• Anansi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hoppet 3 skrev 2011-12-13 17:22:41 följande:
    Måste fråga ang er mens period? Har den ändrat sig sedan ni började med LCHF?
    Min beter sig annorlunda sedan jag började med den ...de blir längre dagar emellan.
    Skumt. 

Jag har PCO och min mens blir mer regelbunden med lchf. Inte lika mycket mensvärk dock.
  • Anansi
    Joggi skrev 2011-12-13 22:03:35 följande:
    Tack för svaret! Riktigt jobbigt att inte komma igång med maten.. Och även fast jag har svårt att äta annat oxå så känns kolhydraterna såå fel. Är så himla rädd för att sabba allt det här som jag har lyckats med! Du har helt rätt, jag måste tänka så. Jag ska skriva en matlista med lchf mat som lockar mig, och kanske ha lite frukt med till att börja med. Precis som du skriver:) Känns det okej nu att äta lchf? Gick det bra att gå tillbax till det? Fick du såna omställnings besvär yttligare en gång? (Om du nu fick det första gången då) Har ätit kolhydrater i 2 dgr nu, inte heller ätit extra utan bara vanlig mat, och vågar inte väga mig än.. Tror jag ska försöka på lchf på Torsdag igen!! Tack!

Jag har ätit lchf till och från i 1,5 år och omställningsbesvären kommer bara ibland. Oftast går det jättebra att börja äta lchf igen efter ett uppehåll och ju kortare uppehåll desto mindre besvär. Så upplever jag det iaf. Det var värst första gången.

Du samlar nog på dig vätska av kolhydraterna så var snäll mot dig själv och vänta med att väga dig tills du ställt om kosten till lchf igen. Prova dig fram med maten och ta små portioner i början. Hoppas du snart mår bättre! Och naturligtvis kommer det inte att sabba allt. Du verkar ju pepp på att börja äta lchf igen, det kommer gå bra.
  • Anansi

Jag försöker återgå till lchf efter att ha fuskat över julen. Trots ambitionen att hålla det på en ok nivå med någon skinkmacka och lite potatis till sillen har jag suttit och ätit smörkola och knäck. Kroppen mår därefter, den är trött och har ont.

Mitt största problem är frukosten. Jag har alltid ätit två kokta ägg med en klick smör, men jag får helt enkelt inte ner det nu. Allt annat känns så tidskrävande och det är inte alltid det finns rester från gårdagens middag hemma. Vill gärna kunna äta ägg, men jag tycker att det är så äckligt! 

• Anansi
    Martina 76 skrev 2011-12-29 13:57:33 följande:
    Har du provat omelett? Jag tycker inte heller om kokta ägg - det luktar så äckligt! Men stekta går bra tycker jag.

Just nu har jag rationalierat min frukost till att bestå av en rejäl klick kokosolja - funkar det med!

Tja, omelett är klart bättre än kokta ägg men inte lika smidigt. Men det får nog bli det ändå. Det är värst i början, men när jag ställt om mig blir det lättare med maten.
  • Anansi
    Sigrid skrev 2012-01-03 11:24:22 följande:

Jag är lite nyfiken på vilka positiva och negativa erfarenheter ni har av LCHF? Och hur länge har ni ätit LCHF? Äter ni för att gå ner i vikt eller av annan anledning?

Jag kan börja.

Jag har ätit LCHF i 5 månader. Äter inte för att gå ner i vikt utan för att må bra och för att jag tror att det är den här kosten som våra kroppar är gjorda för.

POSITIVT FÖR MIG MED LCHF
    * Jag har slutat småäta (gör det ibland men betydligt mer sällan än tidigare och småäter jag idag så är det LCHF-vänliga saker jag stoppar i mig).
    * Jag håller mig mätt längre.
    * Jag äter godare mat än tidigare.
    * Sen tycker jag att det otroligt spännande med nya recept som jag troligtvis inte skulle ha testat om jag inte ätit LCHF.
    * Min rosacea (röda utslag i ansiktet) har blivit mycket bättre - så lycklig!

NEGATIVT FÖR MIG MED LCHF
    * Vadkramper på nätterna - Jag blir galen... Jag äter magnesium men det går inte över. Läste en kommentar tidigare om att kolla saltintaget samt mjölkprodukter.
    * Sover väldigt dåligt... men jag är osäker på om det har med LCHF att göra, för det har hänt en del andra saker under samma tid som jag ätit LCHF så jag tror att det har mer med det att göra. Men vadkramperna kan i och för sig hålla mig vaken också.
    * Får lite spydiga kommentarer ibland från folk som tycker LCHF är hokus pokus men eftersom jag är så säker på mitt kostval så tar jag inte illa upp.

Visst blir jag tokig på vadkramperna men det positiva  överväger.

Kom igen! Berätta hur det är för er?

Positivt:
    * Jag får mer regelbunden mens och även ägglossning. Blev gravid i höstas av egen "kraft" men fick mf.
    * Kroppen blir piggare, starkare och jag slipper den diffusa värken som jag annars har.
    * Jag slipper suget efter kolhydrater som ibland gör att jag känner mig som en knarkare
    * Jag går ner i vikt!

Negativt:
    * Vadkramper, här också...
    * Lite illamående ibland när det går för långt mellan målen eller om jag äter för mycket/lite fett.  

För övrigt är det idag fjärde dagen av lchf efter avsteget under julen. Det känns så mycket lättare idag, huvudvärken och kh-suget är borta. Skönt! 

Nu är målet 3 månader utan fusk, men inte nödvändigtvis strikt. Jag unnar mig ganska mycket grönsaker.

Någon frågade efter dagsmenyer. Det finns en länk i TS, men så här kan det se ut för mig en dag (när jag är inne i kosten, under omställningsperioden accepterar jag att kroppen vill ha mer).

Frukost: omelett på 2-3 ägg, lite vispgrädde, smör, kaffe med grädde
    Lunch: oftast rester från gårdagens middag eller sallad med tex tonfisk, ägg, majjo.
    Middag: blandfärsbiffar och cole slaw // kycklinggratäng med grädde, svamp, bacon och ost // köttbit med bea eller örtsmör och kokt broccoli eller gröna bönor // laxfile med creme fraiche och stekt paprika, zuccini, röd lök osv...

Någon gång under dagen blir det en kopp kaffe eller te med lite kokosfett.    

• Anansi
    Vilda Tiger skrev 2012-01-09 10:22:20 följande:
    Idag är Der äntligen dags att träffa specialläkaren och se om min sköldkörtel strular. Jag har nu, efter ett halvår på LCHF, inte gått ner ngt utan snarare upp lite. Och jag har fått personlig hjälp av Anna Hallen så jag vet att jag har ätit bra.

Håller tummarna för att du får bra hjälp idag!
  • Anansi
    Kasihi skrev 2012-01-10 23:01:33 följande:
    Min mamma på 66år hade från början en övervikt på 40kg och fruktansvärt mkt värk i kroppen. Har fibromyalgi. Hon började med LCHF för en och en halv månad sen och har minskat 12kg i vikt och har kunnat ställa undan rullatorn som hon var tvungen att skaffa för 1år sedan. Hon använder den nu enbart när hon ska handla. Hon har blivit av med nästan all värk i kroppen och orkar så mkt mer. Det är helt otroligt att se! Jag var tidigare orolig för min mamma som hade svårt att ta sig upp ur soffan för egen maskin. Nu går det i ett nafs. Min bror som har hjälpt henne mkt genom åren iom hennes värk säger "din knasiga fettdiet har givit mamma ett nytt liv". Det är helt fantastiskt

Helt fantastiskt! Skål 
  • Anansi
    organa skrev 2012-01-11 02:18:19 följande:
    Jag är i valet och kvalet och skulle gärna ha lite input. Jag slutade äta LCHF för att jag tappade  vikt då jag tappade matlusten, har nu ätit upp mig till vikten jag låg på innan som jag är nöjd med (med hjälp av massor av kolhydrater). Det har inneburit att jag igen fått hemska problem med svullen mage, mår illa, tycker mig ha mer migrän osv. Men vad ska man göra? Det är nästan som att kolhydraterna slår på hungern och fett av. Ofta kan jag äta mat jag tycker är hemskt god men skulle jag sluta när jag är "nöjd" skulle det vara efter väldigt lite (sen kan jag fortsätta ändå efter bara för att det är gott, men uppenbarligen blir det för lite slutändan). Jag har aldrig varit väldigt underviktig eller så men jag trivs bra med min vikt och blir för tunn när jag går ner, alltid varit viktstabil innan på annan kost och var det även under sommaren och början av hösten på LCHF. LCHF ska ju vara viktnormaliserande? Nu har det istället blivit att det är två vågskålar, ena med det som får mig att må bra fysiskt och andra med att slippa tänka på vad jag äter. Hur skulle ni ha gjort?

Har du läst vad Anna Hallén skriver om LCHF för viktökning? Du kanske kan hitta inspiration här.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**