spökplumpen skrev 2012-10-01 15:33:01 följande:
Vi ska också ha kalas snart för sonen, men det kommer inte att bli lchf. Varför? Därför att jag vill bjuda på saker som mina gäster uppskattar och bakverk à la lchf är generellt inte gott. Det är något jag bakar själv en gång och sen aldrig mer. Jag har bara ett recept som jag har gjort flera gånger och tycker är gott. Men jag ska testa stjiernas recept på cheesecake, för det lät gott på riktigt och dt skulle jag kunna tänka mig att bjuda på. Men att gästerna säger att lchf-bakverk är gott beror inte på att det är gott utan på att de är väluppfostrade. Vilka gäster säger att maten värdparet har lagt ner tid och omtanke på smakar skit? Nej, det har med helt vanligt folkvett att säga att det som det bjuds på smakar gott. Om någon ber om recept så gillade de verkligen det eller om man har brutalt ärliga vänner/släkt som inte hymlar, annars ska man inte lita på vad som sägs. Enligt mig.

Snacka om sågning
Tur att vi alla är olika. De gäster jag bjudit har inte sagt att det är gott för att de är väluppfostrade, det var det dummaste jag hört. De är så pass ärliga att de skulle säga direkt om något inte föll dem i smaken. Varför inte säga som det är, alla gillar ju inte allt men så är det ju oavsett LCHF eller ej.
Sen kan jag hålla med om att alla LCHF-bakverk inte är goda. Men dem är det bara att hålla sig ifrån, man behöver ju inte baka det igen. Man ska inte baka LCHF och "nöja sig" med att det smakar halvdant. Då lurar man bara sig själv och det håller inte i längden. Bröd är ett sånt exempel, vissa vänjer sig aldrig vid att äta fröbröd med sesamfrön i. Det är inte BRÖD för dem. Fine, då kanske man ska strunta i just de recepten eller hoppa över brödet helt istället för att äta något substitut som aldrig kommer falla en i smaken.
Men för mig skulle det vara otänkbart att fortsätta laga mat och baka saker som inte är LCHF i och med att jag ser det här som något jag tänker hålla. Jag kan laga extra rätter till gäster som har allergier av olika slag, inga problem. Och jag kan se till att det finns något tillbehör till maten, som jag själv väljer att inte ta av. Men där går liksom gränsen. Hos oss är det vi som bestämmer, och gästerna har aldrig klagat. Jag har fått lämna ut många recept och Katrin Z's bok är det många som bläddrar i när de är här