• Anansi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Grattis till er gravida! {#emotions_dlg.flower}

Skönt att höra att det är fler som fuskat i helgen. Vi åkte till landet i fredags kväll och då blev det en big mac meny i bilen på vägen. Och så somnade sonen ifrån sina kycklingnuggets, så de hamnade också i min mage. Skäms 

När vi kom hem nu ikväll blev det pyttipanna p g a dålig planering (det fanns helt enkelt ingen annan mat hemma). Nu sitter jag och fantiserar om smörgåsar och spagetti, men jag hoppas att några skivor ost med smör ska hjälpa...

Det värsta med att falla för kh-suget är att jag blir helt omättlig och det tar några dagar innan suget försvinner. När jag ätit lchf ett par veckor slutar jag nästan tänka på mat, och det är så befriande!!

• Anansi
    Sigrid skrev 2011-10-18 13:29:25 följande:

Någon från Stockholm, eller någon som kanske är i Stockholm ibland, som har tips på restauranger centralt (gångavstånd från Sergelstorg där jag ska bo på hotell)? De ska gärna kunna ta emot ett sällskap på 10 personer. Jag vill ju gärna att de är LCHF-vänliga och gärna byter ut potatis mot en sallad.
    Alla tips tas tacksamt emot.

Jag kommer inte på någon speciell i de krokarna, men jag tycker att det brukar funka bra på de flesta ställen (utom typ asiatiska med mycket ris- och nudelrätter) att få sallad istället för potatis. Den senaste gången jag åt ute blev det grekisk mat och där var det ju perfekt att be att få lite extra sallad, fetaost, oliver eller tzatziki till souvlakin. Tapasställen är också rätt tacksamma att vara lchf-gäst hos, där finns det gott om flottiga och mättande smårätter. Kolla på http://www.alltomstockholm.se/restaurangbar/, där kan du välja typ av mat och område.

Apropå mat så lagade jag champinjoncrepes till middag idag, så gott!!
  • Anansi

Recept på champinjoncrepes.

Pannkakorna gör jag enligt standardreceptet (4 ägg, 1 dl vispgrädde, 2 msk fiberhusk, knappt 1 dl vatten) och låter smeten stå och svälla 20-30 minuter innan jag steker. Det blir 4 pannkakor.

Jag stekte 2 stora burkar skivade champinjoner i smör och hade i kanske 2 dl vispgrädde när de fått lite färg. Lät det puttra en stund och sen redde jag med en stor klick philadelphiaost och lät det koka vidare bara en kort stund till. Phillyn gör att det blir så krämigt och funkar/smakar bättre än creme fraiche. Jag hade lite persilja i såsen också.

Bre på fyllningen på pannkakorna och rulla ihop. Jag hade några ostskivor på när jag gratinerade i ugnen. Det blev verkligen supergott!

• Anansi
    Night sky skrev 2011-10-19 11:22:37 följande:
    Hej på er kunniga...

Hur illa är det att äta lite knäckebröd?? Jag vet att det INTE är bra. Men jag kan inte komma ifrån mitt sug på knäckebröd och att det är så enkelt att tillgå. Så enkelt och gott om man har det hemma.

Jag behöver verkligen tips på nånting annat enkelt och gott som jag kan ersätta mitt kära knäckebröd med.
    Gör ibland opsisar, det är gott och funkar.. men det är inte knäckebröd och så är det inte lika enkelt. 

Jag äter finn crisp ibland, en skiva innehåller 3,7 gram kolhydrater.
  • Anansi
    linelullan skrev 2011-10-20 07:24:37 följande:
    Yes! Har klarat mitt delmål på -10 kg!! Nu är det "bara" -10 kg kvar..

Grattis!
  • Anansi
    Sigrid skrev 2011-10-21 09:15:25 följande:
    Nej, jag äter inte Emgesan... det är den här jag äter:
    www.bodystore.com/3/sv/artiklar/magnesium-250...

Jag tar två varje kväll. Har ätit LCHF sedan efters ommaren (mitten av augusti). Vadkramperna kommer bara på natten och de kom ganska så snart efter att jag ändrat kost. Sen tog det ett tag innan jag beställde hem magnesium. Har ätit tabletterna i två veckor kanske. Blir galen av att vakna på nätterna.
    Jag har myrkrypningar och kramper i benen på nätterna, men det funkar bra med magnesium. Däremot påverkar det jättemycket om jag druckit dåligt under dagen och om jag dricker kaffe för sent på dagen. Om det började efter att du ställde om kosten kanske vätskebrist är en faktor?
  • Anansi
    änglen skrev 2011-10-22 12:17:05 följande:
    jag äter knäckebröd varje frukost vad kan jag ta istället? Gillar inte gröt eller naturell yohurt...

Gröt är ju inte speciellt lchf hursomhelst. . Om du vill fortsätta med bröd finns det många recept på lchf-bröd, googla. Annars är ju ägg i alla möjliga varianter ett förslag, själv äter jag två kokta hackade ägg med smör och så kaffe med grädde. Ibland blir det en finn crisp också eller oopsies med pålägg.
  • Anansi
    Marlean skrev 2011-10-22 23:25:31 följande:
    Utav nyfikenhet kommer här en fråga till er alla:

Hur länge har ni hållt på med LCHF och hur mycket har ni gått ner?  

Jag började förra våren/sommaren och har ätit lchf i perioder. Totalt har jag gått ner 8 kg.
  • Anansi
    Night sky skrev 2011-10-23 15:15:26 följande:
    Jag försöker göra de där pannkakorna till champinjoncrepsen som det var recept på här lite tidigare i tråden.

Men ska den smeten verkligen se ut och vara som mannagrynsgröt och när man steker blir ju kakorna verkligen kakor, tjocka alltså... ska de vara så här!? Förvånad 
    Det låter lite tjockt, blanda i mer vatten. Smeten är tjockare än vanlig pannkakssmet, men man får bre ut den i stekpannan.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**