• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ellaria skrev 2012-07-20 11:05:26 följande:
    Ökat kolhydratintag ger (för mig) en helt galen viktminskning. 2 kg de senaste 2 veckorna och okej, det hade jag inte blivit förvånad av i början men jag har hållt på i 7 månader och gått ner i en stadig takt (inga platåer, mer än nån vecka kanske.) Så skumt! 77.8 :D
    Sådär har det varit för mig med. När jag vägde mig i förrgår hade jag gått ner 2,2kg på 10 dagar. Helt utan ansträngning. Tvärtom har jag varit rätt liberal den sista tiden. Men det kanske är bra att kolhydrat-chocka kroppen då och då?
  • Gladskit
    spökplumpen skrev 2012-07-26 11:07:55 följande:
    Min föddes gubbe. . Men annars brukar man väl säga 25.
    Min man är 32 och han är absolut ingen gubbe, han är min snygging
  • Gladskit
    Martina 76 skrev 2012-07-26 12:29:13 följande:
    Det är nog mer en attityds- än åldersfråga. Min 40-åring är enastående viril och sexig och definitivt ingen gubbe!
  • Gladskit

Vet någon här om det går bra att använda sukrin för att göra saft?
    Jag har maaaassssor med vinbär som jag tänkte göra något gott av.
    Paj tycker jag blir för surt när man bara har röda vinbär, även om det finns många bra LCHF-saft recept.
    Så saft eller nån sorts svagare måltidsdryck skulle jag kunna tänka mig att göra av bären.

• Gladskit
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-07-28 21:07:46 följande:
    Åh vad är detta för bountys? :)
    Jag har gjort enligt det här receptet:

1dl sukrin
    50g kokosfett
    1dl grädde
    1dl kokosmjölk (med så lågt kolhydratinnehåll som möjligt)
    200g riven kokos
    100g mörk choklad, minst 70%

Smält sukrin och kokosfett i en kastrull.
    Tillsätt kokosmjölk, grädde och kokos och låt det sjuda.
    Rör samman allt (utom chokladen) och låt sedan smeten stå minst 1h i kylen och svalna.
    Forma degen till 12-14 bitar.
    Sätt in bitarna i frysen och låt vila 1h igen.
    Smält chokladen försiktig i micro eller i vattenbad.
    Doppa kokosbitarna i chokladen.
    Ställ in i frysen för att bitarna ska kallna. Förvaras sedan i frys.

Jag tyckte de blev supergoda, med en mjuk och krämig kokos-smak.
    Dessutom var det kul att ha något att bjuda på som är helt ok ur LCHF-synpunkt.
    Dock blev det inga fina bitar direkt, jag gjorde dem mer som korvar, så kunde man dela dem med kniv vid servering. Det blir rätt mastigt så man behöver inga stora bitar direkt.
    De höll sig fräscha länge i kylen också!
  • Gladskit
    LokesMammi skrev 2012-07-28 22:32:07 följande:
    åh, ska testa denna också. =)
    Gör det, dom är supergoda!
  • Gladskit
    piece of me skrev 2012-07-29 22:37:07 följande:
    Ställde mig på vågen imorse och såg för första gången 69 istället för 7x!! 

Har kämpat för att komma ner dit med kaloriräkning i över två år, och efter en vecka med LCHF är jag där. Jag är väl medveten om att det är vatten med största sannolikhet men jag är så grymt taggad ändå! 
    Bra jobbat!!
  • Gladskit
    angeni skrev 2012-07-30 17:57:23 följande:
    Hur känslig är man för fusk? Vi har ju kört 5/100 gram hittills och nu ska vi åka utomlands en vecka. Vore skönt att få unna sig lite och inte behöva tänka lika strikt. Känns svårt utomlands:/
    Det beror på hur känslig man är. I början fick jag nästan starta om från noll om jag fuskade. Det satte igång världens sug och var jättejobbigt. Nu är jag inte lika strikt längre utan kan välja att äta kolhydrater till och från. Däremot när vi varit utomlands så tycker jag att det har varit jättelätt att följa LCHF, det har inte varit några problem. Till frukost har det blivit yoghurt med nötter och/eller lite färsk frukt alt. en omelett. Lunch och middag har gått ut på att hitta så rent protein som möjligt (kyckling, kött, grillad fisk osv) och sen lägga till sallad och någon fett källa som tex. en bra dressing.
    standby skrev 2012-07-30 22:08:02 följande:
    Jag skulle gärna vilja ha några synpunkter på "net-carb"-beräkningarna som finns på vissa produkter (tex Atkins-bars). Dvs kolhydratinnehåll minus sockeralkoholer.
    Vet att kostdoktorn inte ger mkt för sådana produkter men vad tycker ni?
    Jag tar det där med en nypa salt, jag tror inte att man ska överkonsumera för det är olika hur man reagerar på sockeralkoholer. Men jag har faktiskt beställt "sockerfritt" godis härifrån för att testa: http://www.ryforsgodislager.se/se/grp/sockerfritt-godis/choklad.php
    Det var riktigt lyxigt att kunna plocka fram en påse godis som i alla fall var mer ok än det vanliga lösviktsgodiset. Vissa sorter var godare än andra, men det var kul att pröva i alla fall. I detta godiset har man använt maltitol som är en sockeralkohol. En annan fördel (om man bortser från LCHF-aspekten) är att godis gjort på maltitol inte ska ge grund för karies på samma sätt http://www.nordisknutrition.se/artiklar/3-09/sockerersattning_sid19-21.pdf 
  • Gladskit
    huldaskarin skrev 2012-07-31 09:48:13 följande:
    Igår provade jag att dricka öl för första gången på hur länge sen som helst. Hittade nämligen Spendrups Bright Brew på Konsum och den ölen ska enligt uppgift innehålla 1 kolhydrat per dl. Avnjöt min lilla 33:a på kvällskvisten då den hunnit bli kall och den var riktigt god. Hittade även low-carbbröd och Gudruns kabanoss i nämnda butik och det gör ju att jag kommer att besöka Konsum oftare än Ica här på hörnet. Som lök på laxen så inhandlades ett par nya jeans som innan rean kostade 800 och som jag bara behövde betala 240 kronor för nu. På det hela taget en bra måndag 
    Lät som en mycket trevlig måndag
  • Gladskit
    Babybel skrev 2012-07-31 13:36:38 följande:
    Satt och funderade lite idag över min lunch. Jag åt rester från en entrecoté-stek med lite tzatziki (lohmanders, typ helt utan kolisar) och lite persiljesmör. Jag tog ganska mycket kött (kanske 300-400g) men måttligt av det andra. Men kan man verkligen ta för mycket kött som innehåller noll kolhydrater? Klart man inte ska ta 2 kg, men rent utifrån kalorier så är ju kött ganska magert. Så man borde väl inte direkt pajja dieten så om man tar mycket kött? Vad tror ni?
    100g kött är ju inte lika med 100g protein så det är nog ingen fara.
    Sökte på entrecote på Livsmedelsverkets hemsida och enligt deras tabell är det 19,9g protein i 100g entrecote från nöt.  http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedel.aspx

3-400g är rätt mycket men din kropp kanske behövde det
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**