Mandel skrev 2012-09-09 10:47:13 följande:
Helt ärligt så är jag så J-vla less på alla som ska hålla på och tjafsa med mig om vad jag äter.
- Hörde du inte på nyheterna? Läste du inte på Aftonbladet?
Och bla bla bla.
Håller helt med dig!
Fast jag tycker mig börja kunna urskilja två grupper i min omgivning nu.
# De som följt min viktminskning, ser dagligen vad jag äter och hur jag mår och som faktiskt börjar förstå nu att det inte handlar om biff och bea varje dag. En del av dem har till och med börjat minska på kolhydraterna själva, och har tex. kokt blomkål eller kokt broccoli till maten istället. Det är också den här kategorin som ställer uppriktiga och intresserade frågor och som man kan föra en vettig diskussion med.
# De som påpekar allt negativt de hör om LCHF, som bara inte kan förståååå hur det kan vara bra att äta så mycket fett och att "jag som är så smart
verkligen borde veta bättre". Dessa människor är livrädda för fett, lagar bara mat på matlagningsgrädde light och tar gärna för sig av bullarna på fredagsfikat.
Sen har vi givetvis en grupp, den största gruppen, som varken säger bu eller bä. Men de som faktiskt ställer frågor eller kommenterar går oftast att sortera in enligt ovan. Vissa drar igång värsta diskussionen utifrån helt felaktiga fakta. Som den där undersökningen som kom för några månader sedan som talade om ett samband mellan ökat intag av protein och ökad risk för stroke till exempel. Observera ÖKAT INTAG AV PROTEIN, inte ökat intag av fett. Men det ville de inte lyssna på alls utan då var jag trångsynt och kom med bortförklaringar. Morr!!!!!