annanas15 skrev 2011-12-20 08:37:48 följande:
Hej alla målmedvetna! Jag och min mamma är skvatt galna som börjar Lchf idag, Innan jul och nyår...Men det ska nog gå, jag har läst och läst men tycker inte jag hittar klar info om hur man ska börja. Jag tänker max 20 kolhydrater om dagen, sen då....Ska jag mäta/väga fett och protein också eller är det bara att köra på en höft. Såg någon rekomendation om ca 1 gr protein till kroppsvikt och någon siffra på fett också. Men detta känns väldigt krångligt.
Hur gör ni andra, och ursäkta om den här frågan ställts en triljon gånger men jag orkar inte gå igenom alla tusen inlägg =)
Det är ju lite olika hur man vill göra. Här inne verkar vi göra på lite olika sätt och man får nog hitta ett sätt som passar en själv bra.
Jag rekommenderar att strunta i att räkna annat än kolhydrater första veckorna. I alla fall första två veckorna är man (i alla fall jag) så hungrig och det är bättre att äta sig mätt och undvika kolhydrater för att "rena kroppen". Efter de första två veckorna brukar den där hungern och övriga eventuella övergångsbesvär försvinna och då kan man börja kolla på sin fördelning av kolhydrater, fett och protein. Jag har använt mig av matdagboken och knappat in allt jag ätit under några dagar för att se att jag ungefär ligger rätt i energiprocent. Du ska fördela energiintaget ungefär max 5% kolhydrater, 75% fett och 20% proteiner.
Sen räknar vissa gram proteiner och andra kalorier och vissa håller bara koll på att livsmedlen inte har mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram. Man får hitta sin egen väg. Lycka till!