lysande arbetsmarknad direkt... därav långpendling!)

Faktum är att jag pendlade en timme enkel väg till mitt förra jobb, och jag undrar om inte det ändå var värre! Det var ju fem dagar i veckan vecka efter vecka... jag var borta hemifrån och från barnen 11 timmar per dag varje vardag hela tiden! Nu är jag borta innan barnen vaknar och hemma precis när de ska sova de dagar jag reser över dagen, och ibland är jag borta från familjen över en natt eller två, men å andra sidan har jag MÅNGA dagar i månaden som jag jobbar hemifrån och finns till hands för barnen, hämtar dem tidigt och jobbar lite till sen på kvällen osv. Mitt liv är otroligt flexibelt DE dagarna.

K
  • Kaya

Finns det några grönsaker man kan äta i princip hur mycket som helst av utan att kolhydraterna rusar iväg? Jag gissar att det handlar om sallad, svamp (fast det är ingen grönsak), gurka osv i första hand... i andra hand zucchini, blomkål, broccoli, vitkål, haricots verts osv... och först därefter tomat, lök, paprika och liknande som ändå innehåller en del carbs...?

Har ni några tips på andra grönsaker som man kan ta till om man nu vill undvika att få i sig alltför mycket kolhydrater den vägen?

K

• Kaya
    P28 skrev 2011-03-20 19:07:47 följande:
    Undervisar du då också? Det låter skoj! Pendling är nog värre när man kör ensam i bilen, varje dag. På tåget kan man kanske jobba, etc? Skönt att kunna vara hemma vissa dagar också!

Jag är ju student så jag är enormt bortskämd med ledig tid! Jag har även vett nog att uppskatta det Flört
    Jag undervisar och handleder uppsatser och examensarbeten, översätter och språkgranskar. Det mesta är kul men det är bara så ofantligt MYCKET hela tiden, jag hinner liksom aldrig jobba undan utan har ständigt ett BERG av saker framför mig som måste göras NUUUU (eller helst igår! )... Men att jobba hemma vissa dagar är verkligen bra, det gör att jag hinner hämta andan mellan varven och gå ner i ett annat tempo.

Jag jobbar som en tok på tåget och skulle aldrig palla att pendla med bil någon längre sträcka - bortkastad tid som man måste jobba ikapp nån annan gång!

K
  • Kaya

Idag släktträff hemma hos mamma och pappa och mycket promenerande och en skön löprunda i solen. Först nu på kvällen sätter jag mig med JOBB och har MYCKET kvar innan jag kan gå och lägga mig... *suck*

Ganska bra har det gått med maten. Mina söta föräldrar har sådant tålamod med mig, jag får nästan dåligt samvete. Inga kritiska kommentarer eller ifrågasättanden har jag fått, utom när det handlar om att de inte har förstått precis HUR extrem den  här dieten faktiskt är i förhållande till deras matvanor. Min pappa blev lite förvånad när jag tackade nej till färskpressad apelsinjuice till frukosten (jag har mest pratat om den GLUTENFRIA och FETA aspekten av dieten, inte så mycket LOW-CARB-delen...), och min mamma undrade förvånat om jag inte åt rotselleri och äpplen när jag bad henne lägga undan lite hackade nötter åt mig innan hon blandade ner dem i en sallad...

-... men det har gått ganska bra. Baconomelett och sesambröd med Bregott, ost, skinka och gurka till frukost, kaffe m grädde. Till lunch massa "godkända" grönsaker (kanske lite väl mycket tomater, lök osv), skinkstek, LITE av mammas goda sås som jag vet är redd med vetemjöl, blomkålsmos (som jag fixade och som alla VUXNA vågade smaka av och tyckte var gott!), mitt eget knäcke med Bregott och ost. Efterrätt min LCHF-chokladmousse med hallon och grädde, som gick hem hos ALLA (men kanske mest hos de som var 14+...) samt ett par ischoklad (även dessa fick godkänt) och kaffe med grädde igen... Kvällsmat har jag ätit nu i omgångar medan jag har jobbat efter löpningen, te (utan något i) och MASSA LCHF-knäcke o frökex med Bregott samt en kanelbullepones (värmd i mikron och med extra Bregott på, mumsigt!) + 4 st ischoklad. Ingen riktig mat men men jag fick prioritera jobbet...

Imorgon upp kl 6 och kasta mig iväg till jobbet, undervisning hela dagen, tillbaka till föräldrarna sent på kvällen, tur att jag har matlåda att ta med mig med bra LCHF-mat!

K

• Kaya
    nickefiki skrev 2011-03-20 10:29:31 följande:
    Har läst igenom massor i tråden, och Kaya, kommer du ihåg mig? Var tvungen att gå in på din pres för att se om det var samma du som nu börjat på LCHF. Brukar faktiskt läsa löpartråden, så jag vet väl mer om dig än vad du känner mig. Men det är kul att fitnessfolk börjar med LCHF!
    Hej nickefiki vad kul att du kommer ihåg mig från löpartråden!!!! saken är den att jag inte direkt är någon löpare, jämfört med de flesta i den tråden... Men jag har kutat en runda idag och är i alla fall inte SÅ mycket segare i benen på LCHF jämfört med min vanliga kost...

Jag tröstar mig med Björn Ferry och hoppas på bra träningsresultat framöver trots "brist" på träningsmat typ bananer och surdegsbröd!

K
  • Kaya
    anab skrev 2011-03-19 23:35:58 följande:

Hej på er!

Jag har läst i tråden ett tag nu och behöver lite tips från er experter. Ska iväg till Polen i 5 dagar och behöver ha med mig matsäck för 24 timmar, så vad kan jag ta med mig? Jag är jättenervös inför detta för jag kommer inte på något som är ok enligt LCHF och som inte förstörs utan kyl. Det enda jag kom på var nötter, men pga en medresande som är allergisk funkar det inte tyvärr.

Jag reser mycket i jobbet och behöver visserligen inte matsäck för 24 timmar men ändå några timmar. Jag brukar se till att en del av det jag har med mig är FRYST när jag åker, då håller det allting annat kallt! T ex en plastburk med ett par kokta ägg + majonäs + Keso + avocado + dill och en annan burk med frysta räkor. Då tinar räkorna lagom till lunch och under tiden håller de äggen kalla!!! man kan ju ta med sig en låda med fryst "middagsmat" också om det är något man kan tänka sig att äta kallt. Eller frysta LCHF-plättar som man äter kalla när de har tinat, förslagsvis med osttärningar och avocado = GOTT!

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**