• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis skrev 2012-09-21 14:41:24 följande:

20 spänn är ju billigt!!! De brukar kosta mellan 25-30 kr styck annars.
    Vart handlar du nånstans?
    Min hälsokostaffär säljer 5 för 100:-
    Ica tar 40:- för 2st men då tillkommer pant 2kr så det blir 21:- st.
    Jag brukar beställa på nätet, ofta finns kampanjer så att de hamnar på kring 18kr styck.
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-09-21 14:05:52 följande:

Fast om man inte vill ha några kolhydrater så får man skippa grädden/mjölken!

Absolut!
    Men jag har skurit ner på mycket annan mejeri, så kolhydraterna från grädden unnar jag mig.
  • Gladskit
    LokesMammi skrev 2012-09-21 15:40:56 följande:
    Dom är inte jättegoda, men dom går o dricka. Nu efter man har druckit några styckna så är dom godare! =)
    Men man känner att dom inte innehåller socker! =)
    Men varför dricker ni dem om ni inte tycker att det smakar bra?
    De är ju hyfsat dyra för att dra i sig om man inte verkligen vill?
    Själv tycker jag att alla utom Ginger Ale (finns inte längre) och Apelsin är ok.
    Colan smakar vattnig vanlig Cola. Vilda bär och Lime är ganska söta men uppfriskande.
    När jag tränar så håller jag mig dock till dem som inte är kolsyrade, det funkar inte att dricka bubbeldricka när man ska ut och springa en mil!
  • Gladskit
    Loreena skrev 2012-09-22 09:02:34 följande:
    Igår fick vi hem en låda med 30 kg naturbeteskött! :D Så nu har vi laddat frysen för lååång tid framöver! Så får min fiskvägrande sambo i sig lite nyttigt omega 3 ockå. Det var inte alls dyrt. 120 kr / kg för kött och 85 kr/kg för köttfärs. Vi köpte från naturvårdsbonden i Dalarna. Finfint hängmörat kött från en kviga som haft det garanterat bra! Enda problemet var leveranstiden. Det stod att det skulle ta 5 veckor, det tog tre månader innan han fått ihop beställningar på ett helt djur.

Gud vad gott! Inte jättedyrt heller.
  • Gladskit
    Såphia skrev 2012-09-22 20:08:50 följande:
    Oj vad hände? Ett delmål uppnått som var under 76 kg och som uppnåddes idag, 75,9 kg. Firar med Avatar på tv och chokladmousse med hallon.

Grattis!!
    Chokladmousse låter som ett trevligt firande
  • Gladskit

Usch vad svårt det är med LCHF när man är sjuk
    Man är liksom inte sugen på "tung" mat som avocado, kött och brieost. Utan vindruvor, kex och nyponsoppa lockar mer...

Jag har varit risig sen i lördags och vågen visar plus 1kg. Nu tror jag att mycket av det är vätska som försvinner på några dagar när jag börjar nolla kolhydraterna igen. Men det är surt ändå. Plus att jag inte kan träna så länge jag har ont i halsen. Frustration är bara förnamnet.

Idag har det blivit en stor MBT hittills och jag är hungrig. Till lunch blir det en smörgås med ägg och majo, middagen kyckling i ugn med kokta rödbetor och fetaost. Rödbetor är mitt "höst-fusk", det är sååå gott.
    I skåpet står en STOR påse lakrits som min fina mamma var förbi med igår medan jag låg och sov. Så har det varit sedan man var liten, är man sjuk så får man en påse med blandad saltlakrits från lösgodishyllan. Synd bara att de inte förstår att det inte riktigt ingår i min LCHF-kost.. Jag ska verkligen försöka låta bli den!!

• Gladskit
    tiiitti skrev 2012-09-25 09:26:11 följande:
    Om man inte hinner laga/äta mat, kan man ta en atkinsbar då?? eller de funkar inte ihop med lchf?

Kolla näringsinnehållet, hur mycket socker/kolhydrater finns det i?
    Jag är annars en förespråkare av MAT. Det är inte svårt att se till att ha tex. avocado och lite skinka hemma som man kan peta i sig. Samtidigt är det kanske bättre att få i sig en proteinbar med lågt kolhydratinnehåll än inget alls.
  • Gladskit
    Glass skrev 2012-09-25 22:30:41 följande:
    Så, blomkålsmos...
    Ska man ha färsk blomkål eller sån som varit fryst?
    Vilka är era bästa tips för att lyckas?

Jag ska göra detta i morgon och har aldrig gjort det, är kass på att laga mat och vill inte misslyckas för detta är min enda chans att övertyga make och barn om den här rätten 

Jag brukar göra som Katrin Z. Koka blomkålen mjuk, inte så att den går sönder men precis så att den är klar. Sen i med smör och riven ost. Kanske lite grädde också om det blir tjockt:
    http://www.finest.se/userBlog/entry.php?uid=28711&beid=1574588
  • Gladskit
    Glass skrev 2012-09-25 22:40:56 följande:
    hur mjuk? 
    Du snackar med en novis, som inte ens äter blomkål... Så, ska man kunna köra en gaffel genom den lätt eller ska det vara lite motstånd?
    Ska man dela den i småbitar eller hela klumpen på en gång? 
    Köp ett färskt blomkålshuvud och dela det i mindre bitar, så att du får ner det i kastrullen.
    En del av "stammarna" brukar jag skära bort, men det gör man som man vill.
    Sen kokar du det så att det känns som att du skulle kunna mosa det. Ungefär som potatis, det ska vara mjukt men inte sönderkokt. Testar du med en gaffel så kommer du se. Är du osäker så ta upp ett litet huvud och testa att mosa det (hur sjukt lät inte det??).
  • Gladskit
    Loreena skrev 2012-09-26 09:49:28 följande:
    Jag brukar koka blomkålen lagom mjuk, hälla av vattnet, salta, peppra och mixa med 1 dl creme fraiche. :)

Creme fraiche lät också gott, de ska jag prova nästa gång. Ibland har man ju ingen ost hemma heller.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**