• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

spökplumpen skrev 2012-09-17 14:08:35 följande:
    Nu har jag testat mbt några gånger och det har helt motsatt effekt på mig. Jag blir supersugen! Gjorde en i morse och drack medan jag matade minstingen och tog sen 2 rostade lchfmackor (från Ica) med bregott och ost, var fortfarande hungrig när jag gick från bordet. 2-3 timmar senare var jag hungrig så jag tog en mbt till när barnen åt frukt. 1 timme efter det kände jag mig illamående och vimmelkantig och bestämde mig för att nu måste jag faktiskt äta! Har precis ätit klart men känner mig fortfarande vimmelkantig.

Konstigt hur olika vi reagerar, för mig funkar det jättebra!
    Jag har börjat ta MBT på kvällen ibland också. Vissa morgnar har jag vaknat och känt mig helt utsvulten och illamående. Inte så att jag känner att förbränningen är på G utan mer som i "svält-mode". Inte alls trevligt.
    Så jag har varvat med MBT och att ta en proteindrink och det känns riktigt bra.

• Gladskit
    ollebulle86 skrev 2012-09-18 08:15:54 följande:
    Kung markattas kokosolja, är det den ni använder som använder kokosfett?
    De har den här, 225 ml för 39:-
    Hur länge varar en som om man enbart använder den till MBT? Ca

Jag har kört med den från Biofood som finns på bl.a. Bodystore. http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-400-g

Innan jag började med MBT kunde den räcka säkert 3 månader, en sån 400g burk. Då har jag haft kanske en tesked i mitt te då och då plus bakat bounty med den.
  • Gladskit
    FrökenFrej skrev 2012-09-18 11:12:09 följande:
    Stjierna: okej. Under min platå som jag hade i 2 månader förra året så upptäckte jag, trots fett och lite kolisar att jag låg på 900-1000 kcal om dagen. Men när jag ökade kcal så rasa dom sista kilona på några veckor bara. Kroppen är märklig :)
    Det låter ganska logiskt. 900-1000kcal per dag är väldigt lågt, och LCHF är ju inte tänkt att vara någon låg-kalori-diet. Men det är spännande att se hur olika det är för alla. Man får testa tills man hittar sin egen väg.
  • Gladskit
    MissBoring skrev 2012-09-18 15:18:22 följande:

jag har några solrosfrön på också, å de sista dagarna även lite valnötskärnor...
    har ju så svårt för ägg :( hmm jag får försöka hitta på nått!!

Jag tycker också att det låter lite.
    Jag skulle inte klara mig till lunch om jag bara åt TY, oavsett nötter.
    Min standardfrukost har alltid varit LCHF-smörgås och the. Så lite konstigheter som möjligt (vill helst kunna äta samma som resten av familjen) och pga tidsbrist har jag inte tid att göra omeletter och sånt. Kokta kalla ägg äter jag helst inte, annars kan man ju alltid ha det i kylen.

Men se till att röra ner lite vispad grädde i yoghurten för att få mer fett eller rör ut den med kesella/kvarg för att få mer protein. 1/2 avocado som tillbehör är heller inte fel. Plus att du har i lite nötter/frön och ev. hallon eller andra bär.
  • Gladskit
    FrökenFrej skrev 2012-09-18 16:05:35 följande:
    Gladskit: alla är olika! :) Jag räknade kcal under en vecka och skrev matdagbok för att luska ut vad som var fel. Åt bara när jag var hungrig och slutade när jag var ohungrig. Blev ställd när det visade sig att jag åt så lite ändå.

Ja absolut
    Men jag tycker det låter så himla lite bara. Ok om man blir mätt när man ökar på fettprocenten. Men jag tycker inte att hon verkade äta särskilt mycket fett heller.
    Och som jag skrev tidigare i nåt inlägg så är inte LCHF meningen att vara någon lågkalori-diet. Det är VAR vi får kalorierna ifrån och en mättnad de ger som är grejen.
  • Gladskit
    The Kittycats skrev 2012-09-20 12:39:19 följande:

Någon annan som också äter d-vitamin, vilken dos?
    Funderar på om jag ska börja med 2000 E och sedan ev. höja om det verkar behövas, eller ska jag börja med 4000?
    Har ni tips på märke, webshop?

Jag gör, ihop med en del andra kosttillskott (magbakterier och multivitamin bl.a.).
    Osäker på dos men man tar en sån kapsel per dag.
    Kan inte säga att jag märkt något särskilt just med D-vitaminet, det är svårt att säga när man gör många saker på en gång. Svårt att peka på att det är just DET som gjort skillnad.
    Men jag mår bra och har hållit mig frisk länge så jag fortsätter äta dem
  • Gladskit
    stjierna skrev 2012-09-20 16:47:16 följande:
    Åh, ikväll blir det pizza med en nykomponerad pizza otten! Jag tycker att alla pizzabottnar jag testat hittills har varit så... pajskalslika i koncistensen, och jag är ute efter mer... brödlikt. Håll tummarna för att det här blev bra! ;)
    I lvrigt har dagen faktiskt gått okej, men jag bävar för kvällen eftersom jag är ensam hemma och mitt gammla matbetéende än "det ingen annan ser att jag har ätit, har jag inte ätit" typ....
    Äh, det kommer gå bra.
    Tänk att du ska vara duktig för din egen skull också, inte bara bry dig om vad andra tror och "vet" om vad du äter och inte. Så brukar jag tänka. Varför lura sig själv liksom, visst har vi väl kommit längre än så?
    Pizza låter mums för övrigt, jag tror min man skulle fixa tacos ikväll!
  • Gladskit
    Babe85 skrev 2012-09-21 10:46:45 följande:
    Ställer frågan igen då jag inte fick något som helst svar i tidigare inlägg..
    Vad är en MBT? Vad innehåller det?

MBT = magic bullet tea (MBC = magic bullet coffee)
    Namnet magic bullet kommer sig av en särskild sorts mixer som heter så.
    Men det går bra med vad för mixer, mixerstav, lattevisp som helst.

Jag brukar koka 3dl vatten, sen lägger jag i en tepåse som får dra. Godast tycker jag det blir med grönt chai-te. Sen smälter jag ner 1,5msk kokosfett och ca 1msk smör. Många tar mer fett, 2msk av varje.
    1/2dl sojamjölk och ibland lite grädde kan det bli också. Sen mixar jag och det blir ett fluffigt gott te som ger mycket energi.
  • Gladskit
    Babe85 skrev 2012-09-21 11:23:11 följande:
    Tack för svaret =) Kanske är något man kan testa när man får brist på mat eller frukost ideér!
    Perfekt årstid med te också
    Yes!
    Perfekt när man inte har tid att laga riktig frukost, eller för att få i sig mer fett på kvällen om man känner att man fått i sig lite för lite.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**