OHs mamma skrev 2011-03-11 13:55:19 följande:
Har läst att det finns massor av recept på lchf kakor och annat smaskigt men alla recept innehåller nötter på något vis. Är det någon som har recept på nån lchf kaka eller annat smaskigt som inte innehåller nötter?
Något av detta kanske?
Mjuk kokoskaka
12-15 bitar
1 dl sukrin
2 ägg
125 g smör
1,5 dl mald kokos
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
0,5 tsk vanilpulver
Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda ner smör,. Blanda de torra ingredienserna och rör ner. Häll i långpanna ca 15x23 cm. Grädda i 150 grader i 30 min. Skär i bitar när kakan svalnat
Kokostoppar
Ingredienser:
75 g smält smör
200 g kokos
2 ägg
0,75 dl sukrin
Gör så här
Smält smöret och blanda allt, klicka ut på bakplåtspapper och forma till toppar. Grädda i 175 grader i 10-15 min eller tills topparna har fått gyllenbrun färg.
Brownie
Ingredienser
120 g mjukt smör
2 ägg
4 msk kakao
2 msk starkt kaffe typ espresso
2 tsk fiberhusk
5 msk sukrin
2 msk grädde
några droppar vaniljessens
Micra smöret så att det blir mjukt men inte smält. Vispa ihop med äggen. Blanda kaffet, sukrinet och kakaon. Blanda sedan ihop alla ingredienserna. Smöra en form och grädda kakan i cirka 15 minuter i 175 grader.
Kladdkaka
Ingredienser
100 g mörk choklad (valfri)
100 g osaltat smör
2 ägg
Vaniljstång (om man vill)
1 msk kakao
Smält smör och choklad ihop.
Vispa äggen fluffiga.
Häll ner chokladsmeten i äggen.
Tillsätt innanmätet av vaniljstången och kakaon.
Häll i form.
Grädda 6 minuter i ungen på 200 grader. (längre? Blev väldigt lös i mitten)
Ställ ut kakan i snön eller in i kylen.
Den är god att äta varm när den har svalnat lite men allra bäst är den när den stått ett par timmar i kyla.
Servera med mycket grädde!
Choklad- och kokoskakor
Ingredienser
50 g smör
100 g kokosflingor (ca 3 dl)
1 dl grädde (jag tog matlagningsgrädde)
2 äggulor
2-4 msk kakao
vaniljpulver (vaniljsmak, ej socker)
Gör så här
Smält smöret och blanda i grädden. Häll i kokos tills smeten får en bara (lite klibbig men ändå degig). Rör i äggulorna. Blanda i kakao och vanilj efter smak. Sötningsmedel om du vill.
Jag delade halva smeten och blandade bara i kakao i hälften, blir nog bättre att ha i hela.
Gör bollar eller klicka ut och platta till på en plåt.
In i ugnen i ca 180 grader i 15 min.
Låt svalna (godast efter en tid i kylskåpet) och ät. Kan doppas i mörk choklad (men då blir det mer kolhydrater).
Apelsinchokladtryffel -
Rekommenderas
36 - 40 st
Ingredienser
1 dl Arla Köket vispgrädde
50 g smör
300 g mörk choklad, minst 50 % kakao
1 dl Arla Köket Kesella kvarg
rivet skal av 1/2 apelsin
1 tsk flingsalt
Gör så här
Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar, rör ner den i grädden och låt den smälta. Rör i kvarg och apelsinskal.
Häll chokladen i en aluminiumform ca 15x20 cm. Strö salt över chokladen och låt den stelna i kylen minst 4 tim.
Ta ur tryffeln ur formen och skär den i bitar med en vass kniv.