• Annanym

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-08-06 22:06:01 följande:
    Jag återföll också hela semestern och gick upp 4kg på 4 veckor. Men det går ju fort, har fått bort 2,5kg på två veckor nu och då var min vägdag ( igår ) även första mensdagen, så i praktiken är det nog 3,5 kg ner.

Så oroa dig inte, det kommer säkert försvinna fort för dig med. Nu kör vi hårt igen

Japp! Lite pepp, lite kram, lite spark i baken.
  • Annanym

En matfråga: Kan man skära rostbiff i tjockare skivor och steka som biff, eller behöver den gå länge i ugnen i hel bit för att bli bra?

• Annanym
    helene306 skrev 2011-08-07 09:30:27 följande:
    Vi har skivat och stekt. Bankar du ut köttbiten innan tycker jag det blir mörare och inte så segt men det kanske är en smaksak? Vi har aldrig stekt rostbiffsskivor i ugn, bara i stekpanna och vi har skivat ca 1 cm tjocka.

Tack! Jag testar att skiva och steka tror jag. Har bara ugnsstekt i bit förut, men hur fel kan det bli?
  • Annanym

Har svårt att tro att jag skulle kunna klara att inte äta pizzan rätt igenom, men borde kanske utmana mig själv och testa nån gång! Idag har iallafall gått riktigt bra och jag känner redan hur vätskan börjar lämna min kropp. Skönt.

Nu lite, lite hallon och grädde tror jag och sedan hopp i säng. Börjar jobba imorgon efter FEM långa veckors semester. Fatta hur konstigt det känns. Kanske inte ens minns hur man gör! 

• Annanym
    Pokergirl skrev 2011-08-08 09:57:48 följande:
    Hej alla LCHF-anhängare. Hoppas det är okej att jag hoppar in här igen, ,var aktiv i tråden senast i våras. Höll vikten och mådde toppen, med hjälp av livsstilen gick jag ner till målvikt, åt gott och kunde hålla vikten i balans.

I maj körde det ihop sig rejält och jag tappade alla tankar på vettig kost. Istället har jag ätit och druckit kolhydrater i tre månader. Så, tadaaa, idag visar vågen på¨+ 6,3 kg sedan i våras... BMI på 25, jag är alltså fet! Förvånad

Hoppas det är okej att jag hänger med er igen och får lite pepp när det krisar, råd och tips. Tänkte mig iväg och handa boken Matrevolutionen som jag läst mycket gott om, samt smör och grädde. Tungan ute Det får bli fakir här en period så jag kommer på rätt köl.
    Då är vi två som gör "come back" nu då. Bra av oss att komma igen till det vi vet är bra för oss. Hurra!
  • Annanym
    Maddisen80 skrev 2011-08-08 10:02:14 följande:
    Grr jag hittade en tomatsoppa de står att de är tomatpure,vetestärkelse,smör,socker,muskotblommext rakt så ringde jag findus de innehåller både gluten och mjölkrpotein den som är i glasburken :(((
    Men det stod ju redan på burken. Vad är problemet? Vetestärkelse= gluten, smör=mjölkprotein.
  • Annanym
    Pokergirl skrev 2011-08-08 10:37:12 följande:
    Ronnbat: Kul att det är fler som kör igång, nystart med start idag. Kan vi lova varandra att påminna oss om vad vi mår bra av framöver så detta inte inträffar igen.

Duntoffla: Hej, kul att hitta dig även i denna tråd! Jag har också ett mål för viktminskningen, eller rättare sagt två. Börjar på nytt jobb i september och innan dess måste jag ha tappat ett par kilon. Sen ska jag ner mina resterande kilon, det är ett måste inför ev syskonförsök.
    Dom  sista kilona brukar vara tuffast, vi får peppa varandra järnet!

Jag hade tänkt mig ut på en powerwalk idag men vädret här uppe i norr är verkligen inte lockande. Storm och regn. Fast det är klart, man dör ju inte av lite vatten.
    Absolut får vi peppa varandra! jag startade igår faktiskt efter att ha överkonsumerat hela semestern. Det började lite lätt, men sedan spårade det ur mer och mer tills jag var tillbaka i gamla usla vanor. Fort gick det.

Kul med nytt jobb! Håller tummarna att du ska trivas och sjöölvklart kommer du tappa ett par kilo tills dess! Nu kör vi!
  • Annanym

Ang pizza: Jag gjorde Airams LCHF-fläskpannkaka i långpanna och den blev så sjukt god. Nu har jag en bit kvar som inte är stor nog som egen måltid så jag började fundera på hur den ska kunna piggas upp och drygas ut och fastnade för pizza (tack vare tråden ). Har ingen aning om hur det kommer att bli, men det kan inte bli så illa. Nåt supergott med ännu mer gott på.

Idag till middag blev det kotletter med kantareller stekta i smör och som sedan fick puttra i en skvätt grädde. Riktigt gott det med. Hm. Mycket matprat blir det såhär i början av en detox!

• Annanym
    AgnesGN skrev 2011-08-08 18:48:26 följande:
    Matprat är det alltid runt mig, jag ÄLSKAR mat... =)

Mina syskon är oxå väldigt frågvisa vad gäller LCHF och överanalyserar allt. Blir tokig.. =P Törs verkligen inte stoppa in fel saker i munnen nära dem för då dömer de mig på fläcken... =P

Usch så tråkigt. Särskilt från sina närmaste vill man ju ha stöd. Själv har jag slutat prata mat runt vårt matfixerade lunchbord på jobbet, för jag orkar inte med fler påhopp och trista gliringar om att bara micra ett paket smör till lunch.

Men matprat är härligt i andra fall.  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**