• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Yarrow skrev 2011-03-08 14:51:02 följande:
    Jag kastar mig med huvudet före in hos er. Hoppas det är okej! :)

Jag har kört LCHF nu i 3 veckor och mår jättebra. Min migrän har blivit bättre, jag är piggare och GLADARE! Tyvärr så verkar det inte hända så mycket osm jag hade hoppats på, på vågen.

Får se om jag kanske kan snappa upp lite tips här inne :)
    Det är bara att hänga på

Skönt att höra att du mår bättre, häng inte upp dig för mycket på vikten. Det kan ta upp till ett par månader innan kroppen vänjer sig helt. Så länge vikten inte skjuter i höjden kan det alltså vara bra att vara lite avslappnad på den punkten.
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-03-08 15:32:15 följande:
    Rapport om mina semlor.

Tyvärr blev jag jättebesviken! Jag hade ju inget sötningsmedel och om jag ska göra detta någon mer gång får jag nog skaffa sukrin eller vad det hette för det här blev inte bra. Mina nya pones med kardemumma och vaniljpulver i smakade nästan "surt" (av Kesellan???) när de kombinerades med hemmagjord mandelmassa (mandel, pyttelite agavesirap, grädde) och vispgrädde. Det gick att äta men var inte alls så smarrigt som jag hade tänkt och jag åt definitivt bara EN liten fast jag hade fixat iordning två åt mig själv (de andra lär jag äta upp imorgon, det var inte så illa så det inte "gick" att äta!).

Hmmm...

Hoppas att dessa kardemummapones smakar gott med Bregott och ost på till frukost så jag har någon nytta av dem ändå!

jag är definitivt en MACKMÄNNISKA och den stora utmaningen för mig med LCHF är och kommer att förbli att hitta bra alternativ till mackor, något att lägga pålägget på som KÄNNS och SMAKAR som bröd! Hittills har jag testat nötbröd som jag hittade på själv (sådär, ok smak men väldigt smuligt och ganska stabbigt + förmodligen en hel del carbs av nötter o frön), oopsies (tyvärr var dessa för mycket "kall omelett" för min smak) och pones, som båda gångerna blivit torra och grusiga och trista...

Sesambröd var det nån som nämnde? Recept? Lembas? Vad är det? Recept?

Och så hörde jag nåt om matmuffins med bacon och fetaost...? Recept?

K
    Lembasreceptet jag använder.
  • Denebola
    minSaile skrev 2011-03-08 18:31:43 följande:
    Oh en LCHF tråd ...jag har faktiskt börjat med denna diet och första dagen var igår. Har ni några bra råd att ge mig...kan säga att jag äter inte kött utan bara fisk och veg mat. Jag skulle vilja gå ner 17 kg som har uppkommit nu efter två graviditeter och allt sitter runt min fina mage . Sen så är jag även diabetiker och har redan märkt efter två dagar att jag har behövt  mindre insulin.

Har kollat lite olika recept och testat kokosbräck, vilket var helt ok, samt oopis..lite speciella men helt ok där med. Dock hade jag velat ha lite mer smak på dom.
    Läste någonstans att man kan få lov att ta en frukt om dagen...stämmer detta? Och vad är bästa brödet...även om jag inte är en jättebrödätare så lite bröd hade varit gott som man tex kan ta med sig.  
    Vad gäller frukt är det mest lämpligt som efterrätt (dvs direkt efter mat), men kanske inte under viktminskningsfasen, utan snarare när man nått sin målvikt.

Mitt favorit LCHF-bröd är Lembas.
    Denebola skrev 2011-03-08 16:32:54 följande:
    Lembasreceptet jag använder.
  • Denebola
    minSaile skrev 2011-03-08 18:43:18 följande:
    Aaaaa...tack! En annan sak, jag är inte så van att äta så mkt ost som man verkar göra med LCHF...hur blir magen och så har jag hört att man kan få huvudvärk under dieten
    Huvudvärk är inte ovanligt som omställningsbesvär - då kroppen ställer om sig från kolhydratdrift till fettdrift. Det brukar handla om några dagar då man kan må lite konstigt.

Vad gäller ost är jag inte med på hur du menar.
  • Denebola
    minSaile skrev 2011-03-08 18:49:25 följande:
    om man blir mkt gasig och så
    Inte vad jag har märkt i alla fall Det är snarare kolhydrater som ger gasig mage, och hårdost har väldigt lite kolhydrater.
  • Denebola
    minSaile skrev 2011-03-08 19:29:32 följande:
    aaaa...bra idé...

måste bara fråga om ni använder bregott el smör 
    Jag har bregott på bröd och smör i maten.
  • Denebola
    minSaile skrev 2011-03-08 20:49:31 följande:
    Du det låter faktiskt skit bra för jag har pruttat konstant och märkt på sista tiden att jag äter allt jag kommer åt. Tex turkiskt peppar åt jag varje dag under 2 veckor period, semlor var och varannan dag. Men det har varit ok nu dessa två dagar att skippa kolhydrater och socker. Det enda jag har lite abstinens på är frukt då jag är en stor fruktälskare. Vilka frukter är bättre än andra?
    Har inte så mycket att komma med, men vindruvor är i alla fall väldigt söta (eller om det är att druvsockret är värre än andra sockertyper), bananer innehåller mycket kolhydrater. Och torkad frukt är i princip koncentrerat socker.

Men jämför själv på www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedel.aspx
  • Denebola
    Fjärilen235 skrev 2011-03-08 20:50:38 följande:
    kan ni hjälpa mig m detta receptet, går d att göras om d till lchf

Majsplättar

1/2 chilifrukt (t.ex spansk peppar)
    1/2 kruka koriander
    4 ägg
    1 1/4 dl mjölk
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    1 burk majs
    smör att steka i
    100 g smulad fetaost

dela, kärna ur & finhacka chilifrukten. Finhacka koriandern. Vispa ihop ägg & mjölk. Blanda vetemjöl, bakpulver & salt. 
    Vispa ner mjölblandningen i ägg- & mjölkblandningen tillsammans med chilin & koriandern. Häll i majs, sköljd & avrunnen. Stek 12 - 16 plättar av smeten i smör 3-4 minuter på varje sida. Blanda 1 burk keso med smulad fetaost. Servera plättarna med röran & en spenatsallad med tomat & strimlad rödlök.
    Du bör ju undvika mjölk, vetemjöl och majs, så frågan är om det går att göra "samma" recept LCHF, jag antar att majsen är en stor del i receptet...
  • Denebola

Plättar och pannkakor finns förstås i en massa olika varianter, men just majsplättar blir knepigt då majs är stärkelserikt.

• Denebola
    Fjärilen235 skrev 2011-03-08 21:04:56 följande:
    Kan jag testa å byta ut majsen mot typ spenat & Vad kan ersätta mjölk & mjöl med?
    Spenat funkar säkert jättebra. Här är några olika pannkaks-/plättrecept.

Kesoplättar
    Ingredienser:
    2 ägg
    2,5 dl keso

Om önskas :
    Rivet äpple
    kanel
    kardemumma

Till serveringen
    Vispas grädde

Gör så här
    Kläck 2 ägg i en mixer och tillsätt keson. Om du vill kan du sedan lägga i rivet äpple och kryddorna. Stek i pannan med smör. Plätten får stekas länga innan den går att vända. Servera med vispad grädde.

Om man hellre vill ha en matigare plätt, släng i lite skinka, lök eller annat smarrigt.
    Jättegott och jättemättande.

Kesopannkaka/Jätteoopsie
    Ingredienser:
    6 ägg
    100 gram philadelphia
    en tsk bakpulver
    2dl keso

Gör så här:
    Dela på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna hårt med lite salt.

Mixa gulorna tillsammans med osten och bakpulvret. När det är klart så häver du i keson. Sedan vänder du försiktigt ner smeten i vitorna.

Bred ut i stort stycke på bakplåtspapper (på plåten) (eller ev. i mindre kakor)

Grädda 30 min på 150 grader. Sänk sen till 100 grader och låt sitta 20 minuter till.

Servera med bär eller sockerfri sylt.

(det går även att göra fläskpannkaka av det. Häv då i fejkon, sojakorv, bacon, fläsk eller vad du nu vill direkt i smeten när allt ska vändas ihop. Himmelskt gott!)

LCHF-Fläskpannkaka
    Ingredienser:
    3 pkt bacon
    8 ägg
    1½ dl vispgrädde
    50gram smör
    250gram keso
    150 gram fet smaklös ost (tex gräddost)

Ugn 250gr

Finstrimla bacon och fördela på en långpanna med smöret i mindre klickar. Grädda/stek tills baconet antagit krispig karaktär och fettet bubblar ordentligt. Vispa under tiden upp ägg med grädden och rör ner keson. Övervispa inte - det räcker att det blandar sig hyggligt. Strö små osttärningar på baconet och sen äggstanningen över det. Grädda till pannkakan är vackert bubblig och fått gyllebrun yta.

LCHF-pannkakor
    4 ägg
    1 dl vatten
    1 dl mjölk
    2 dl grädde
    2 msk fiberhusk
    50 gram smält smör
    salta efter smak

Blanda allt i en skål, låt det stå å dra en stund (minst 15 min).

Smeten blir ganska tjock och kletig men försök ändå få ut den så tunt som möjligt (man får in tekniken efter ett par försök).

Stek med mycket smör!

Medan pannkakorna steks är dom ganska tjocka (ca ½-1 cm), dom blir dock tunnare när den har kallnat ett par grader på tallriken.

Ät som de är eller servera med grädde och hallon.

ett tips är att inte låta smeten dra i 15 min. då blir inte pannkakorna för tjocka. stek efter max 5 min
    man kan skippa mjölken också, för att få end mängden KH

LCHF-pannkakor
    3 ägg
    100 g Philadelphiaost
    1 dl grädde
    1 tsk FiberHUSK
    1 krm salt
    1 krm bakpulver

Vispa ägg och Philadelphiaost med elvisp. Vispa ner grädden och fortsätt vispa medan du häller i FiberHUSK, salt och bakpulver. Smeten blir lite tjock, men inte som vispad grädde. Stek ganska små och tunna pannkakor. Man får grädda dem lite längre än "vanliga" pannkakor och de går lätt sönder, så ju mindre de är desto lättare att vända dem. Jag brukar ta en vanlig visp och vispa upp smeten emellanåt så inte allt sjunker till botten.  Supergoda som de är eller med lite vispad grädde.  

LCHF-pannkakor
    2 ägg
    1 msk fiberhusk
    ½ dl vispgrädde

- Pannkakor
    4 ägg
    1 dl vispgrädde
    1-1,5 msk fiberhusk
    2 krm vaniljpulver.

Stavmixa allt och stek i smör. Antingen 2 tunna eller 1 lite tjockare till en liten stekpanna. Håller ihop bra, lätt att vända. Lägg gärna ett lock över så stelnar den utan att brännas under. Medelhög värme, INTE för varmt. Blir smeten tjock på slutet - späd med grädde eller ett ägg till.

Fungerar även till tjock fläskpannkaka.

Amerikanska pannkakor
    Blanda 1,5 dl mandelmjöl med 2-3 ägg och stek tjocka pannkakor.
    Tillsätt ev. vaniljsocker och kanske bakpulver.

Pannkakor
    3 ägg, 1 dl Philadelphiaost, 1 dl vispgrädde, 1 tsk FiberHUSK, 1 krm salt, 1 krm bakpulver. Allt vispas ihop med elvisp.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**