• Annanym

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nu står egna bountys på kylning här. Gjorde utan sukrin eftersom jag a) inte hade något och b) är rädd att det ska trigga sug. Blir spännande att smaka!

Har haft ett par skakiga veckor sett ur LCHF-synpunkt så idag har jag laddat med bountys, pones, blomkålsmos, goda grejer i kylen och en gratäng som är grym! Här är receptet om nån är intresserad. (Om nån VERKLIGEN är intresserad kan jag lägga i recepttråden.)

Skiva aubergin, salta och låt stå 10-15 minuter. Stek i valfritt godkänt fett. Lägg i ugnsform. LÄgg på något du gillar. (Jag har gjort med mozarella och körsbärstomater, men fetaost och med inget extra alls.) Blanda creme fraiche och grädde på svag värme till en sås och krydda som du gillar, t ex peppar och örtkryddor, vitlök eller något annat. Häll över. Och så riven smakrik ost på toppen. Grädda i 200 grader sådär 15-20 minuter. Det blir vrålgott! Till och med för mig som inte ens gillar aubergine.

• Annanym
    Duntoffla skrev 2011-06-20 06:56:43 följande:
    God morgon!

Måste berätta en äcklig sak (för mig i alla fall). Vi bor i ett väldigt fästingtätt område och jag har inte haft fästingar sen jag var 7 år och NU i morse hade jag en vid nyckelbenet. Har haft såna som klättrat på mig ngn gång men inte att sig. Jag kan inte låta bli att tro att det har med kosten att göra. Helt plöstligt smakar jag gott  Kräks Även myggorna verkar tycka jag är mumsig igen. Nu kanske det bara är slump men det känns inte så. Helt klart än mindre önskad effekt. 
    Usch! Fästingar är verkligen läskiga.

Kort rapport om Bountys: Nä fy fan vad gott! Fast jag fattar inte hur stora bitar man ska göra egentligen, om receptet ska bli 12-14 stycken. Jag fick ut 33 rejäla bollar på en sats. Nästa gång ska jag testa att ha i lite kardemumma också.
  • Annanym
    Duntoffla skrev 2011-06-20 08:24:44 följande:
    Ja, de är vidriga. Katte brukar släppa ifrån sig några och han sov i vår säng i natt. Inte natten som kommer kan jag säga. Urk! Tur att jag för första gången i mitt liv tog fästingvaccin i år. Snart dags för andra sprutan.

Bountys är supernajs. Jag är dock dålig på att få dit chokladen på ett snyggt sätt. Mina bountys blev skitfula för det blev ngt knas och de stelnade liksom aldrig så jag fick tokfrysa dem i en långpanna och sen bända upp bitarna Tog du utan sukrin nu? 
    Jag gjorde utan sukrin, men blandade hälften 70% och häften 85 % choklad. Den 90 % tycker jag har en så lång och fyllig eftersmak av galla så den vägrar jag äta. Min "smet" blev stående för länge i kylen så det var svårt att rulla bollar. Såg ut som små knölar mest, men gott, det var det. Och chokladen hamnade fint på plats. Lite tunt lager bara så kanske testar dubbeldoppning nästa gång... Har du koll på hur många kolhydrater det är på en sats? Har för mig jag har sett det nån gång, men orkade inte räkna nu.
  • Annanym
    Max Gustaf skrev 2011-06-20 20:10:50 följande:
    Det här receptet är också gott, särskilt med äkta mozzarella! Det kommer från fettdieten.se, www.fettdieten.se/content/pizzabotten-med-ost...

Här kommer ännu ett recept på god pizzabotten till den här tråden. När pizza bakas utan det traditionella vetemjölet, krävs det också lite annorlunda lösningar och då och då dyker det upp extra bra varianter, som den här med både salvia och hårdost. Förgräddar du den ordentligt och inte har sås ända ut, får du dessutom krispiga kanter.

Ingredienser (4p)

4 st ägg 4 msk vispgrädde, 40% 100 g finriven pecorino 2 msk fiberhusk 10 st finhackade salviablad

Så här gör du

Sätt ugnen på 175°C. Vispa samman alla ingredienser utom osten, som du sist rör i med en slev.

Låt smeten stå och svälla under 5 minuter.

Fördela tunt på ett bakplåtspapper på en ugnsplåt.

Grädda i mitten av ugnen under cirka 15 minuter tills den fått fin färg och torkat en hel del. Höj ugnstemperaturen till 250°C.

Lägg på ett tunnt lager av trögflytande tomatsås, massor med ost och valfritt pålägg. Grädda i övre delen av ugnen tills osten blivit lite gyllene här och där.

Finemang! Jag lade in den i recepttråden.
  • Annanym
    yena89 skrev 2011-06-20 20:14:27 följande:
    Duntoffla skrev 2011-06-20 20:01:12 följande:
    Yena - hoppas du får något vettigt besked i morgon.
    Hoppas jag med. Inte säkert det blir en undersökning imorgon utan hon ska nog mest fråga och sånt och sen bokas tid för undersökning om hon tycker det behövs. Är rädd att det är nåt allvarligt för ibland gör det riktigt ont :(

Lycka till Yena! Håller tummarna för att det går jättebra imorgon.

• Annanym

Oj, storm igen. Ja, det är väl fint att vi kan uttrycka våra känslor i denna tråd, inte bara gullegull. Men absolut att folk måste få chansen att be om ursäkt och replikera sig.

Själv är jag så sugen idag så jag håller på att smälla av! Tog till och med Läkerol fast jag egentligen borde ha tagit ost och smör. (Det hade jag dock inte tillgång till.)

Vad är era bästa motstå suget-knep?

• Annanym
    Duntoffla skrev 2011-06-21 10:20:34 följande:
    Jag puffar lite för min fråga om tricks för att få igång viktminskningen. Bör jag dra ner kolisar ännu mer fast jag knappt äter några, dra ner på fettet? Och vad tror ni om matdagboken som "vill" att jag ska äta ca 2100 kcal om dagen, är det rätt ur viktminskning eller vad bör jag ligga på som 76 kg tung och ca 173 cm lång? Please någon?
    Det kan ju vara så att din kropp tycker att du väger perfekt nu. Det kan också vara så att gravidkilona inte vill flytta ut ännu, eftersom LCHF sägs vara en hormonell kosthållning och gravidkropp innehåller måååånga hormoner som far runt och stökar.

Har du kört kokosfett? Det verkar funka för många. (T ex mig, men bara om jag inte äter ostkrokar och glass samtidigt... Okej, så har min förra vecka sett ut, men nu är jag på banan igen om nån undrar.) En tesked i kaffe/te ett par-tre gånger om dagen gör susen (även för tröga magar) och verkar få fart på lite av varje.

Fakira. Inte säker på att jag skulle klara det dock. Eller bara dra ner på mejeri.
  • Annanym
    Hanna91 skrev 2011-06-21 10:35:45 följande:
    Hej tjejer!

Ni som är duktiga på det här med LCHF, jag har en fråga (nybörjare som jag är)

- Man ska äta mycket fett, men hur mycket? Är det en viss mängd per dag? 
    Det varierar lite för verje person, men gå in på t ex Kostdoktorn (länk i TS) och läs mer så kommer du att lära dig hur du bör äta.
  • Annanym
    astro skrev 2011-06-21 10:50:26 följande:

Sedan kan du ställa de lite djupare frågorna här och bli både framgångsrik och populär. Bra, eller hur? 
    Det där kändes inte trevligt. Så många frågor som besvarats här om och om igen av tålmodiga i tråden (dit jag inte räknar mig själv) på alla nivåer.
  • Annanym
    Hanna91 skrev 2011-06-21 10:53:57 följande:
    Okej, tack för ditt svar...

och så får jag väl ursäkta mig att jag trängde mig på - Bara antog att detta var en tråd med härliga människor som håller på med LCHF och gärna hjälper en nybörjare på traven!

My Bad... 
    Du är välkommen och du är välkommen att fråga, men viss baskunskap är det bra att ha med sig innan, annars blir svaren som goddag yxskaft för den som frågar. Man måste ha en god kännedom om hur LCHF fungerar och varför det gör det. Precis som astro skrev här ovan så behöver man själv lära sig att dra rätt slutsatser om sin egen kropp.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**