jeng skrev 2011-04-07 22:05:29 följande:
Kaya,
Jag tror att du har gjort en perfekt insats för att chocka kroppen vad gäller välmående!! Om du själv säger så är du ju en vältränad tjej med bara ett par extra kilon i dina egna ögon! LCHF håller kanske inte med! Hälsomässigt så är jag övertygad om dina vinster med den här kosten, vad gäller vikten så kanske det helt enkelt är så att det är du som inbillar dig att du har några kilon för mycket! *pepp pepp*
Det ska ju gå att ta sig förbi den där blockeringen, och det är ju det jag försöker med nu. Äter (oftast, inte idag) max 10 gram kolhydrater och ca max 1300 kcal... jag trivs rätt ok med det, men det ger ju ingen direkt frihet. Så hade jag ett par kilon extra bara, men var i övrigt i bra form, så skulle jag nog hellre äta som du och gilla läget! .-) 10 kg för mycket är dock lite väl, så jag får kämpa på ett tag till
TACK SNÄLLA jucea! Vilken underbar pepp och vilket härligt STÖD! Det är nog som du säger att jag DELS ligger nära någon form av "jämvikt" (typ "lagom" enligt BMI och vad kroppen själv tycker är "hälsosamt") och bara har några extra "trivselkilon" som jag själv INTE trivs med... PLUS att jag kör ganska liberal LCHF med mycket ost, grädde och annat som kanske inte är att betrakta som "FRI" mat om man verkligen ska tappa vikt påLCHF... (jag sitter och käkar ost just nu och väntar på att Färjestad ska göra mål nån gång så jag får sällskap i sängen)
Min plan framåt är att öka träningsmängden - om jag bara kan komma förbi den här extrema arbetsbelastningen på jobbet som har pågått i en månad nu och gå ner på "normal" nivå - så jag får fart på kroppens förbränningsmotor igen. Framför allt löpning, vilket förra året verkligen gav mig TYDLIGA resultat. Jag tror jag trivs bättre om jag börjar i den änden, för jag tro inte jag är skapt för varken fakir eller ufo...
men du jucea, om du kör 1300 kcal, vilket är EXTREMT lite.... Är du säker på att din kropp inte reagerar som om det handlade om svält? Är det OK att pressa så lågt om man bara ser till att de ynka kalorierna kommer från fett och protein? Jag inser att det naturligtvis är bättre att köra LÅGkaloridiet på fett/protein än på kolhydrater (bättre mättnad, bättre blodsocker osv), men ändå... finns det ingen risk att förbränningsmotorn går ner i varv och kör på sparlåga??? (detta är min stora skräck... då är man ju fast där sen och går upp ett kilo i sekunden när man väl börjar äta igen...)
OBS! jag vet inget om detta och vill inte låta som om jag ifrågasätter. Jag är bara genuint nyfiken på hur det fungerar.
TACK IGEN för pepp och alla dina vänliga ord och bra tips!
K