Inlägg från: Prinsessanz |Visa alla inlägg
  • Prinsessanz

**Den stora feta LCHF-tråden**

köttsoppan jag gjorde igår:

300g kött= inga kolhydrater!
    vatten
    100g röd paprika=4,5g kolhydrat
    100g grön paprika= 3,3g kolhydrat
    100g tomat= 3,5g kolhydrat
    svartpeppar
    paprikapulver
    cayennepeppar

11,3g kolhydrater i hela soppan!!!

• Prinsessanz

här äter vi oopsie som bröd,eller så vändsteker vi ett ägg och har som smörgås..

• Prinsessanz

smaskar på 1ruta marabou premium 70% och en kopp te med grädde...och följer tråden...

• Prinsessanz
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 12:30:09 följande:
    Jag börjar iofs ifrågasätta om det är LCHF jag sysslar med för jag blir så förvånad gång på gång när jag läser lite här och var. Att man kan uppleva samma sak så otroligt olika. Just detta med ägg och bacon, så har inte jag alls tolkat detta. 

När man ser till Dahlqvist ex så säger hon:

Ät gärna Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan. Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering. Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska. Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ. Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera. Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter. Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder). Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.
    ja,jag håller mig till dalqvist`s modell. vissa verkar tro att det handlar om att smälla i sig kokosfett och endast äta ägg!!
  • Prinsessanz
    Maddisen80 skrev 2011-03-02 11:26:48 följande:
    Om ni ska vara borta vi säger från 13.00 -15.30 vad kan man ta med sig och äta då  på springande fot ?
    ingenting,blir inte hungrg på så kort tid!
  • Prinsessanz
    jeng skrev 2011-03-02 13:06:11 följande:
    Vad menade du med "ägg och bacon" alltså... Vad är det du inte håller med om?

Man måste ju tillägga att Dahlqvist i den där listan säger vad som är ok och bra att ha hemma. Det säger inget om att sålänge man äter bara av dom där sakerna så går det bra. Det finns ju ytterligare regler som man måste ta till sig för att det ska bli riktig lchf menar jag!

Är man mer liberal så kör man kanske bara på 5/100-regeln. Är man strikt så lägger man till max 20 gram. är man Skaldeman-anhängare så lägger man till Ratiot. 

Fördelen (och ofta också nackdelen) med lchf är ju att det är individanpassat. Man måste prova sig fram och hitta SIN nivå på kolhydrater, vilka produkter som fungerar och inte fungerar, om man trivs i ketos eller inte och så vidare. Fördelen är ju att det är friare. Alla måste inte äta strikt, tex. Nackdelen är ju att alla kan ha olika uppfattning om vad lchf är, och därmed får man olika råd från olika personer. Det är ju få som är pålästa på alla olika metoder. Av den anledningen brukar jag alltid börja med att fråga "vilken lchf äter du" om jag ska svara på frågor eller ge tips. Vissa vill ha strikta tips, andra mer liberala, vissa kan inte äta mejeri och då vill de ju ha andra tips osv osv. Vissa vill gå upp i vikt, och behöver öka på kolhydraterna lite, vissa har lite att gå ner, vissa mycket. Allt är ju individuellt.

Oj, vilket utläggning det blev. Jag menade det absolut inte som nån kritik till dig, utan mer bara en förklaring på varför man kan tycka olika, och få olika svar från olika LCHF:are. 
    jag köper produkter som innehåler max 5gkolhydrater/100g vara. men mitt dagsintag på kolhydrater ligger på 25g kolhydrater/dygn Cool
  • Prinsessanz
    MrsQuitaz skrev 2011-03-02 13:19:54 följande:
    Jag har helt slut på ideer. Alla måltider känns tråkiga och krystade. Snälla någon hjälp mig att komma på lite olika rätter att laga =)
    www.lchfrecept.com
  • Prinsessanz
    helene306 skrev 2011-03-02 13:37:22 följande:
    Vem var det som la ut ett recept på kladdkak där man vispade äggvitan till hårt skum? Jag testade halva receptet idag och jag vill ha en kladdig kladdkaka så jag tog ut den efter 12 minuter. Om jag hade haft den inne alla 15 minuter, blir det en kaka då? Nu blev det som en kakig chokladmousse (eller hur jag ska förklara)
    ingen skillnad,den är kladdig ändå Cool
    och hur testar man ett HALVT recept??
  • Prinsessanz
    missypissy skrev 2011-03-02 14:17:24 följande:

Vilken trevlig tråd, hoppas det är okej att man hoppar in här! Jag är en alldeles färsk lchf-are, har bara hållt på i två dagar. Min förhoppning är att lchf ska hjälpa mig bli av med mitt extrema sockerberoende (läsk, godis, snacks o.s.v. dagligen) och att min krångliga mage ska bli bättre. Dessutom hoppas jag gå ner några kilon, men det är ett sekundärt mål.

Har plöjt igenom både denna tråd och de gamla, i några dagar nu. Och läst allt som finns om lchf på nätet. Ville vara helt förberedd innan jag började. Har samlat recept, rensat kyl och storhandlat lchf- vänliga saker. Och jag är så redo som man kan bli, peppad till tusen! Min entusiasm har till och med smittat av sig på min "särbo" som även han har börjat nu!

Än så länge har start-besvären hållt sig på avstånd. Dricker massa vatten och försöker ha fullt upp hela tiden för att inte tankarna ska hamna på de där sötsaker jag är så beroende av... Jag gissar att den värsta perioden kommer om ett par dagar, men det är bara att stå ut. 

Lättja: Om du har tid får du jättegärna maila mig det där word-dokumentet! [email protected] är min email, hade varit jättesnällt!

välkomen hit,bästa sättet att hitta mat är via www.lchfrecept.com
    tycker jag,där fins massor med recept och man kan lägga in egna oxå!
    välkommen!!
  • Prinsessanz

har lånat  diabettes nej tack! på biblioteket och sitter och läser den!  MYCKET bra!
    annars har jag dr dalqvist och airams kokbok här hemma. Cool
    härligt att sitta med en kopp te med grädde och ett par ostrullar med mjukost i och läsa! (frukost)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**