• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Idag har jag fixat

1. LCHF-jordnötsmuffins (eget recept, hittade bara på och de blev OK, fuktiga och mumsiga, men lär inte gå hem hos barnen för de blev inte så söta som icke-LCHF-are verkar vilja ha sitt fikabröd...)
    2. Fibrexbröd (första gången, det blev helt OK som variation istället för det vanliga sesambrödet, god smak av pumpafrön också)
    3. Bounty (gjorde "bollar" istället för avlånga och de blev SÅÅÅ snygga och SÅÅÅ goda! Tänk att man kan GÖRA så gott och tjusigt LCHF-godis själv!?)
    4. ...och vanligt surdegsbröd till alla andra (snyft).

Plus jobbat en massa och nu storstädar jag... mamma o pappa kommer ikväll!!! Livet är underbart - men en liten smula hektiskt...

K

• Kaya
    Nallebjörnis skrev 2011-04-07 17:27:15 följande:
    Gud vad duktig du är!!
    Mmm låter super om man tar bort jordnötsmuffinsen.. hihi.. ja verkligen kan kräkas av lukten.. och nu hemma går mannen och äter jordnötssmör hela tiden... *bllääääää*
    Tack för snälla ord!

Himmel, jag som ääälskar jordnötssmör! Men har undvikit det sen jag började med LCHF eftersom det har ganska hög halt carbs. Men i muffins tillsammans med massa ägg, mandelmjöl, kokosmjölk osv så blir det ju inte så mycket carbs per muffin så att säga. Tyvärr smakade det ju inte LIGA MYCKET jordnöt heller så jag blev inte riktigt sådär SATISFIED som jag blir av jordnötssmör rakt av (på FinnCrisp = GOTT!!!!!).

K
  • Kaya

Dagens mat.

Extra lyx och godsaker på kvällen eftersom mina föräldrar kom, och på eftermiddagen för att jag satt och kämpade med en bunt uppsatser och verkligen behövde trösta/peppa mig själv!!!

Frukost: Äggmjölkslatte av en äggula, kokosfett, hett vatten + kaffe, 2 små LCHF-våfflor med ost och skinka
    Lunch: Fibrexbröd med ost och skinka (IGEN) och 4 st cocktailtomater, en jordnötsmuffin, 2 ischoklad, te med lite grädde
    Mellis: kaffe med lite grädde och 2 st bountybollar
    Middag: 2 stora köttbullar av ekologisk blandfärs (med ägg o grädde o kryddor i) i gräddsås m lite lök, blomkålsmos (extra smör), kantareller stekta i smör, sparris, fetaost och machésallad med lite olivolja på.
    Efterrätt: kaffe med lite vispgrädde, hallon med vispgrädde, en bountyboll

Hm, OK när jag ser det såhär kanske det inte är något mysterium att jag inte rasar i vikt... jag äter väldigt gott och mejeri/grönsaker och LCHF-"godis" i mer än minimal mängd. 

Men jag tycker verkligen att jag har gjort STORA förändringar i min kosthållning! Tänk jag brukade ju i stort sett LEVA på frukt, havregrynsgröt, mitt älskade surdegsbröd, FinnCrisp med jordnötssmör, enormal mängder av ALLA grönsaker inkl rotfrukter, bönor o linser... osv osv. Jag tycker på nåt vis att jag har gjort så stora förändringar så kroppen borde CHOCKAS till att tappa i vikt trots en del grädde, mycket ost, små mängder mörk choklad, hallon nån gång i veckan osv osv?!

Tänk bara en sån sak som att ha ätit typ 10-15 frukter i veckan och så helt plötsligt bara SLUTA?

Varför blir man inte smal som en sticka på en endaste gång då?

*frustrerad*

K

• Kaya
    joller skrev 2011-04-07 22:35:01 följande:
    En fråga..

är inte meningen med lchf att du INTE ska räkna kalorier? Alltså jag förstår att man inte kan vräka i sig hursomhelst, men om man ska räkna kalorier till 1300-1400 då verkar det ju som en diet..

alltså jag är helt ny och jag ifrågasätter inte.. jag bara undrar av nyfikenhet då jag försöker förstå allt om lchf :)
    Jo det var det jag hoppades också... att man sklulle slippa hålla koll på MÄNGDEN mat om man bara höll sig till rätt mat. Men tydligen funkar det inte för alla att köra så - inte för mig t ex. Jag går inte ner i vikt när jag nu äter tills jag är mätt/nöjd och bara håller mig till 5/100 men inte räknar ihop dagens kalorier eller ens proportionerna fett-protein-kolhydrat...

... lite drygt känns det! När man trodde man hade hittat ett sätt att slippa ifrån "kaloritänket"!

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-04-07 22:05:29 följande:
    Kaya,
    Jag tror att du har gjort en perfekt insats för att chocka kroppen vad gäller välmående!! Om du själv säger så är du ju en vältränad tjej med bara ett par extra kilon i dina egna ögon! LCHF håller kanske inte med! Hälsomässigt så är jag övertygad om dina vinster med den här kosten, vad gäller vikten så kanske det helt enkelt är så att det är du som inbillar dig att du har några kilon för mycket! *pepp pepp*

Det ska ju gå att ta sig förbi den där blockeringen, och det är ju det jag försöker med nu. Äter (oftast, inte idag) max 10 gram kolhydrater och ca max 1300 kcal... jag trivs rätt ok med det, men det ger ju ingen direkt frihet. Så hade jag ett par kilon extra bara, men var i övrigt i bra form, så skulle jag nog hellre äta som du och gilla läget! .-) 10 kg för mycket är dock lite väl, så jag får kämpa på ett tag till  
    TACK SNÄLLA jucea! Vilken underbar pepp och vilket härligt STÖD! Det är nog som du säger att jag DELS ligger nära någon form av "jämvikt" (typ "lagom" enligt BMI och vad kroppen själv tycker är "hälsosamt") och bara har några extra "trivselkilon" som jag själv INTE trivs med... PLUS att jag kör ganska liberal LCHF med mycket ost, grädde och annat som kanske inte är att betrakta som "FRI" mat om man verkligen ska tappa vikt påLCHF... (jag sitter och käkar ost just nu och väntar på att Färjestad ska göra mål nån gång så jag får sällskap i sängen)

Min plan framåt är att öka träningsmängden - om jag bara kan komma förbi den här extrema arbetsbelastningen på jobbet som har pågått i en månad nu och gå ner på "normal" nivå - så jag får fart på kroppens förbränningsmotor igen. Framför allt löpning, vilket förra året verkligen gav mig TYDLIGA resultat. Jag tror jag trivs bättre om jag börjar i den änden, för jag tro inte jag är skapt för varken fakir eller ufo...

men du jucea, om du kör 1300 kcal, vilket är EXTREMT lite.... Är du säker på att din kropp inte reagerar som om det handlade om svält? Är det OK att pressa så lågt om man bara ser till att de ynka kalorierna kommer från fett och protein? Jag inser att det naturligtvis är bättre att köra LÅGkaloridiet på fett/protein än på kolhydrater (bättre mättnad, bättre blodsocker osv), men ändå... finns det ingen risk att förbränningsmotorn går ner i varv och kör på sparlåga??? (detta är min stora skräck... då är man ju fast där sen och går upp ett kilo i sekunden när man väl börjar äta igen...)

OBS! jag vet inget om detta och vill inte låta som om jag ifrågasätter. Jag är bara genuint nyfiken på hur det fungerar.

TACK IGEN för pepp och alla dina vänliga ord och bra tips!

K
  • Kaya

Nähä, Skellefteå. Missnöjd make... ha ha... jag får försöka trösta honom!

• Kaya
    joller skrev 2011-04-08 08:29:11 följande:
    Nä, jag försöker att inte ha så stora förväntningar utan mer se det som att jag lägger om till en hälsosammare livsstil och bland annat vänjer mig av med socker. För det är ju otroligt vilka mängder socker man får i sig på ett år, skrämmande... så bara det i sig är en sporre för mig...

Jag känner mig som att jag studerar igen och sitter och läser läxor mellan varven av lekande med min dotter och mellan tv programmen hihi :D .. så jag läser på, gillar inte att inte veta vad det är jag sysslar med.. Särskilt då man vet att många i ens omgivning kommer ställa frågor mm och då vill jag jukunna svara vad det är jag sysslar med :D

Förresten hur gör ni med antalet måltider om dagen?? äter ni som vissa här, 2 stora, eller äter ni flera små?
    Jag klarar mig INTE på två stora mål. Har levt länge med "fitnesskost" vilket betyder mat med 2-3 timmars mellanrum, MAX 4! Så jag blir hungrig ganska snabbt igen trots LCHF. Men jag kanske äter 4 mål mat per dag nu jämfört med 6 förut.

K
  • Kaya
    joller skrev 2011-04-08 00:28:49 följande:
    Geinte upp! som jag förstår här i tråden så har du inte allt för långt kvar ,,, eller har jag missuppfattat??

Det är tråkigt att man inte bara kan vakna imorgon och så var man den man ville vara.... men trösten är faktiskt att man inte är ensam iaf :)...
    Menmotivation på burk i tablettform eller dryck hade nog suttit ganska bra ibland...

men kämpa på!
    Tack joller! Jag har ingen övervikt enligt BMI eller medicinsk kunskap, bara några extra kilon i förhållande till hur JAG vill känna mig och se ut. Sen har jag mycket problem med mat bakom mig, efter diverse bantningsförsök i min ungdom, med tendens att äta alldeles för mycket och på så vis har jag sabbat mina signaler för hunger/mättnad (tror jag)... så de där kanske 5 kilona som jag vill ha bort har bitit sig stenhårt fast! Jag tänkte att LCHF kanske var mirakelkuren jag hoppades på för allra först kändes det verkligen som om jag fick ordning på aptiten och portionsstorlekar osv. Men nu vet jag inte längre... har hamnat i nån konstig svacka efter 5 veckor och känner mig jättefläskig. Dock tänker jag INTE ge upp riktigt än, jag har bättre hy och lugnare mage (om än inte så lugn som precis först) så jag tänker ge det några månader till åtminstone.

K
  • Kaya

Jucea - damn girl vad du skriver!

Jag förstår precis hur du känner för jag är också sådär tveksam ibland, jag är 100% med på att LCHF borde vara bäst i teorin, men om jag märker att jag får sämre resultat på kroppen/formen av detta än min gamla vanliga "fitnesskost" (dvs nån variant av GI-tänk med ganska täta mål mat och "nyttiga fetter" från fisk och vegetabilier snarare än "onda fetter" från animaliska produkter - ni vet hur det brukar låta) då vete tusan...

Man ill ju ha resultat liksom.

Jag hoppas bara att du inte blir besviken när du har gått ner till din målvikt, eftersom du nu kopplar vikten så starkt till hur du mår. Det gör vi alla, men om man har väldigt höga förväntningar på att, "när jag väger X kilo, DÅ kommer jag att vara lycklig och aldrig mer dissa min kropp!" så kanske man blir besviken i slutändan.

Lycka till hur du än gör!

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**