• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Boost skrev 2012-07-31 18:55:28 följande:

Är ju helt individuellt hur mycket man behöver. Svårt att jämföra med andra.

Eller hur, det där är jättesvårt att jämföra rakt av.
    Men jag blir också nöjd med mindre portioner sen jag började med LCHF. Protein och fett ger mer mättnad och således blir portionerna mindre = magsäcken krymper och man känner inte samma sug.
    Dessutom så äter jag numera för att jag är hungrig, inte för att jag är sugen på något/uttråkad/går i skåpen av gammal vana.

Man ska inte gå hungrig på LCHF. Man ska äta tills man är mätt. Äter man långsamt så känner man när mättnaden kommer och man behöver oftast inte ta fler än en portion.
    Men känner man att man är hungrig mellan målen så är det helt ok att äta ett litet mellanmål i form av nötter, en bit brie, ett par babybel, en halv avocado eller kesella m bär (om man inte nollar mejerierna).
  • Gladskit
    skånetös78 skrev 2012-08-01 08:56:45 följande:
    Är lite dålig på att skriva men följer tråden och läser varje dag! Verkar gå fint för många nu och det är jättekul att läsa!
    Jag är idag inne på minus 19kg sen start och ett normalt bmi. En underbar känsla och jag är SÅ lycklig. Min målvikt är 1 kg bort nu men såhär kommer jag fortsätta äta hela livet men i en mer liberal form. Kommer lägga till lite mer mejerier och lite frukt och se hur det påverkar vikten och sötsugen, kommer dock vara väldigt väldigt försiktig och laborera väldigt lugnt för att se hur kroppen reagerar. 
    Gud vad duktigt, bra jobbat!
    Jag är också mer liberal nu, men LCHF-tänket kommer jag att fortsätta leva efter!
  • Gladskit
    LinneaEleonora skrev 2012-08-01 13:07:35 följande:
    Själv tror jag på en ganska enkel LCHF utan sötningsmedel och allt för mycket experimenterande. Man kan lätt bli besatt av att testa olika alternativ till bröd, pasta och godsaker och då stannar man oftast i vikt. Jag vet inte om det beror på vad man stoppar i sig eller bara ändrade matvanor. Jag tror att kroppen gillar ganska enkel mat och inte så varierat. Jag upplever att jag har mindre sug efter annat ju enklare jag äter.
    Samma här, ju enklare och "renare" desto bättre.
    Dessutom skaffar man sig snabbt ett bas-skafferi som man bara behöver uppehålla, det är inte alltid man orkar ge sig på nya grejer.

För mig har bröd alltid varit min craving nr 1. Därför höll jag mig helt ifrån bröd det första halvåret, trots att det finns massa bra recept LCHF-bröd. Det var en beteende-och vanegrej också, så det behövdes verkligen tid att bryta det. Idag har jag alltid ingredienser hemma så att jag kan baka bröd, även sukrin finns i skåpet men det är väldigt sällan jag bakar kakor och sånt. Igår gjorde jag i och för sig bounty men det var andra gången på 1,5 år.
  • Gladskit

Jag kan också ibland känna i hela mig att det är FEL FEL FEL att ge sonen sånt som jag själv valt bort.
    Å andra sidan är han ett barn. Han behöver frukt, han behöver få äta smörgåsar och sånt som andra barn äter. Lite fredagsmys till helgen och lite godis på lördagen.

Men samtidigt är han sån som inte bryr sig så mycket och det är jag så otroligt glad över!
    Idag tex. så skulle jag antingen kunna fråga honom i affären om han vill ha chips till fredagsmyset och då skulle han svara ja. Men jag kan lika gärna fråga om han vill ha lite gurkstavar och dip till fredagsmyset och han skulle svara ja då med. Det gör det inte så svårt att byta ut saker hemma heller för han äter det man ställer fram och är nöjd med det.

När det gäller mellis så får han ofta det jag äter, för jag vet ju att han behåller sin energi och slipper blodsockerdippar (och dåligt humör!!) om han får tex. en knäckemacka med ägg och ett glas istället för en banan. Något mer matigt och med bra protein istället för bara frukt.

Jag lider verkligen när jag ser barn med begynnande övervikt som äter helt fel. De föräldrarna måste ha noll koll på näringsinnehåll eller så blundar de för sanningen. Eller när man ser 3-4 åringar i vagn (!!) som har handen i en påse ostbågar och läskflaskan bredvid.

• Gladskit
    huldaskarin skrev 2012-08-03 10:40:04 följande:
    Jag ska göra allt jag kan för att inte min son ska bli biten av sockervargen.
  • Gladskit

Jag tycker det är gott att ha en bit brie vid sidan om bara.
    Det blir mycket plockmat med LCHF, eller det har blivit den här sommaren. För oss i alla fall.
    Man grillar kött/halloumi/grönsaker/kyckling och då kan man ha en bit brie bredvid istället för typ bea.
    Det blir rester av kyckling som man gör sallad på, gott med en bit brie till.
    Och sen kan man ju alltid göra frökex och äta ost och kex till kvällen!

• Gladskit
    ollebulle86 skrev 2012-08-07 13:37:53 följande:
    Massa tips nu ju det blir brie hela veckan haha

Eller hur!
    Alltid bra att ha en brietårta i kylen.
    Vi köpte i helgen, kostade bara 29:- på Willys för en stor.
    Och jag är verkligen ingen kännare av ost så jag kan inte bedöma kvalitén men den duger säkert åt mig!
  • Gladskit
    Chicky01 skrev 2012-08-08 10:10:13 följande:
    3,1 kg är ju rena drömmen! Glad Höll du samtidigt koll på kalorier/ andel protein och fett när du körde fakir? Finns det några riktlinjer? Tycker inte jag äter mycket... men ska börja hålla koll. Igår fick jag i mig ca 1 500 kcal på hela dagen och totalt 10 gram kolisar, 140 gram fett och 50 gram protein. Det kan väl inte vara för mycket?

Någon som testat 80-80-20? Resultat?
    Jag vet inte exakt hur energiprocenten ser ut när man kör fakir. Om man utgår från att fett och protein ger 9kcal per gram och kolhydrater 4kcal per gram, vilket är standard, så blir det så här:

150g fett x 9 = 1350kcal
    50g protein x 9 = 450kcal
    10g kolhydrat x 4 = 40kcal
    Totalt 1840kcal

1350 / 1840 = 73,36

Energiprocenten från fett ligger alltså på 73,3%.
    Jag som inte kör fakir tycker att det är i högsta laget men det kanske det inte är? Det kanske nån annan kan svara på?
  • Gladskit
    Martina 76 skrev 2012-08-10 16:28:26 följande:
    Var ute och sprang en mil här på em. Trots att jag inte ätit något på hela dagen, förutom kaffe med äggmjölk så har jag sån jäkla ork!! Jag känner mig som ett lokomotiv i spåret. Fort går det inte (6:15 min/km) men jag kan ju tugga på i all oändlighet känns det som! Underbara LCHF!!!
    Så himla grym känsla!!
    Jag har faktiskt lyckats få in träning i schemat varje dag den här veckan. Och träningsvärken från gårdagens body pump börjar så smått komma krypande. Imorgon ska jag ha sovmorgon och vilodag. På söndag får vi se vad jag hittar på. Simning eller en mil i spåret blir det nog!
  • Gladskit
    Gladskit skrev 2012-08-10 20:26:00 följande:
    Så himla grym känsla!!
    Jag har faktiskt lyckats få in träning i schemat varje dag den här veckan hittills!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**