• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene, blir nyfiken på de där såserna (bea/hollandaise)... vad är det i dem? Är de i stort sett fria från carbs?

Idag är jag faktiskt HUNGRIG! Och pigg, och GLAD, och ganska effektiv när det gäller att få undan jobb!

kanske min kropp har vant sig lite nu... jag mår inte lika illa längre vilket är SKÖNT.

Jag ska ta lite ost nu så jag klarar mig till lunchen.

K

• Kaya

Tack för såstips Helene!

Nu blev det LCHF-mellis = råa blomkålsbuketter och några skivor jättegod fet ost = GOTT!

Frågan är vad det blir till lunch? Middag blir något med KRAV-nötfärs, kanske en gratäng? Grönsaker som tillbehör åt mig och potatis åt resten av familjen?

Ikväll ska jag TRÄNA första gången sen jag var sjuk och första gången sen jag började med LCHF... ska bli väldigt intressant att se hur det känns! jag hoppas på pigga ben och mycket ork. Om det känns segt måste jag påminna mig själv att jag har varit sjuk och haft träningsuppehåll - det MÅSTE inte höra ihop med kosten.

K

• Kaya

Angående vad man kan säga till folk som ifrågasätter hur man äter så har jag nu till min svärmor som är på besök sagt att jag försöker köra "glutenfritt" ett tag för jag har haft så mycket problem med magen. Det förklarar ju bojkott av bröd och pasta och allt sånt. Sen är det bara att hoppas att hon inte börjar lägga sig i och säga att det minsann inte är något gluten i socker och potatis!!!

K

• Kaya

Ägg fett och c-vitamin! (pust)

På tal om det så undrar jag om ni kompletterar LCHF-kost med något speciellt kosttillskott och vad - om något - det är man riskerar att få brist på när man inte äter kolhydrater?

Helene, jag skulle kolla tacokryddan och kunde såklart inte låta bli att bläddra runt lite i dina recept...

Där stod att fläskfärs var bättre än nötfärs och blandfärs om man äter LCHF, varför? Jag föredrar ko framför gris (om det inte gäller bacon då förstås...) så jag hoppas att det inte är "fel" att äta nötfärs (jag köper alltid KRAV-färs, visst det är "bara" 10% fett men om man kombinerar med ost, olivolja osv så borde det väl bli bra balans på en hel måltid ändå).

K

• Kaya

Min middag idag (tidig middag eftersom jag senare ikväll ÄNTLIGEN ska få gå och TRÄÄÄÄÄNA! ):

Broccoli
    Sallad av vitkål, zucchini, olivolja, vitvinsvinäger, örtsalt, gräslök
    4 små pannbiffar av nötfärs + ägg + kryddor stekta i massor av smör
    Sås av sky + lite fransk senap + vispgrädde + viltfond + krossade enbär (ihopkokat och silat)
    Lite lök stekt i smör

= GOOOTTTTT!!!

Efterrätt: Kaffe med lite standardmjölk och en provsmakningsbit av det nybakade LCHF-sesambrödet med Bregott

Sesambrödet var helt OK, även i konsistensen (tack o lov), det kan jag tänka mig att ha som hamburgerbröd etc. Puh, jag blir glad åt varje sådan "räddningsplanka" för mig som alltid har varit en riktig brödälskare!

Men HUR ska jag förvara sesambrödet? Jag blir så osäker på dessa specialbröd som innehåller en massa ägg, piladelphia, ost osv - blir det dåligt om det ligger framme i rumstemperatur?

När jag ändå hade ugnen igång bakade jag även nötbrödet enligt recept ovan. OM jag får ut limpan ur formen (smorde med massa smör men den verkar sitta fast ändå ) ska jag skiva upp det direkt och frysa ner det i skivor så kan jag tina skivorna i brödrosten sen allteftersom. Hoppas det blir bra! Det kan hända att jag klantade mig (IGEN) så det blev torrt, för jag gjorde bara en halv sats av degen (äggen tog slut!) så det blev en LITEN limpa och ändå lät jag den vara i ugnen en dryg timme som receptet sa. Det lär visa sig...

Idag har jag inte mått illa (HURRA!) och jag har varit pigg och glad. Det enda som jag har gjport "fel" är nog att fortsätta äta lite till när jag egentligen har varit ganska nöjd, både lunchen och middagen. Vid middagen var det visserligen mest att jag fortsatte lassa in broccoli och vitkålssallad fast jag var ganska mätt, men... vid lunchen åt jag nog mer spenatomelett än jag egentligen behövde, och tog dessutom 2 st ischoklad efter (omeletten blev inte så god och jag ville liksom ha något "mer" smakmässigt fast jag inte var hungrig!).

Nu ska det blir härligt att träna, och intressant att se om jag orkar som vanligt!

K

• Kaya

PS tack för era synpunkter på olika sorters köttfärs!

Jag är nog inte riktigt så avancerad LCHF:are än så jag orkar "akta mig" för kolhydratfria livsmedel som har för liten andel fett per 100 gram. Jag har fortfarande fullt upp med att lära mig var mina dolda kolhydratkällor finns!!!

K

• Kaya

Nu har jag TRÄÄÄÄÄNAT i två timmar och det gick så himla bra! Jag hade helt OK ork (i alla fall med tanke på att jag har haft ett längre träningsuppehåll pga influensa och annat) och framför allt kände jag mig så himla LÄTT I KROPPEN! Jag tror inte att jag har gått ner i vikt "på riktigt" än, dvs jag tror inte något har hänt med mitt underhudsfett, men hela kroppen känns glad och lätt av att magen inte är orolig och bråkar pga för mycket carbs!

Gud vad skönt. Nu kan jag släppa den oron, att träningen skulle bli lidande av LCHF-kost. Jag vet att det är fånigt, men jag har bara varit så van vid att höra och själv propagera för att man "måste" ha carbs som bränsle till träningen.

Jag har just ätit kvällsmat. Örtte utan nåt i, vitkålssallad med vinägrett från middagen, två små skivor LCHF-nötbröd med Bregott och skinka. Gott var det!

En fascinerande effekt av den nya kosten är hur snabbt smaklökarna ändrar sig. Köpte äntligen hem vitvinsvinäger idag så jag kunde göra vinägrett till salladen (och inte bara olivolja + kryddor), och det var så himla gott med VINÄGER, smakade som typ saft...

Ingen som har koll på hur man bäst ska förvara LCHF-sesambröd? Framme eller kylen? Eller kanske direkt i frysen? Med andra ord, hur länge håller det sig färskt och gott om man har det framme?

K

• Kaya

P3E - suveränt med recept på aioli! Det måste jag göra!!!

Kan man möjligen få recept på LCHF-chokladmousse också? Jag vet ingredienserna - vispgrädde, äggulor och riktigt mörk choklad, men minns inte mängderna eller i vilken ordning det ska blandas ihop så det blir en jämn smet (äggulorna i grädden från början eller blandas ner sist)? Jag tänkte lyxa med chokladmousse till helgen.

(Jag inser problemet med att underhålla sitt eget "behov" av godsaker, efterrätter och "godis" genom att försöka skapa LCHF-varianter på sina vanliga favoriter, men är inte redo att försöka utesluta den dimensionen av mitt liv, i alla fall inte än... Mat är ändå en väldigt stor del av min livskvalitet, och jag ÄLSKAR verkligen efterrätter och fikabröd. Så om jag kan hitta LCHF-godkända varianter på det jag gillar är jag jätteglad!)

Frukost på sesambröd med Bregott, fet ost, avocado, skinka och tomat + kaffe med lite standardmjölk. Så himla FETT! (både i betydelsen GOTT/häftigt och näringsmässigt fett...)

Idag ska jag laga fiskgryta på KRAV-torsk, lax och räkor. Smaksatt med dill m.m. Vispgrädde som bas till såsen såklart... Men vad mer kan man ha i? Jag brukar ha morot, ärtor, majs osv i fiskgryta... Vad ska jag ha istället?

K

• Kaya

PS. Jag väger mig aldrig och har aldrig brytt mig om vad vågen säger. Känner direkt på kroppen om jag går upp och likaså känner jag när jag ligger på en nivå som jag gillar och trivs med - men jag har ingen aning om vad jag har för BMI eller något sånt!

Just nu har jag definitivt muffinmage, vilket jag ALDRIG brukar ha (jag har "päronform" så det är rumpa och lår som brukar vara problemet), men jag är nog fortfarande inte överviktig i medicinsk mening (tror jag!). Det är alltså inte jättemånga kilon jag behöver bli av med, utan bara några få så jag får tillbaka min "fitnesskropp"... och det STORA bonusen med detta verkar ju ändå vara en lugnare mage och en hel del energi!

K

• Kaya

LinneaEleonora, jag är också helt ny (en vecka). Jag räknar inte kolhydrater utan kör bara efter 5/100 regeln (max 5 g kolhydrat per 100 g av ett livsmedel) - det blir ju ändå en ENORM skillnad mot den "vanliga" kost man körde med förut! Jag körde igång ganska omedelbart, började liksom försöka köra LCHF från en dag till en annan. Men jag kör ju inte superstrikt heller - om man ska utesluta kolhydrater helt under en period kanske det ändå är lite lättare att trappa ner under några dagar?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**