• Anansi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vad härligt att läsa om era historier, tack för att ni delar mer er.

Jag har kommit hem efter tre dagar på annan ort där mitt undervistet ligger, och det är alltid lite knepigt med maten när jag är där. Om jag är inne i en lchf-period brukar jag ta en paus från det för att kunna slappna av och inte behöva jaga "alternativ mat". Den här gången gick det ändå ganska bra även om det var lite svårt att få tag på bra fett och det istället blev mycket ost, salladsdressing och grönsaker istället för kött och smör. I och med det började suget komma och igår när jag var tvungen att hitta något snabbt att äta innan tåget gick hem blev det en hamburgare på Buger King (med bröd) och för att trösta mig med att den var så äcklig köpte jag en chokladbit på Pressbyrån och stoppade i mig... Obestämd

Nu är magen istället mätt på ägg, smör och kaffe med grädde och kokosfett. Det känns bra.

• Anansi
    Joggi skrev 2011-11-07 12:46:13 följande:
    Äntligen lossnade det lite till och jag har tappat 2,5 kg den här veckan! Tackar! Fler som har vägning på Måndagar som vill dela med sig??:)

Grattis! Jag väger mig på måndagar, men jag står och stampar på samma vikt sen två veckor tillbaka. Ska satsa på lite mer kokosfett och lite mindre grönsaker den här veckan så kanske det händer något till nästa måndag.
  • Anansi
    Clanica skrev 2011-11-08 09:25:33 följande:
    Sitter och läser i tråden för att få inspiration. Har hängt här tidigare men nu kör jag typ LCHF på veckan och HCHF på helgerna så summa summarum blir typ plus minus noll
    Jag mår ju så bra på denna kost och blir så less på mig själv att jag "förstör" det på helgen med vin, nallar ur barnens godis osv....

Jättekul att läsa om alla era andras framsteg och viktminskning. Ni är så duktiga.
    Sådär har jag också ätit i perioder, omstart varje måndag och inte ett gram ner på vågen. Ladda med eget tillåtet helggodis! Goda ostar, räkor med aioli, salami (kolla kh), friterade fläsksvålar med bea-dipp, oliver eller vad du nu gillar.
  • Anansi
    gos skrev 2011-11-08 15:35:21 följande:
    hur gör man friterade fläsksvålar ?Tungan ute eller köper man dem? 
    Det enda jag är rädd för i denna kosten är tänk om man får fettlever... 

Finns bland chipsen och nötterna på välsorterade affärer.
  • Anansi

Grattis rednose! {#emotions_dlg.flower}

Efter 3 dagars magsjuka stod det faktiskt en 7:a först på vågen imorse. Mest vatten förmodligen, men något måste jag väl få glädja mig åt efter att ha varit totalt däckad i flera dagar. Det enda jag fått i mig under de här dagarna är lite fil och vitt bröd, men nu när jag ska börja äta mer mat behöver jag tips på magvänlig mat. Jag är inställd på en del kolhydrater eftersom tanken på ägg får det att nästan vända sig i magen på mig. Vad är milt för magen att börja äta? 

• Anansi
    rednose skrev 2011-11-16 17:43:16 följande:
    verkar ha gått åt skogen med mitt plus... funderar på pizza...

Nej, vad tråkigt.
  • Anansi
    Hoppet 3 skrev 2011-11-23 15:13:31 följande:
    Undrar om någon av er använder Matdagboken.se något och funkar den bra i såfall? 
    Är ni medlemmar där?

Jag brukar använda matdagboken med jämna mellanrum för att hålla koll på kolhydraterna, men jag tycker att de tar alldeles för mycket betalt för medlemskapet så det skippar jag.
  • Anansi
    Bebben84 skrev 2011-11-24 12:57:22 följande:
    När ni gör zucchinipasta, hur länge kokar ni den?
    Jag brukar strimla zuccinin med potatisskalaren och mjuksteker i smör tills den blir lite genomskinlig. Om jag gör gräddstuvad har jag i grädde och låter puttra en stund och reder sen med en klick philadelphiaost.

För övrigt har jag haft svårt att ställa om mig till lchf igen efter magsjukan. Jag levde på fil och formbröd i flera dagar och nu är jag jättesugen på mackor och pasta (och faller för suget vid middagen där jag smakat lite makaroner eller ris...). Usch vad trist! Nu har jag iaf gjort fiberhuskplättar och åt "mackor" till frukost med bregott, mycket ost och några paprikastrimlor. Gott! Hoppas jag klarar kvällarna med hjälp av det här också tills det värsta suget avtar.  
  • Anansi
    rednose skrev 2011-11-24 15:37:02 följande:
    Jahapp, magen var tom, ingen bebis kvar. :(
    Men, det betyder att jag fanimig ska bli ännu snyggare och vältränad!
    Ikväll blir det tröstentrecote med bea och blomkål! Och en glas jävlarannamma!
    Jättetråkigt rednose!
  • Anansi
    Joggi skrev 2011-12-13 12:22:30 följande:
    Oj så jobbigt jag har haft det! Har haft magsjukan från hell!! Uuuuäääk!

Började i Torsdags och mår fortfarande illa... Jag äter som vanligt, alltså inte lchf utan försöker få i mig frukt och sånt som går lätt ner. Det jag är sugen på helt enkelt. Det får bli som det blir när man är sjuk.. Åt lite macka och risgrynsgröt imorse men blir mätt jättesnabbt. Känns svårt att komma tillbaka till lchf då bara tanken på den tunga maten får mig att vilja kräkas! Hur ska jag göra för att komma tillbaka snabbt innan jag har fastnat?? Tips på bra lättäten lchf mat mottages tacksamt!

Btw, gick ner 3,5 kg när jag hade magsjuka, skapligt! Men är rädd för att gå upp massor nu när jag äter kolhydrater..... 

Jag var i din sits för några veckor sen, vinterkräksjuka i dagarna tre och sen levde jag på formbröd och fil i flera dagar innan jag kunde få ner något annat. Ägg eller smör var inte att tänka på. Jag gick inte upp något under de ca 2 veckorna med kolhydrater (men jag åt ju inte kakor och glass, utan "vanlig" mat) förutom det jag hade förlorat under magsjukan, vilket ju mest är vatten. Visst är det olyckligt att man inte kan äta det man borde, men det är ju bara en kort period.

Kokt torsk med lite kokta grönsaker till. Keso med frukt. Kokt kycklingfile. Glöm inte att dricka ordentligt!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**