Inlägg från: Klas-Ã…ke |Visa alla inlägg
  • Klas-Ã…ke

**Den stora feta LCHF-tråden**

Spelar de någon roll om man ligger på 10g eller 5g, Alltså att jag t.ex. äter 5g kolhydrater på måndag och 10g på tisdag?

Ursäkta mina dumma frågor men vill inte göra fel, har ätit konstigt sen i januari och har tränat stenhårt men ändå är magen kvar, därför beslöt jag mig för lchf (och för att ja har diagnosen ibs) men jag vill liksom inte få mer hull på magen utan vill slippa känna mig uppblåst.=)

• Klas-Ã…ke
    rasajj skrev 2011-03-06 23:05:22 följande:
    Ett tips ar ju att fundera pa om det foreligger nagra allergier?

for mig gjorde det det. Jag undviker darfor allt gluten och all mjolk, jag vet att jag kan ata behandlad mjolk sasom gradde i mat eller ost. Men ren mjolk kan jag inte dricka och inte heller okokt gradde. Da blir jag svullen och far magkramper direkt.

Aven om kolhydratintaget ar lagt. Jag ligger generellt pa ca 30g kolhydrater om dagen, och intaget ar ju individuellt, men for mig ar det ANNU viktigare att ta bort gluten an det var att ta bort kolhydrater. Sa darfor kan jag tex inte ata finncrisp nan dag, men jag kan ata morotter. Bara som exempel.

Visar det sig att det ar nan allergi/intollerans sa tank ocksa da pa att mjolkallergiker lattare utvecklar sojaallergi sa det ar en bra ide att undvika sojan ocksa..
    jag har gjort tester på sjukhuset flera gånger och ingen allergi syns, vet iaf att jag mår bättre av laktosfritt då jag jämt fick ont i magen när jag drack vanlig mjölk(hört att många med ibs är känsliga mot laktos) därför kör jag på laktosfri grädde t.ex. Äter enbart typ cremefresh, ost, smör och grädde när de gäller mejeri, annars är de diverse kött och grönsaker samt pannkakor som är på menyn och de är ju inge som är proppat med gluten eller mejeri
  • Klas-Ã…ke
    rasajj skrev 2011-03-06 23:25:23 följande:
    Om kottet kommer fran djur som atit soja eller spannmal sa kan allergenerna finnas kvar i kottet.

Och just glutenallergi ar jattesvart att faststalla genom tester, om inte sjukdomen gatt valdigt langt. Vet fran erfarenhet av min syster. Hon fick som liten endast ata kalvkott, potatis och ris medan de forsokte fa bort allergenerna ur kroppen. Kalvkott da kalven inte hunnit ata spannmal innan den slaktas.

Nu behover ju inte du vara allergisk, men om det finns risk sa kanske det ar vart att testa att utesluta?

www.lagerhorn.com/pdf/uc_bok_annika_lagerhorn...  Har finns lite mer info ang. allergier och de symptom de kan utlosa.
    Jag läste igenom lite snabbt, de stod nå om nå sår i tarmen, borde dom inte sett de på mig när dom gjorde koloskopi och gastroskopi?
  • Klas-Ã…ke

samt att jag läste på en sida:
    Varje år drabbas cirka 500 till 1 000 personer i Sverige av ulcerös kolit. Sjukdomen drabbar framför allt yngre personer och brukar märkas första gången i 15–30-årsåldern.

Jag har haft problem med magen hela livet..

• Klas-Ã…ke
    jeng skrev 2011-03-07 09:18:01 följande:
    Nä, såna variationer spelar ingen större roll! Det viktigaste är att man inte äter typ 10 gram alla dagar, och sen plötsligt en dag drar det iväg till 50 gram, eller mer. Då kan man ju starta fettinlagringen och det får man ju sota för! Det går även att starta fettinlagringen med färre än 50 gram såklart, beroende på hur många gram man äter på en och samma gång, och hur snabba som kolhydraterna är. 

Jag tror att lchf kan passa dig! Jag har också IBS (odiagnosticerad, men man har iaf inte hittat nåt annat) och jag mår mycket bättre utan kolhydrater! magen protesterar inte, den är jämnare i humöret så att säga, mycket mindre svullen, och jag känner mycket mindre av min halsbränna!

Dock kan man ju vara särskilt känslig mot laktos, som ni skrev. Jag verkar klara det helt ok i de mängder jag äter nu (kanske 2 dl per dag), men jag vågar inte ösa på med för mycket. hårdost klarar jag bra, men det är ju också en sån sak som kan vara känsligt. 
    Ja, jag vet inte hur mycket gram jag hamna på men på ketosstickan åkte jag ner ett hack, inte kul någonstanns speciellt inte när man fick gasig och uppsväld mage, men nu vet jag de och kommer absolut inte fuska igen. Idag tänker jaag börja äta 10g eller mindre och hoppas på att bli av med min uppsvullenhet.

Jo jag klarar med av laktos rätt bra, har dock inte vågat testa vanlig grädde, men ost cremefresh smör och såser kan jag äta utan problem men blir somsagt inte nå mängder, kanske 1-1½dl / dag

Hopppetossan: www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Ulceros-kolit/
  • Klas-Ã…ke
    bara lilla jag skrev 2011-03-07 09:39:46 följande:
    hej allihopa! Kommer börja med lchf nästa vecka.. kommer ägna veckan till att läsa på och planera inköpslista osv.. men jag har en liten fråga bara. Jag testade att göra en lchfmåltid i helgen och skulle även testa lite snacks, grönsakstavar med dipp, så jag letar efter turkisk yoghurt då jag vet att det skulle vara okej.. Men för att vara säker kollar jag näringstabellen och då innehåller den turkiska yoghurten alldeles för mkt kolhydrater.. för visst är det 3 gram per 100gram? för då hittade jag ingen yoghurt som höll måttet.. finns det undantag för tillexempel mejeriprodukter?
    Jag köper grekisk yogurt från lidl den innehåller 2,8(?) g/100g. Och äter man t.e.x. grönsaker med dipp så får man väl kanske i sig en dl och då blir de ju bara ca 2,8 g du får i dig
  • Klas-Ã…ke
    jeng skrev 2011-03-07 09:56:46 följande:
    På ketostixen kan man fara ett eller flera hack upp och ner från dag till dag, även om man håller sina kolhydrater bra! det kan bero på andra saker! men nu vet du ju med dig att du fuskade, och då är det ju väntat. men ingen katastrof! om du däremot brukar ligga på fullt, men kommer ner på låg, Då har du nog kanske dragit i lite väl mycket på fusket!

Däremot så säger du ju att din mage reagerade direkt, och det är ju en bättre indikator på vilken nivå du bör ligga på! Så är det för mig också. jag reagerar direkt med magen, och tycker bara inte det är värt fuskandet!
    Ett hack åkte den ner, till "ljuslila". Men tycker ändå de va skönt att jag fuskat då jag vet vart jag ska ligga och vart jag mår bäst. Så nu är de bara köra på och hoppas min platta mage kan komma fram någongång=)
  • Klas-Ã…ke
    bara lilla jag skrev 2011-03-07 10:10:19 följande:
    det har du rätt i :) Har ett lidl nära, tyvärr inte så bra lidl men grekisk yoghurt borde dom ha! Ska hålla utkik! Tack för tipset
    Dom är på 1000g så de är en stor bytta=)

Men helt klart värt de, för är jätte gott ibland till frukost osv.
  • Klas-Ã…ke

Hur är de med vanliga kryddor, oregano, kanel osv? Innehåller de nå kolhydrater?

De ända jag unnar mig är taco kryddan, den innehåller mycket men de blir ingen mängd så att säga. Sen köper jag också färdiga hamburgare, blir 3,5g per 100g och de tycker jag är helt okej då jag är för slö för att göra egna:)

• Klas-Ã…ke
    Martina 76 skrev 2011-03-07 15:33:12 följande:
    Min yoghurt har 4/100 kolhydrater så skillnaden mot gräddfil är ju marginell.

Jag tror att jag börjar med att ta bort hallonen från frukosten och käkar ett mål mat utan mejeriprodukter och tar det därifrån.

Jag måste ut och köpa en kokbok! Tycker det är svårt att fetta till maten utan att använder creme fraiche/grädde.
    Kör grekiska yogurten på lidl då?=) den innehåller 2,8g/100g
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**