jeng skrev 2011-03-07 09:18:01 följande:
Nä, såna variationer spelar ingen större roll! Det viktigaste är att man inte äter typ 10 gram alla dagar, och sen plötsligt en dag drar det iväg till 50 gram, eller mer. Då kan man ju starta fettinlagringen och det får man ju sota för! Det går även att starta fettinlagringen med färre än 50 gram såklart, beroende på hur många gram man äter på en och samma gång, och hur snabba som kolhydraterna är.
Jag tror att lchf kan passa dig! Jag har också IBS (odiagnosticerad, men man har iaf inte hittat nåt annat) och jag mår mycket bättre utan kolhydrater! magen protesterar inte, den är jämnare i humöret så att säga, mycket mindre svullen, och jag känner mycket mindre av min halsbränna!
Dock kan man ju vara särskilt känslig mot laktos, som ni skrev. Jag verkar klara det helt ok i de mängder jag äter nu (kanske 2 dl per dag), men jag vågar inte ösa på med för mycket. hårdost klarar jag bra, men det är ju också en sån sak som kan vara känsligt.
Ja, jag vet inte hur mycket gram jag hamna på men på ketosstickan åkte jag ner ett hack, inte kul någonstanns speciellt inte när man fick gasig och uppsväld mage, men nu vet jag de och kommer absolut inte fuska igen. Idag tänker jaag börja äta 10g eller mindre och hoppas på att bli av med min uppsvullenhet.
Jo jag klarar med av laktos rätt bra, har dock inte vågat testa vanlig grädde, men ost cremefresh smör och såser kan jag äta utan problem men blir somsagt inte nå mängder, kanske 1-1½dl / dag
Hopppetossan:
www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Ulceros-kolit/