sasod skrev 2011-05-05 10:35:17 följande:
Har också tänkt att det kanske räckte med att tänka allt under 5 g kh går bra men nu känner jag att jag har ju ingen koll alls.
Någon som kort kan förklara hur man räknar? Förstår att ni säkert gjort de hundra gånger men jag är ju rookie här..
O grattis till Jucea!
Har du hållt på länge och har du stått still länge?
Nu vet jag att många hrä förespråkar mätande, räknande, vägande och så vidare men de flesta lchf:are (känner en del irl tex) räknar faktiskt inte utan gör som så att man håller sig till tillåtna livsmedel. Som Litsfeldt skrev i sin bok så brukar det räcka om man lyssnar på sin kropp och följer sitt förnuft.
Jag räknar inte allt och har aldrig gjort, jag gick ned 20 kg på dryga 5 månader. Sedan har jag stått still i 8 veckor tills nu när jag tappat 0,5 kg denna vecka. Nu har jag 4,5 kg kvar till mitt mål. Det går trögt på slutet men det närmar sig.
När jag stod still så loggade jag min mat på
matdagboken.se för att se hur jag låg till i nivån med balansen mellan fett, protein och kolhydrater. Eftersom det såg bra ut trots att jag äter som jag gör dvs efter under 5 g kolhydrater per 100 g som max och sedan följer sunda förnuftet så har jag fortsatt som vanligt.
Det enda jag gjort för att se om jag kunde trigga igång kroppen igen var att ta till mig ett råd som kommer ursprungligen från Skaldemans bok, ät mer och ös på med fettet. Finns det överföld inser kroppen att man inte behöver spara. Så har jag gjort senaste veckan och så har jag skitit heligt i allt vad vägande och räknande heter och dra på trissor, det fungerade!
Vad jag vill säga är att alla måste inte räkna allt de stoppar i munnen heller, även om vi är en minirotet här inne så är vi inte det irl. Vi är rätt många som äter lchf på det viset och det funkar väldigt bra för de flesta av oss.
Jag äter alltså inte liberal lchf (som det prats om här i tråden) utan jag håller mig under 20 kolhydrater om dagen för det mesta. Det är det enda jag försöker hålla koll på och det har fungerat bra hittills då mitt mål aldrig har varit att gå ned så snabbt som möjligt i vikt utan att gå ned mina överviktskilon och må bättre. Hellre lite i taget än allt på en gång då jag inte är så sugen på en massa sladdrigt skinn. Bättre att skinnkostymen hänger med, det ser ju mycket snyggare ut sen.