• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

För någon dag sedan diskutterades det om att slänga ut vågen och jag kan bara hålla med eg. Jag har gått ner 5 kilo totalt men började mäta mig när jag redan hade gått ner 3 kilo. Mätte mig igår och jag har minskat 10 cm i midjan på bara 2 kg!!! Ganska många centimetrar men få kilo!

• Allrona
    annanas15 skrev 2011-12-20 08:37:48 följande:
    Hej alla målmedvetna! Jag och min mamma är skvatt galna som börjar Lchf idag, Innan jul och nyår...Men det ska nog gå, jag har läst och läst men tycker inte jag hittar klar info om hur man ska börja. Jag tänker max 20 kolhydrater om dagen, sen då....Ska jag mäta/väga fett och protein också eller är det bara att köra på en höft. Såg någon rekomendation om ca 1 gr protein till kroppsvikt och någon siffra på fett också. Men detta känns väldigt krångligt.

Hur gör ni andra, och ursäkta om den här frågan ställts en triljon gånger men jag orkar inte gå igenom alla tusen inlägg =) 
    Det är ju lite olika hur man vill göra. Här inne verkar vi göra på lite olika sätt och man får nog hitta ett sätt som passar en själv bra.

Jag rekommenderar att strunta i att räkna annat än kolhydrater första veckorna. I alla fall första två veckorna är man (i alla fall jag) så hungrig och det är bättre att äta sig mätt och undvika kolhydrater för att "rena kroppen". Efter de första två veckorna brukar den där hungern och övriga eventuella övergångsbesvär försvinna och då kan man börja kolla på sin fördelning av kolhydrater, fett och protein. Jag har använt mig av matdagboken och knappat in allt jag ätit under några dagar för att se att jag ungefär ligger rätt i energiprocent. Du ska fördela energiintaget ungefär max 5% kolhydrater, 75% fett och 20% proteiner.

Sen räknar vissa gram proteiner och andra kalorier och vissa håller bara koll på att livsmedlen inte har mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram. Man får hitta sin egen väg. Lycka till! Glad
  • Allrona
    Hanniz skrev 2011-12-22 08:03:20 följande:
    Sitter vid en trög dator som inte vill låta mig bläddra tillbaka i tråden så;

Ischoklad - var det 200 gram choklad och 100 gram kokosfett?
    Jag brukar köra 50 gram choklad och 50 gram kokosfett.
  • Allrona

Rednose - känner igen det där! Min första dotter var 3 år innan hon fick godis första gången. Oj vad folk hade problem med det

• Allrona

Och jag håller också med. Det har varit gott som tusan med allt godis och bröd men vad skönt det ska bli att återgå till min vanliga mat på tisdag

• Allrona

Klart du får hoppa in här

Mitt tips är att läsa på ordentligt innan du börjar! Och bunkra upp med LCHF-mat och mellis. Första veckorna var jag väldigt hungrig och sugen, då är det bra att ha baby bells, brie, oliver, nötter hemma. Man kan få en del omställningsbesvär första två veckorna, läs mer på kostdoktorns sida om det. Men när det går över mår de flesta toppen och då är det inte så svårt att fortsätta

Jag äter en lite liberalare form av LCHF och har även fuskat ett par helger. Jag har gått ner 5 kilo på 4 månader. Väger nu 63 kilo till mina 165 cm så jag hoppas på att minska några kilo till men har ingen brådska

• Allrona

Bebben - nä du är inte ensam. Äter mycket mer kolhydrater för tillfället men efter nyår finns det ingen återvändo

• Allrona

Äsch, jag har så svårt att komma igång när jag är ledig! Idag har det mesta varit LCHF men det slank ner en liten bit korvbröd till lunchen. Tack och lov jobb imorgon och då är det lättare att komma in i gamla rutiner igen

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**