tiiitti skrev 2012-08-13 11:50:57 följande:
Ja men iomed lchf inte handlar om kcal (iaf inte när man äter dom) så trodde jag inte de spelade någon roll om man gjorde av med dom heller (för vikten skull) känns konstigt man inte går upp fast man äter mycket kcal, men att man skulle gå ner om man tränar bort några
Nej LCHF handlar inte om att räkna kcal. De flesta kan leva och må bra på att hålla sig till godkända livsmedel och äta när de är hungriga.
Men när det gäller kcal in och kcal ut så är det lite upp till vad man väljer att tro på. Själv är jag nog lite kluven.
Vissa säger att när man äter LCHF så kan man äta fler kalorier totalt sett eftersom kroppen "hanterar" kalorierna olika beroende på vilken källa de kommer ifrån, samt att när man börjar äta mer fett så lär sig kroppen också att bränna fett i och med att det blir det främsta bränslet.
Jag tror att om du tidigare åt 2000kcal och fortfarande äter 2000kcal så kan du gå ner i vikt ändå i och med att energiprocenten ser annorlunda ut.
Jag tror dock inte att du kommer upp i 2000kcal om du lägger om kosten till LCHF i och med att fett mättar bättre.
Jag tror också att när man efter ett tag börjar komma ner i en vikt som kroppen känner sig bekväm med så ändras förhållandena litegrann så att man antingen får börja röra sig mer (bränna kalorier) eller minska ner på energin man får i sig om man vill gå ner det där sista som kroppen har en förmåga att hålla lite extra i.
Så om du äter LCHF, håller kalori-intaget på en lagom nivå med förändrad energiprocent så kan du nog gå ner i vikt utan att röra på dig. Lägger du till träning kan du förmodligen gå ner ytterligare lite snabbare, så länge du inte hamnar på ett så lågt intag totalt sett att förbränningen avtar.
Jag har alltid tränat mycket och tycker det går utmärkt att kombinera med LCHF. Jag räknar inte kalorier alls, däremot tror jag det är tack vare träningen som jag numera kan vara ganska liberal i mitt sätt att äta.