Inlägg från: Prinsessanz |Visa alla inlägg
  • Prinsessanz

**Den stora feta LCHF-tråden**

tessum skrev 2011-03-02 19:28:55 följande:
    Min 8-åring håller på att baka en massa godsaker så just nu känner jag bara för att strunta i LCHF och frossa i socker.

Borde inte sockersuget ha släppt efter 4 veckor?

Får väll undvika att gå in i köket ikväll Obestämd
    här släppte sockersuget på 3dar!
  • Prinsessanz
    Linda1976 skrev 2011-03-02 21:04:43 följande:
    Man kanske ska acceptera att normalviktiga friska människor vill äta vanliga kakor på kalas? Det är ju trots allt inte heroin
    men LCHF kosten är ju inget "konstigt" med,vanlig mat lixom.
    det går ju bjuda på lax,karreskiva,kladdkakan jag pratade om osv..
  • Prinsessanz

dagens middag: ungstekt falukorv.

• Prinsessanz
    Lycka 1 skrev 2011-03-02 21:07:13 följande:
    Jag har läst någostans någon gång om kramp i vaderna och lchf.
    Kan inte komma på vart bara.

Nu har jag iaf fått kramp i vederna. Vaknar på nätterna av att det krampar och på mprgonen har jag ofta ont.
    Någon som vet varför det kan bli så med just lchf?
    Kan jag ha brist på något då?
    vätskebrist eller magnesiumbrist läste jag i diabetes nej tack!
  • Prinsessanz
    Linda1976 skrev 2011-03-02 21:41:44 följande:
    Jag tror säkert att du förstår vad jag menar att man får välja sina tillfällen när man bjuder på lchf-grejer. Dels beroende på vad/vem man firar och vilka man bjuder. 
    men Linda,folk får väl äta det som du bjuder på när du bjuder in??
    det får de här ialfall.
  • Prinsessanz
    jeng skrev 2011-03-02 21:42:09 följande:
    Det finns gott om recept på lchfrecept-sidor som innehåller hela dagsransonen med kolhydrater per portion!

Visst bestämmer du DIn nivå själv, men då kan du ju inte heller klaga på att andra inte tycker det är värt att sitta och käka kladdkaka för hela sin dagsranson av kolhydrater.
    och antal gram per dag handlar inte bara om totalen. 25 gram på en och samma måltid och noll på resten av måltiderna, är inte alls samma sak som att äta 25 gram utfördelat på en dag.

Det låter faktiskt som att du skulle kunna läsa på lite bättre! 
    nej det är DU som ska läsa på bättre,för det spelar ingen roll om du äter hela dagsransonen vid ETT tillfälle eller delar upp det på flera!!

såhär står det ORDAGRANT på sidan 16  i "Doktor Dahlqvists och Airams
    LCHF - kokbok"

Måltidsfördelningen

Många traditionella dieter och kostråd inefattar rekomendationer om när man ska äta och hur man ska fördela måltiderna över dagen. Med LCHF- kosten behöver du inte tänka på sådant utan kan disponera måltiderna efter eget önskemål.
    Du kan äta hela dagsintaget på en måltid eler dela in det på flera.
  • Prinsessanz
    mian71 skrev 2011-03-02 21:50:41 följande:
    Kanske en dum fråga men hur vet man om man är i ketos?
    kolla frågor och svar på kolhydrater i fokus.
    fråga 12!
  • Prinsessanz
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 22:47:33 följande:
    Ärligt så kan jag säga att jag blir ytterst förvirrad av Skaldemans ratio, sniffat på det ibland och jag kan konstatera att jag som ändå läser på ekonomprogrammet blir synnerligen förrvirrad av hans siffror. Iofs så är det ett stort ointresse från min sida dessutom. Detta sätt att leva är ett sätt för mig att få fason på mat/levnadssätt/spöken i kosten. Det absolut sista jag behöver är att ens överväga att sitta och räkna, väga och tänka. 

Jag kör på och känner efter, min första etapp är att riktigt lära mig att lyssna av kroppen. Visst, huvudräknande sker och gallrande sker i produkter, men detta maniska bakom kosthållning ställer jag mig väldigt strikt ifrån. Jag känner inte att det är grunden i detta, inte för mig iaf. Men alla har vi olika sätt att se på detta. 
    nä,att sitta och räkna för mycket kan få oanade konsekvenser! det är ju så anorexia och bulimi skapas!
  • Prinsessanz
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-02 23:26:38 följande:
    Fast grädde är inte synonymt med fett, fett ska du främst få i dig från smör, olja, kokosfett och feta livsmdel som lax, avocado osv. Fullfeta mjölprodukter är bra, men man måste ändå vara restriktiv då de innehåller kh, ibland mycket. Du behöver INTE äta grädde till varje måltid. Vissa har dessutom svårt att gå ner om de äter för mycket mejerier.
    man får helt enkelt ta och bestämma sig för:
    nu testar jag och äter xx gram kolhydrater varje dag,går jag ner är det bra,går jag upp eller står still får jag dra ner ytterligare på kolhydraterna!
  • Prinsessanz
    Linda1976 skrev 2011-03-03 07:19:48 följande:
    Om du läste diskussionen vidare så kanske du såg mitt resonemang?
    ja och vad jag fick ut utav ditt resonemang var att du måste bjuda på"normal2 mat dvs sådant som du åt INNAN du började med LCHF..dvs kakor osv och då hävdade jag att jag ser LCHF som vanlig mat,dvs inget "konstigt"
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**