• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

OHs mamma skrev 2011-03-13 11:29:39 följande:
    Det här vaniljpulvret som många av er pratar om, är det det vanliga typ vaniljsockret som finns i liknande burkar som bakpulver eller är det någon special vara?
    Det är ren vanilj, bara "prickarna". Finns i bakhyllan i mataffären och det är en pytteliten burk i lite kartong, den ser ut så här (längst ner) www.vsell.se/vanilj.htm
  • Denebola
    Mandel skrev 2011-03-14 12:05:03 följande:
    Det är ju kolsyran som gör att man blir sjuk dagen efter...
    ?
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-14 13:32:12 följande:
    Läste ni förresten om Anna Halléns "prova-på-nollning"???
    Jag tyckte det var rätt patetiskt. Till att börja med så nollade hon inte. För det andra så gjorde hon bort sig mitt i veckan och drack mjölk i kaffet, så det lär ju ha sabbat. Och så kör hon bara en vecka och säger att "det gav inget"...? jag tycker hon brukar vara jättebra, men det där var ju nästan lika dumt uttalande som man är van att se från lchf-motståndarna... 
    Ja, jag fattade inte heller det där riktigt...
  • Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-03-14 15:17:02 följande:
    Ungefär så ja...  

Men ser man till logik, frukt påverkar blodsocker=hunger/sug. Äter man inte produkter med kolhydrater så slipper man detta. Många grönsaker innehåller tom ännu mer näringsämnen än frukt och hur överlevde folk i detta landet tidigare innan apelsiner/bananer skeppades över halva världen? Så vad är syftet med frukten, egentligen? 

Skörbjugg så mig veterligen så är det en student som livnärde sig på pasta/nudlar som senast dog av det i detta landet. Aldrig hänt inuiter vad jag har hört.

Vi äter ju inte mer kött än råden, vi fyller på med grönsaker och fett, skulle fett vara skadligt så är det ju fantastiskt att mänskligheten ens lyckats utvecklats eftersom det var ju huvudsakliga "bränslet" en gång i tiden.  
    Sen kan man ju ta upp ett par saker som är ganska logiska bara man tänker efter lite:
    - Kroppens energi of choiche att lagra är mättat fett - är det rimligt att kroppen lagrar något som är skadligt för den?
    - Mättat fett har en smältpunkt under 37 grader C, hur kan något som alltså är flytande i kroppstemperatur klogga igen blodkärl?
  • Denebola
    Nikhita skrev 2011-03-14 18:27:28 följande:
    Sitter o skriver en inköpslista nu och undrar...

- Vad har man kokosfettet till?
    - Innehåller kokosmjölk kolhydrater?
    - Hur blir det för min dotter (5 år) om hon äter dessa feta produkter OCH kolhydrater?

Nån som vet?
    Kokosfett kan man ha till kaffe/te, till att steka i, till äggmjölk, till att baka med, göra ischoklad mm
    Kokosmjölk innehåller kolhydrater (3-4 g /100 g tror jag)
    Barn klarar och behöver mer kolhydrater än vuxna eftersom de växer
  • Denebola
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-14 19:15:17 följande:
    Jag har hittat minst 3 olika märken som innehåller max 2 kh, Kung Markattas har 1,5 tror jag, den jag köpte sist också men minns inte vad den hette(kan kolla i skåpet senare) och Santa Marias. Så det lönar sig att kolla runt lite

Idag blir det crépes(lchf-pannkana utan vanlij) fyllda med spenat och fetaost  till middag för mig, ska bli intressant.
    Okej, jag hade icas hemma, sen BLCHF (before LCHF )
  • Denebola

Jag hittade någon annan slags beef jerky (större förpackning), men det var löjliga mängder kolhydrater i det för att vara torkat kött, typ 20 g/100 g eller något åt det hållet.

• Denebola
    Mamma till två mirakel skrev 2011-03-15 11:46:36 följande:
    Efterlyser en BRA GI tabell! fattas ju så mkt på de som kommer när man googlar...
    GI- eller kolhydrathalttabell?
  • Denebola
    Mamma till två mirakel skrev 2011-03-15 12:01:32 följande:
    Är det inte samma sak...
    Nej. Saker med lågt GI-värde kan likväl vara högt i kolhydrathalt. Låg-GI-mat höjer också blodsockret, bara inte lika snabbt som saker med högt GI-värde. Låg-kolhydrat-mat höjer inte blodsockret särskilt mycket alls.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**