• TomMon

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag dricker vin fre och lör, ett glas eller så. Har aldrig varit några problem med viktnedgången.

På senaste kalaset gjorde jag en lchf kladdkaka som alternativ. Mannen undrade lite surt varför jag gjorde den, hans familj skulle minsann inte vilja prova. Det slutade med att det åts mest av "min" kaka plus att jag fick många frågor om lchf i positiv ton! Up yours älskling! :)

(För er som inte känner till det så har jag och min man haft våra duster om denna livsstil. Nu har vi iaf nått status quo och bråkar inte längre om det.)

• TomMon

Han ogillar allt som har med det att göra, det har liksom blivit en principsak för honom. Jag har fått kämpa oerhört med mig själv för att orka fortsätta när jag har en man som tycker så fullkomligt tvärtom.

Han känner sig bakbunden när det gäller att laga det han vill laga i köket. Nu har han lärt sig att laga det han vill, så löser jag resten själv. Han tycker det är tråkigt att svulla snacks själv i soffan. Nu gör han det utan gnäll, han har tom slutat försöka få mig att äta av det. Han orkar aldrig prata om lchf, det triggar honom något fruktansvärt. Men som sagt, det är status quo. Han orkar inte tjafsa om det och han vet hur envis jag är. Han har märkt nu efter ett år att detta kommit för att stanna. Ibland inbillar jag mig att han kanske till och med tagit till sig lite av idealen, men det är nog att hoppas på för mycket! :)

• TomMon

Tuvaduva: i höstas började jag äta frukt igen, innan dess hade jag undvikit all frukt. När jag var under min målvikt och ville få viktnedgången att avstanna, då började jag äta frukt.

• TomMon

Mitt favvosnacks är en liten skål salta jordnötter och en eller två rutor av Marabou premium 70%. De har en massa goda smaker, min favorit är mint. Har vi lightläsk hemma så slinker det ner ett glas sånt också!

• TomMon

Känns ändå som att balansen mellan 3 och 6 blir rätt bra automatiskt med lchf. Deras exempel i artikeln på omega 6 var ju mycket "tillverkade" snacks samt färdigrätter.

• TomMon

MissNora: jag har hållit på ett år nu och jag har fortfarande ett sjuhelsikes sug efter allt vad kolhydrater heter veckan innan mens. Det är verkligen asdrygt...

• TomMon

Har total jobbångest, börjar jobba den 25 februari och har varit föräldraledig sedan i somras. Snälla, bombardera mig med tips på luncher. Jag äter pedagogisk lunch med mina elever. Innan ledigheten tog jag med mig ett ägg, lite hemmagjord dressing och någon liten ost. Sedan tog jag vad jag kunde av den mat som erbjuds eleverna och personalen. Har ni några andra tips, som omväxling?

• TomMon

Ninis: Jag tar med mig matlåda men de dagar jag kan äta av skollunchen så gör jag det, det gäller ju att utnyttja de få förmåner vi har! ;) Det jag ville ha var lite andra "halvlunchtips" för de dagar jag måste dryga ut lunchen eftersom den innehåller fel grejer.

Makrill och brie var bra tips som jag inte tänkt på själv, tack!

Jag tycker inte det är svårt att förklara för eleverna att jag undviker vissa kolhydrater. Jag hade inte kunnat ljuga och säga att jag är allergisk, kan inte ljuga överhuvudtaget.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**