• Liddi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nikhita skrev 2011-03-18 23:12:42 följande:
    På tal om restauranger osv...

Var på ett ställe som heter Subway som säljer olika sorters mackor.
    Som tur var hade dom sallad också så tog en sån.
    Jag frågade om de hade nån dressing utan socker.
    Hon såg mest ut som ett frågetecken "Hmm nej det tror jag inte att vi har, men den har knappt nåt fett i".
    Då sa jag "Jo fett går bra, men inte socker"

Men vad konstigt egentligen att hon blev så förvånad och tog för givet att det handlade om "viktdiet" ....du kunde ju ha haft diabetes bara och då är det ju inte konstigt att man väljer bort sockret.
    Alexander 090210
  • Liddi
    Nikhita skrev 2011-03-21 20:20:47 följande:
    Jag o mamma satt o funderade lite på om man kan göra våfflor med fiberhusk?
    Sen tänkte vi göra typ som Langosfyllning på. Mums!

I morgon ska hon göra spenatsoppa med ägghalvor. Vi turas om ibland o laga maten.
    Å spenatsoppa låter så gott men jag har inte vågat testa... Kan du inte dyka in imorgon och tala om ifall den blev god?
    Alexander 090210
  • Liddi

Vem var det som skulle äta spenatsoppa? Hur blev det?  

Och visst var det någon mer här från Uppsala? Vill tipsa om att den där sockerfria glassen även finns på Ica Maxi... sprang på den där idag Har för mig att det bara stod att den fanns på citygross.. 

Alexander 090210
  • Liddi
    Nikhita skrev 2011-03-23 15:26:42 följande:
    Jag! Jättegott med ägghalvorna till Dock hade mamma saltat för mkt.. men det var gott!
    Vad bra Du råkar inte ha ett recept att dela med dig av?  
    Alexander 090210
  • Liddi
    bara lilla jag skrev 2011-03-23 16:08:05 följande:
    är också från uppsala, smaskigt med sockerfri glass vad heter den?
    Jucea hann före med länken Men på deras lista står att det bara är City Gross som har den i Uppsala men som sagt så hittade jag den idag på Ica Maxi åxå  
    Alexander 090210
  • Liddi
    Nikhita skrev 2011-03-23 18:17:47 följande:
    Nää, hitta inte receptet som var bra, men ska typ bara vara spenat, smör, grädde o buljong :) Mums
    Attans jag som är så dålig på att laga mat  
    Alexander 090210
  • Liddi
    Nikhita skrev 2011-03-23 18:43:15 följande:
    Hittade det här receptet.
    Vi hade inte citron, ingefära och muskot i men blir säkert ännu godare om man har det för det finns med i de flesta recepten för spenatsoppa

4 portioner

600 g bladspenat, fryst
    1 l hönsbuljong
    1 msk olivolja
    1 tsk citronsaft
    1 tsk torkad ingefära
    2 dl grädde
    muskot
    vitpeppar
    4 st kokta ägg

Gör så här
    1. Tina spenaten. Koka den i 10 minuter tillsammans med buljong, olja, citronsaft och ingefära.
    2. Mixa soppan slät. Tillsätt grädde och koka upp igen.
    3. Krydda med muskot och vitpeppar. Servera med ägghalvor.
    Å tack snälla du Det verkar ju så lätt att även jag borde klara det  
    Alexander 090210
  • Liddi

Är det någon som gjort pajskal med ponesreceptet? Hur länge ska det förgräddas? 

Alexander 090210
  • Liddi

Dum fråga igen.. Jag vill varken gå upp eller ner i vikt utan bara hålla en jämnare blodsockerkurva (har typ 1 diabetes) Går det med lchf? Jag behöver ju inte hålla mig på jättelite kolhydrater men då kommer jag väl gå upp av allt fett? Jag äter ju inte riktigt lchf nu men jag gillar recepten eftersom de är glutenfria och kolhydratsnåla men jag känner redan nu att jag börjar öka i vikt. 

Alexander 090210
  • Liddi
    helene306 skrev 2011-03-25 20:20:01 följande:
    Du lär garanterat få jämnare kurva med lchf. Det du behöver göra är att hitta en balans mellan fett och de kolhydrater du äter och i första hand välja långsamma kolhydrater med lågt glykemiskt index.

Fia funderar: Grattis till nya siffror på vågen!

Ang. Icas fettchat: Jag läste lite men suckade och stängde ner. När Ica hade reportage om fett i Buffé och fettskrämda Maj-Lis Hellenius uttalade sig grymt korkat mailade jag faktiskt tidningen med mina synpunkter Jga var inte ensam om att maila.
    Tack för svaret. Jag inser ju att jag får i mig för mycket fett just nu men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna minska det heller. Jag borde alltså kanske kolla mer på gi? Jag försökte sätta mig in i det för många år sedan men jag gav upp för det kändes inte som att det gick ihop med glutenintoleransen  
    Alexander 090210
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**