• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

tiiitti skrev 2012-08-13 10:52:21 följande:

Ja jag misstänkte också det. Men bränner man mycket av att springa annars?

Löpning bränner bra! En timmes löpning för mig brukar hamna på mellan 6-700 kcal beroende på tempo och intensitet.
  • Gladskit
    Gloriousgirl skrev 2012-08-13 09:05:30 följande:
    Så, frukosten: Jag är inte jättebra med att skapa tid för mig själv på morgonen (vardagar) så att ställa mig och laga frukost känmns som något jag skulle göra i 1 dag och sen sluta... vad ska jag då äta? Det måste gå snabbt att göra, snabbt att äta, vad ska jag äta då? Jag är alltså inte ute efter bacon och scrambled eggs om ni förstår vad jag menar.

Jag håller med om någon som skrev att baka en gång i veckan. Jag bakar pones eller LCHF-frallor så att det blir 5-6st = 5-6 solklara frukostar eller mellanmål. Smör, pålägg och ost, plus att jag kompletterar med en kopp the med lite kokosfett i så står jag mig.

Sen är jag sån som ofta fixar i ordning morgondagens mat kvällen innan. Matlådor från middagen är enkelt. Mellis ser jag oftast till att ha frysta bär och kesella på jobbet. Men nu hade det ju varit helg så medan jag ändå rörde ihop lite turkisk yoghurt + smetana + björnbär till måndagens mellis så gjorde jag i ordning en likadan skål som jag åt till frukost i morse. Kokta ägg är också enkelt om man gillar det. Jag har förätit mig lite på det men ibland kan jag trycka i mig ett par till en kopp the bara för att det ska gå snabbt.

Enklast är dock att baka tycker jag så kan man fortsätta äta the och smörgås till frukost.
  • Gladskit
    tiiitti skrev 2012-08-13 11:50:57 följande:

Ja men iomed lchf inte handlar om kcal (iaf inte när man äter dom) så trodde jag inte de spelade någon roll om man gjorde av med dom heller (för vikten skull) känns konstigt man inte går upp fast man äter mycket kcal, men att man skulle gå ner om man tränar bort några
    Nej LCHF handlar inte om att räkna kcal. De flesta kan leva och må bra på att hålla sig till godkända livsmedel och äta när de är hungriga.

Men när det gäller kcal in och kcal ut så är det lite upp till vad man väljer att tro på. Själv är jag nog lite kluven.
    Vissa säger att när man äter LCHF så kan man äta fler kalorier totalt sett eftersom kroppen "hanterar" kalorierna olika beroende på vilken källa de kommer ifrån, samt att när man börjar äta mer fett så lär sig kroppen också att bränna fett i och med att det blir det främsta bränslet.

Jag tror att om du tidigare åt 2000kcal och fortfarande äter 2000kcal så kan du gå ner i vikt ändå i och med att energiprocenten ser annorlunda ut.
    Jag tror dock inte att du kommer upp i 2000kcal om du lägger om kosten till LCHF i och med att fett mättar bättre.
    Jag tror också att när man efter ett tag börjar komma ner i en vikt som kroppen känner sig bekväm med så ändras förhållandena litegrann så att man antingen får börja röra sig mer (bränna kalorier) eller minska ner på energin man får i sig om man vill gå ner det där sista som kroppen har en förmåga att hålla lite extra i.

Så om du äter LCHF, håller kalori-intaget på en lagom nivå med förändrad energiprocent så kan du nog gå ner i vikt utan att röra på dig. Lägger du till träning kan du förmodligen gå ner ytterligare lite snabbare, så länge du inte hamnar på ett så lågt intag totalt sett att förbränningen avtar.

Jag har alltid tränat mycket och tycker det går utmärkt att kombinera med LCHF. Jag räknar inte kalorier alls, däremot tror jag det är tack vare träningen som jag numera kan vara ganska liberal i mitt sätt att äta.
  • Gladskit
    ajnas skrev 2012-08-13 15:59:40 följande:
    Hörrni, vad kan man använda cocosfett till? Jag dricker inte te eller kaffe, vilket jag förstått är ett sätt annars.

Utöver att ha det i mitt the så gör jag bounty med det.
  • Gladskit

Min menscykel har inte påverkat alls.
    Tidigare kanske jag skulle säga för nu är den faktiskt nån dag sen vilket aldrig händer annars.
    Och risken att jag är gravid är närmast minimal, men jag får väl vänta och se!
    Jag har visserligen gått ner lite i vikt senaste månaderna så det kanske har påverkat.
    Men annars, rent allmänt sen jag började med LCHF förra året så har jag inte upplevt några "störningar" alls.

• Gladskit
    HugoochVilma skrev 2012-08-16 09:18:57 följande:
    Fler nybörjarfrågor:

- Bär, är det okej?
    - Jag tycker att jag går hungrig under hela dagen..... Går upp 05:00 och äter sedan ost+skinkrullar, rysk yoghurt + bär runt denna tid, sedan en lunchlåda från gårdagens middag, - men behöver hjälp med fler "melllanmål"/snacks! Är van vid att äta frukt regelbundet, eller en macka eller liknande för att dämpa hungern. Men nu då?

Baka LCHF-bröd är mitt bästa tips!
    Bakar man en gång i veckan så har man ett gäng färdiga frukostar, bara att bre sig en smörgås med mycket pålägg och ta kaffe el. the till.

Jag hör också till dem som äter mellanmål. Många behöver inte det när de går över på LCHF men jag är sån som måste fylla på regelbundet.

Frukost brukar bli LCHF-smörgås med pålägg och the. Alternativt någon gång i veckan så blandar jag lite vispad grädde eller smetana med turkisk yoghurt och har lite bär och hackade nötter i. Det beror på lite vad vi har hemma. Men jag äter aldrig varm frukost (stekt ägg, omelett, bacon) för det finns det inte tid till!
    Mellis blir kesella m bär, ett par babybel-ostar, en näve nötter, en avocado, lite kallskuret eller en proteindrink beroende på när och om jag har tränat innan.
    På kvällen är jag oftast nöjd efter middagen men blir jag hungrig så brukar en kopp the med kokosfett i räcka bra, eller 1/2 avocado.
  • Gladskit
    Yosa skrev 2012-08-17 20:08:29 följande:

Tack för ditt svar! Ska kolla efter den boken på bokus.com eller liknande. Detta är mitt största intresse just mu . Då äter jagbungeär som du. Ja för mig är det en viktminskningsperiod i för en resa ( till att börja med ). Den största skillanden jag märker såhär efter ca 10 dyn är att mitt blodsocker är mycket bättre och hungern ät som bortblåst. Jag kännner mig som en duracellkanin och är hur pigg som helst. Äter frukost ca 6.30 och inte snurrig, trött, slö eller hungrig när lunchen på jobbet infaller vid 12.30. Hur verkar det om man sen plötsligt återväder till kolhydrater ( i mitt fall tex i form av efterrätter på en resa) ? Får kroppen en chock och blir lig? Ska jag mjukstarta? Börjar dock bli allt mer säker på att jag kommer att återgå till detta igen efter resan....mår så bra!
    Nu är vi alla olika men jag är grymt känslig och fick börja från noll om jag tillät mig för mycket kolhydrater den första tiden. Eller ja, första halvåret kan man nog säga. Suget kom direkt och jag började gå i skåpen. Jag ville inte ens baka LCHF-bröd för att inte riskera att hamna i samma vanor igen. Så jag var väldigt strikt.
    Numera är jag endast ute efter att jämvikta så jag har blivit lite mer liberal i min kosthållning och klarar kolhydraterna mycket bättre. Det är inte så att jag går all in och tokäter en massa kolisar vissa dagar utan jag är mer tillåtande över lag. Idag till mellis tex. skar jag en nektarin och en avocado i bitar och åt som en liten sallad. Grymt gott.

Så jag har inte infört godis, snacks, bröd, pasta, potatis och ris i kosten utan jag unnar mig frukt och en del grönsaker som inte varit ok förut.

Jag undrar varför du måste frångå LCHF-tänket under resan? På de flesta resmål funkar det alldeles utmärkt att fortsätta hålla en lågkolhydratkost. Men om du väljer att göra det så kom ihåg att dra ner på fettet också för fett och kolhydrater i kombination brukar ge viktökning!
  • Gladskit
    Yosa skrev 2012-08-17 21:19:01 följande:
    Har läst lite olika rön om alkohol och LCHF. Att vin som tex inte är så sött är okey ibland men att kroppen då bränner alkoholen först och fett först när alkoholen är borta. Dvs fettförbränningen stannar av några timmar av alkohol. Hur gör ni andra? Avstår ni alkohol helt? vad dricker ni? Läste att en av de bästa vinerna för LCHF/Gi är JP Chenet. Låter ju bra i så fall då detta är mitt favoritvin.

Jag tycker också att efterrätterna smakar skit, i alla fall där vi varit
    Annars har det funkat klockrent med LCHF även på resande fot!
    Men om resan varit ditt mål med LCHF'andet och du vill unna dig så ska du absolut göra det!
    Jag tror inte att du behöver "vänja" in dig vid kolisar igen, du lär ju märka på kroppen vilken mängd som funkar.

Jag håller mig till rött vin. Öl är inte min grej och eftersom rött vin är ok så håller jag mig till det. Men inga stora mängder, sammanlagt tre-fyra glas per månad kanske. Och mer behövs inte, jag tror att jag är mer lättpåverkad nu för tiden dels pga att jag väger mindre och dels för att low carb gjort mig mer känslig.
  • Gladskit
    Boost skrev 2012-09-05 11:24:12 följande:

Känner inte alls igen mig i det du beskriver, vi har helt enkelt haft olika upplevelser :)
    För mig fungerar det ypperligt, är starkare och piggare än aldrig förr. Springer 4 mil i veckan och 2 gympass på det. Så ingen soffpotatis med dålig andedräkt här ;)

Jag har hittat rätt med kosten, hoppas att även du har gjort det!   

Och jag instämmer med dig Boost! Springer, simmar, tränar på precis som innan. Har inte märkt någon skillnad i energi eller resultat efter intåget i LCHF-världen.
    LCHF lanseras som en diet som inte kräver att man rör på sig samtidigt. Därmed inte sagt att man inte kan eller får i och med att fysisk träning är något som de allra flesta (oavsett kosthållning) mår bra av
  • Gladskit
    Hanniz skrev 2012-09-05 15:48:36 följande:
    Är det någon som har recept på en bra pajdeg? Tänkte göra en köttfärspaj imorgon och vill testa att göra den helt LCHF :)
    Jag brukar blanda lite fiberhusk med smör, krossat linfrö, mandelmjöl + 1msk vatten. Har inga exakta mått men tittar man på ett par olika pajdegsrecept så kan man ofta hitta bra riktlinjer.
    Någon gång har jag haft i 1dl dinkelmjöl också. Vet inte varför egentligen men säg att man får ut 6-7 portioner på en stor matpaj, då har jag känt att den lilla mängden kolhydrater som just JAG får i mig är marginell.
    Men jag har fått degen att hålla ihop även utan det.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**