• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis skrev 2012-09-08 15:15:14 följande:

Jag skulle INTE dricka MBT utan att mixa! Då ligger ju allt fett som en hinna och skalpar ovanpå teet! Bläää!

Nej det tycker jag inte att det gör. Ibland har jag ingen tillgång till mixer och då dricker jag hellre te med kokosfett i (även om det skär sig lite) än att skippa kokosfettet. HAR jag tillgång till mixer så mixar jag givetvis.
  • Gladskit
    häjhäj skrev 2012-09-09 09:29:09 följande:
    Jag står och stampar på samma ställe viktmässigt och har gjort så ett tag Misstänker att jag får i mig för lite fett så nu tänkte jag testa MBT på morgonen för att se om det kan hjälpa. Orkar inte leta genom hela tråden, hur gör man? Varifrån skaffar man lättast ingredienserna?

Kokosfett/kokosolja köper du enkelt för 49:- på www.bodystore.se om det inte finns i din butik.
    Smör finns i alla butiker.

Jag gör så här:
    Lägg önskad mängd kokosfett + smör i den kannan som hör till min mixerstav
    Koka upp vatten i vattenkokare
    Häll över vattnet
    Lägg i tepåsen och låt dra så länge som du vill
    Sen har jag i en hermesetas och lite soyamjölk också men det måste man ju inte
    Mixa 10-15 sekunder
    Blir jätteskummigt och gott, nästan som en Chai Latte på Espresso House fast utan allt sabla socker
  • Gladskit
    Mandel skrev 2012-09-09 10:47:13 följande:
    Helt ärligt så är jag så J-vla less på alla som ska hålla på och tjafsa med mig om vad jag äter.
    - Hörde du inte på nyheterna? Läste du inte på Aftonbladet?
    Och bla bla bla.
    Håller helt med dig!
    Fast jag tycker mig börja kunna urskilja två grupper i min omgivning nu.

# De som följt min viktminskning, ser dagligen vad jag äter och hur jag mår och som faktiskt börjar förstå nu att det inte handlar om biff och bea varje dag. En del av dem har till och med börjat minska på kolhydraterna själva, och har tex. kokt blomkål eller kokt broccoli till maten istället. Det är också den här kategorin som ställer uppriktiga och intresserade frågor och som man kan föra en vettig diskussion med.

# De som påpekar allt negativt de hör om LCHF, som bara inte kan förståååå hur det kan vara bra att äta så mycket fett och att "jag som är så smart verkligen borde veta bättre". Dessa människor är livrädda för fett, lagar bara mat på matlagningsgrädde light och tar gärna för sig av bullarna på fredagsfikat.

Sen har vi givetvis en grupp, den största gruppen, som varken säger bu eller bä. Men de som faktiskt ställer frågor eller kommenterar går oftast att sortera in enligt ovan. Vissa drar igång värsta diskussionen utifrån helt felaktiga fakta. Som den där undersökningen som kom för några månader sedan som talade om ett samband mellan ökat intag av protein och ökad risk för stroke till exempel. Observera ÖKAT INTAG AV PROTEIN, inte ökat intag av fett. Men det ville de inte lyssna på alls utan då var jag trångsynt och kom med bortförklaringar. Morr!!!!!
  • Gladskit
    Martina 76 skrev 2012-09-09 19:13:05 följande:
    Kolhydrater binder vätska. Mao är mycket av din uppgång vätskevikt och du tappar den nästan lika fort igen om du "sköter" dig.
  • Gladskit
    Yosa skrev 2012-09-09 19:51:46 följande:

Om några veckor ska vi iväg på allinclusive-resa och då blir det inte regelrätt LCHF för mig. Tänker inte trycka i mig ris, pasta, strips eller potatisklyftor för det. Tänker ta av allt gott kött, grytor ( säkert med mjöl i ) men " lägga" kolhydratern på allt gott på efterrätten, sliskiga drinkar, glass etc. Vet ni nåt om hur kroppen reagerar viktmässigt på en sån vecka? Lägger man på sig ohyggligt mycket eller hur reagerar kroppen?,nån som vet?

Nu vet ju inte jag vart du ska men där jag varit har det varit plättlätt att skippa kolisarna för desserterna har smakat skit! Däremot unnade jag mig färsk frukt (melon, ananas bl.a.) i min naturella yoghurt vissa morgnar. Tog en sväng förbi american pancake-killen och snodde ett par skedar hackade nötter också = mums!

Men annars tror jag att du drar på dig mer vätska och känner dig svullen än vad du går upp i faktisk vikt.
    Försök hitta en medelväg som funkar och dra ner på fettet, för mycket fett OCH kolhydrater är ingen bra kombo.
    Trevlig resa!
  • Gladskit
    Scream2 skrev 2012-09-10 16:29:11 följande:
    Har proteinpulver med vaniljsmak, så jag får lite av det och helt enkelt för att fylla ut, mätta!

Whey 80 har jag för jag har hört det ska vara ett ok proteinpulver!

Ingen annan som har åsikter?   
    Jag försöker hitta proteinpulver med så lågt kolhydratinnehåll som möjligt och har fastnat för Charlotte Perrellis produkter i och med att den också är så himla god! Chokladsmaken räcker att blanda med vatten, det blir tjockt och krämigt ändå. Så den försöker jag alltid ha hemma.

• Gladskit
    ollebulle86 skrev 2012-09-10 15:42:46 följande:
    Urk. Har haft en konstig oljig känsla i munnen hela dagen. Nått ni andra som dricker MBT känner igen?
    Det är liksom ingen hinna i munnen utan mer känslan av att ha olja i munnen.

Har aldrig upplevt det.
  • Gladskit

Vi ligger också rätt högt på matkostnad, säkert kring 6-7000kr per månad på två vuxna och en sexåring. Men då ingår förstås hygienartiklar, tvättmedel och kanske även lite kläder som man kan köpa på typ Coop Forum och ICA Maxi.

Vi är väldigt ekonomiska i grunden. Till exempel så går jag igenom veckans alla blad från Hemköp, Lidl, Coop och ICA för att se vad de har för erbjudanden. Alla butiker ligger inom gång/cykelavstånd så det är inte jobbigare att välja den ena butiken framför den andra. Har Coop bra pris på kycklingfilé så kan jag handla det plus lite frukt, mjölk etc. där ena dagen. Och senare i veckan kanske jag kompletterar på ICA för att de hade bra pris på svensk köttfärs osv.

Däremot är vi dåliga på att storhandla. Utan det blir från vecka till vecka och ofta fler ggr i veckan. Så även om vi bara köper sånt vi har kollat upp att det ÄR bra pris på så är ju faktum att ju oftare du besöker en butik desto oftare kan det slinka ner någon tidning eller nåt annat sånt som man egentligen inte behöver

Vi är redan uppe i hög bonus på ICA. Jag minns inte vad det stod senast men jag tror vi handlat för nästan 50000kr hittills i år och då handlar vi inte enbart på ICA....

Matkostnaderna har dock inte ökat sen vi började äta low carb hemma. 

• Gladskit
    Allrona skrev 2012-09-12 13:43:24 följande:
    Tycker inte det är för mycket då vi prioriterar att köpa bra råvaror, mycket grönsaker och mycket ekologiskt.
    Samma här. Vi tycker vi har råd att handla bra råvaror och äta så som vi gör just nu och då gör vi det.
  • Gladskit
    Loreena skrev 2012-09-13 11:26:06 följande:
    Jag har försökt att baka några varianter av LCHF-bröd. Fröknäcke, pones och mandelbröd. Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är som att äta "låssasmat". En massa konstig utfyllnad som kroppen inte riktigt fattar att det är mat. Mandelbrödet är väl hyfsat, men bröd bakat på pofiber eller linfrön är inget för mig. Jag mår bara konstigt när jag ätit det.
    Vissa recept jag testat har jag också klarat mig bättre utan.
    Men jag har tre recept nu som jag varvar och det känns inte som ett sämre substitut utan som bra bröd!
    Och det känns samtidigt bra att veta att det man äter är vettiga grejer. En bit bröd kanske motsvarar 1/2 ägg, lite ost och några msk mandelmjöl. Istället för vanligt bröd som i princip bara är mjöl
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**