thweni skrev 2012-07-09 23:25:05 följande:
Hej!
Börjar med LCHF imorgon (tisdag) och har precis varit och inhandlat frukost och lunch till imorgon (middagen inhandlas imorgon). Ser fram emot att se om jag får några resultat, men jag tror nog att jag får det.. :)
Jag har dock ett litet "problem", eller bekymmer kanske man kan kalla det.. På onsdag kommer mina svärföräldrar hit och stannar över natten. Under dagen ska vi till Parken Zoo (ja, jag bor i Eskilstuna jag) och vi behöver ta med oss något att äta. Vad ska vi ta med? Något som går att äta kallt och helst inte så tråkigt som sallad. ;)
Sen brukar vi även gå ut och äta, vad äter jag då? Troligtvis blir det på ett ställe som heter Papas Tapas och till de flesta rätterna serveras aioli (i alla fall de jag valt förr) - är det "fel" att äta? Till deras rätter brukar potatis serveras, vad kan jag byta ut det mot?
Sen en lite allmän fråga, för jag har blivit lite förvirrad. ;) Enligt
kostdoktorn.se ska man äta "Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne är ett enkelt nybörjartips." - hur "räknar" man sen? Hur många gram kh får man "högst" äta per dag om man ska äta strikt? (förstår ni hur jag menar? Jag vet inte om jag lyckas förklara hur jag menar - kan säkert återkomma med en bättre förklaring imorgon!)
Sen slutligen: Övriga tips mottages tacksamt. Typ vardagsmenyer, vad man ska äta, vad man ska äta lite mindre av, "bra-att-ha-i-väskan"-mellanmål, mm.. :)
Hej!
Tips i massor hittar du om du söker bakåt i tråden. Nu kommer du säkert få många svar så du kanske inte behöver men om
Kan också rekommendera boken "Matrevolutionen" om du inte läst den, så att du vet bakgrunden till hur kolhydrater funkar i kroppen och vad det är man försöker undvika genom att reducera intaget av kolhydrater. Ett par kokböcker är också himla bra när inspirationen tryter.
Håller man sig till regeln om livsmedel med max 5g kolhydrat per 100g så känner många att de klarar sig på det, dvs de räknar inte mer än så. Men ska man vara strikt så ska man äta max 20g kolhydrater per dag. Och då ska du tänka på att många livsmedel som du kanske räknar som protein eller fettkällor också kan innehålla kolhydrater, dvs du behöver inte aktivt
välja en kolhydratkälla (frukt, grönsak, bröd).
Ska man iväg så är plockmat suveränt. Kallskuret av olika slag eller en bit grillad lax/kycklingfile för protein. Grönsaker som tex. blomkål, broccoli. Eller hemmagjord coleslaw? Mozzarella, halloumi eller feta om man gillar det. Avocado eller någon god dressing som fettkälla. Kanske ett par kokta ägg? Plus en bit brieost!
När jag går ut så försöker jag hitta en så "ren" proteinkälla som möjligt och utgå från det. Kyckling, lax, kalvfärsbiff, fläskfilé... Välj den varmrätt som verkar bäst. Sen ber du att få byta ut riset/pastan/potatisen mot lite mer grönsaker. Ibland får man lite extra sallad och en tomat, ibland får man grillad sparris eller blomkålsgratäng. Det varierar beroende på ställe! Har de någon god sås som kan fungera som fettkälla så be om lite extra, men inte för mycket. Det ska absolut inte drypa av fett!! En god olivolja går bra liksom fetaoströra/tzatsiki/aioli/guacamole beroende på om det är hemlagat eller halvfabrikat.
Bra att ha i väskan är babybel-ostar, nötter, en bit mörk choklad eller en förpackning med ölkorv. Kokt ägg funkar om man har tillgång till kyl.