• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

MammaAmy skrev 2011-03-14 10:59:48 följande:
    Hej
    Jag har läst på om LCHF metoden..
    och den har öppnat mina ögon rejält måste jag säga...

jag har nyligen fött barn, och skulle nu vilja prova detta men hur börjar man ? hur gör man?

tacksam för svar!
    Jag har nyss också börjat. Min son är 7 månader och amningen gör att jag är hungrig jämt. Eftersom att du nyss fått barn så tycker jag att du i första hand ska se till så att du återhämtar dig och mår bra, din kropp har ju gått igenom en ganska extrem grej. Sedan kan du börja succesivt med att byta ut ris, pasta, potatis etc mot extra grönsaker och en fet sås. Byt ut frukosten mot ägg, keso, ost, majonäs, skinka, bacon, grädde, turkisk yoghurt med frön och nötter, avocado etc.

Jag tycker att det funkar jättebra mot mitt sötsug och håller mig mätt mkt längre! Lycka till! :)
  • Loreena
    stolla skrev 2011-03-14 11:36:29 följande:
    Det får nog kanske bli så då. Lite meckigt bara att ha med eftersom vi ska vara ute....
    Hm.. du kanske kan göra "fjortisdricka" av det och ha färdigblandade drinkar i petflaska då om det känns meckigt? Annars fanns det ju xider med granatäpplesmak.
  • Loreena
    Nikhita skrev 2011-03-18 10:47:28 följande:
    Usch... idétorka! Vad ska vi äta ikväll?
    Vill göra nån gratäng i ugnen med köttfärs. Tips?
    Tacogratäng!

Blanda 2 dl creme fraiche, 200 g philadelphiaost, en bit strimlad purjolök och en hackad gul paprika till en smet... salta och peppra lite om du vill.

Stek 400 g köttfärs och krydda med tacokrydda (egen blandning om du vill)

Lägg creme fraicheblandningen i botten på en ugnsform och häll köttfärsen över. Ställ in i ugnen på 225 grader tills det börjar bubbla. :)

Servera med en god sallad.

Jättegott!
  • Loreena

Till lunch idag bli det en gryta av lite som jag hittade i kylen:

1/2 paprika
    1 gul lök
    75 gram bacon
    1 strimlad lövbiff
    2 dl creme fraiche
    soya
    salt och peppar

Serveras med sallad :)

• Loreena

Dagens frukost: Kaffe med grädde och kanel, två kokta ägg med majonäs. :)

Jag har trots lite fusk då och då gått ner mina sista tre graviditetskilon nu. Jag vet inte om det är vårsolen och promenaderna eller LCHF, men en kombination kanske. :) hur som helst så stod vågen still i månader med att äta "nyttigt" dvs. mkt fullkorn och halva tallriken grönsaker och en hel del frukt.

• Loreena
    WemmaM skrev 2011-03-23 09:26:03 följande:
    Började med LCHF igår.  Är heeelt ny på detta och man känner sig lite  borta *skratt*
    Hur ser eran dag ut undrar jag...frukost, mellanmål??, lunch middag??
    HUUUR ÄTER NI!?!??!  :P och VAD

(orkar ju inte läsa igenom HELA tråden...)

Vad behöver man tänka på när man börjat med detta?
    tacksam för svar Drömmer
    Bra inköpslista:

Keso
    Creme Fraiche
    Vispgrädde
    Bacon, Kyckling, fisk, köttfärs, kött
    Ovanjordgrönsaker, svamp, lök
    Frysta hallon
    Mörk choklad
    Mandlar, paranötter
    Broccoli, blomkål
    Turkisk yoghurt
    Ägg
    Majonäs

Frukostförslag: Ägg med majonäs, omelett, ägg och bacon, keso + turkisk yoghurt blandat med kanel på, keso och hallon, pones med pålägg, gårdagens middag, soppa, turkisk yoghurt med frön och nötter och hallon
  • Loreena

matdagboken.se är bra att använda för att räkna ut ungefär hur mycket kolhydrater, fett och protein du äter... så slipper du all matte själv :)

• Loreena

Jag måste bara tipsa! Jag gjorde chokladmousse igen helgen till ära igår men på mintchoklad, och det blev såååå gott!!

Jag tänkte bara dela med mig av receptet.

Smält 100 g mörk mintchoklad i vattenbad. Jag använde marabous 70%, men om ni vill göra på mörkare choklad så kan ni ju droppa ner ett par droppar pepparmynta i ist.

Vispa 2,5 dl vipsgrädde fluffigt.

Blanda ner den smälta mintchokladen i den vispade grädden.

Häll upp i serveringsskålar och låt stå kallt ca 1 timme.

...Om du vill kan du som orginalreceptet säger blanda 2 äggulor(ej vitorna!) i den smälta chokladen,
    röra om snabbt och sedan röra ner chokladsmeten i grädden.
    Jag har dock kommit fram till att det inte behövs utan blir lika gott ändå!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**