• Liddi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-03-05 21:47:40 följande:
    4 ägg, 1 dl grädde, 1,5 msk fiberhusk. Stavmixa å stek i smör. Späd med grädde om smeten blir tjock. Eller gör fläskpannkaka. Stek 1 paket bacon stekpanna och häll över smeten. Låt stelna på mellan/svag värme. VÄND!
    Tack Jag har nog fått det där av dig förut...ska skriva upp det den här gången Får bli vanlig för jag äter inte kött...
    Alexander 090210
  • Liddi
    Linda1976 skrev 2011-03-05 21:51:53 följande:
    Haha, ja  - jag har nog skrivet det några gånger.. Äter du fisk och skaldjur?
    Ja jag äter fisk. Räkor är de enda skaldjur jag äter och jag klarar bara några annars blir det äckligt Jag försöker även äta kyckling men jag är dålig på det och äter hellre quorn  
    Alexander 090210
  • Liddi
    jeng skrev 2011-03-05 22:30:17 följande:
    lax i sån sås är också supergott jag brukar köra på den philadelphia som är vitlök/örter, men det går ju som sagt att krydda själv. är det naturellt kan man tex ha citron och purjo i
    Å DET lär ju riktigt spännande Får nästan springa upp till affären imorgon och köpa lax...synd bara att det är så jäkla dyrt i den lilla affären
    Alexander 090210
  • Liddi

Jag bor utanför Uppsala Men jag äter ju inte riktigt lchf...inte än iallafall men jag samlar på mig recept och kunskaper så jag kanske hamnar där någon gång, har ingen brådska då jag inte har någon vikt att gå ner utan snarare upp..

Idag har jag bakat bröd igen ...det gick sådär. De gräddades i brödform men blev väldigt platta och degiga innuti, kunde dock inte ha dem inne längre för de var väääldigt bruna på ytan  

Alexander 090210
  • Liddi

Har någon tips på något kexaktigt man kan ha ost på? Äääälskar ost o kex och vill så gärna ha det till melodisfestivalen i helgen men mitt blodsocker lever loppan hela natten om jag tar vanliga glutenfria ostkex...

Alexander 090210
  • Liddi

Tack för alla tips

pysselmajjo : Jag tar gärna receptet  

Helene: Vad är det? har du recept?  

Alexander 090210
  • Liddi
    Knasis skrev 2011-03-07 18:49:53 följande:
    Jag kan tänka mig att sesambrödet är kanon om du torkar det så att det blir som knäckebröd/ostkex.
    men hur torkar man? Jag kan inte sånt  
    Alexander 090210
  • Liddi

Nu behöver jag kolla en sak med er..hur mycket kolhydrater skulle ni säga att det är i detta: 
    1 liten aubergin
    1/2 zuccini (stavning?)
    150g sojafärs (2/100g enligt förp) 
    400g krossade tomater (4,6/100g enligt förp)
    1/2 gul lök
    1/2 dl creme fraiche
    1dl ost (ingen aning om fetthalt, hade rivit och lagt i frysen) 

Sedan åt jag 1/4 av detta och jag fick det till inte mycket kolhydrater alls men mitt blosocker gick över 10 så frågan är om jag missat något och räknat totalt galet eller om det är min basaldos insulin som är åt helvete... 

Alexander 090210
  • Liddi
    Asereht skrev 2011-03-07 19:55:26 följande:
    Logga på matdagboken.se så får du siffror.
    hur kollar man...fattar inget
    Alexander 090210
  • Liddi
    Asereht skrev 2011-03-07 20:09:55 följande:
    Du registrerar dig (gratis) och sedan klickar du på matdagbok och så väljer du ingredienser i livsmedelsdatabasen och lägger till hur mkt av dem du ätit. När du är klar så sparar du och då får du först ett procentuellt diagram och sedan siffror fö måltiden och loggar du dagens alla mål får du även ett dagstotal på allt.

Inte solklart med allt första gången men har man gjort det en gång så är det lätt sen. Man kan även lägga in receot som måltider och få fram totalt för receptet osv. Ett användbart verktyg.
    okej tack Har börjat nu men som du sa så är det lite klurigt...den hittar inte sojafärs t.ex  
    Alexander 090210
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**