• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

bara lilla jag skrev 2011-03-16 09:44:44 följande:
    hej alla!! Är inne på tredje dagen nu och det känns superbra!! har inte varit hungrig en enda gång. har inte  varit sugen på något, jo frökexen som ja gjorde igår har jag gått och nallat lite på :P Men jag tänker lite såhär att det är mkt bättre att jag nallar lite på frökexen än att jag småäter som innan.. Däremot undrar jag om ni har något bra substitut för ris? Tänkte göra en stroganoff idag men vill gärna ha någoting till.. det blir så tråkigt med bara sås och korv känner jag...

Blir lite less, hittade en sida om lchf och där stog det att det var helt okej med filmjölk.. lite längre ner står det att man ska vara försiktig med filmjölk.. jag har alltså köpt fel filmjölk det var den 10% som var okej.. men var hittar man den??.. men äh jag äter den filmjölken jag har hemma med måtta så får jag hitta något annat när den är slut.. 

En positiv grej är att jag börjar få med min man i det här också :D Jättekul, men han behöver defenetivt inte går ner i vikt men han behöver absolut bättre kostvanor för det är oftast han som lurar i mig massa strunt jaja :D Det var det.. ha en bra dag i solen!!
    Blomkålsris kan man göra. riv ett blomkålshuvud på rivjärn, och så slänger du ner det jättensnabbt i kokande vatten med lite salt, häller av och så har du "ris"

Filmjölk... Det skulle jag aldrig anse vara ok på lchf... Vilken sida? 
  • jeng

Pastan ökar i kolhydratantal om den inte är riktigt aldente har jag hört, och det beror helt enkelt på att fler och fler ämnen blir upptagliga för kroppen ju mer det är kokt. 

• jeng
    veritas skrev 2011-03-16 13:54:50 följande:

En bra mättande middag,

ca 140g stekt kycklingfilé
    ett ägg
    gurka utan skal.  (spelar nog ingen roll om det är utan skal eller inte, men jag har alltid ätit gurka utan skal)

INNEHÅLLER CA: 234 KCAL.

Låter som det är väldigt lite fett i måltiden?!
  • jeng
    Denebola skrev 2011-03-16 14:07:12 följande:
    Fast det var lite lite fett där va?
    Ja, jag käkar kyckling och CF till lunch och jag får iaf för lite trots rätt frikostigt med CF. Jag fick upp det genom att ta med lite "formfett" (gjorde kycklingen i ugnen) som hade stelnat!
  • jeng

Jag har velat beställa det där brödet, men jag är lite petig med hållbarhet och bäst före osv. I butiken köper jag tex i princip bara bröd som är bakat samma dag som jag handlar... (Är sån här med många produkter, har att göra med min känsliga mage som tex bara tål helt nyöppnad mjölk med långt datum kvar osv osv)

Iaf, vi har det ju inte i butik, så jag måste isåfall beställa det, och då vet man ju inte hur lång tid det tar innan leverans... Hur har det varit för er andra? 

• jeng
    Annanym skrev 2011-03-16 15:24:28 följande:
    En på jobbet (som själv kört LCHF ett tag och gillar det) sa idag på lunchen att det nu finns en långtidsstudie på LCHF-kost som visar att det är negativt för hjärta-kärl. Blev förvånad. Nån som vet mer om detta?
    nej, inte hört! det måste vi ta reda på mer om!!!
  • jeng
    Faile skrev 2011-03-16 16:29:22 följande:
    Missa inte heller kommentarerna under från diverse läkare runt om i Sverige! Humöret steg igen
    Haha, Alltså Rössner har ju och kommer nog alltid vara det största fiaskot vad gäller kostrådgivning! Kul att det var gott om folk som sa ifrån! Såg ingen kommentar om nån som höll med, men det fanns kanske det med?!
  • jeng
    bara lilla jag skrev 2011-03-16 16:41:20 följande:
    hmm okej men av dessa punkter så bör jag nog öka lite på fettet för de andra känner jag att jag har koll på.. har aldrig varit stor i maten och jag kollar ordentligt på alla grejer jag använder så att de inte innehåller kolhydrater.. är jag inte säker brukar jag inte använda det... 
     så det är nog fettet jag måste öka på tror jag..

Men hur är det med proteinet då är det något du tycker jag borde försöka ändra på eller funkar det liksom ändå.. det är ju itne varje dag som jag äter sån vårlunch som jag gjorde denna gång :D men i morgon te x tänkte jag 2-3 skivor kassler. Brukar skära dem ungefär en halv cm tjocka, och till det majonäs med ärtor majs och paprika i, men jag tänker plocka ut så mkt majs det bara går så egentligen ärtor och paprika.. sen blir det nog lite blomkål eller broccoli till.. vad tror du om det? 
    Överskottsprotein ombildas till glukos i kroppen. Det är dock en rätt så krånglig process så det är bara ca 30% av överskottet som blir glukos. men Äter man 100 gram för mycket och får 30 gram glukos, så är det ju en rätt rejäl extrados! Nu tror jag ju inte att man äter 100 för mycket bara sådär, men det var ett exempel.

man brukar ju säga minst 1 gram per kilo kroppsvikt. Gärna 1.5 men inte mycket mer. 

Tänk på att färdiga grönsaker (som tex wok eller ÄMP som du pratar om) kan ha tillsatt både det ena och det andra under förvällningen. 
  • jeng

Jag har totalt hakat upp mig på nästa kapitel i bloggen - halsofördelar med lågkolhydratkost.

Kan ni inte vara jättegulliga och rabbla upp några som ni tycker ska vara med? 

• jeng
    bara lilla jag skrev 2011-03-16 17:02:06 följande:
     okej alltså proteinet ska ligga någonstans emellan 1g tll 1,5 gram per kropsvikt per måltid.. så jag som väger 75 om jag inte helt miss minner mig ska ha minst 75 gram protein per middag men max 112gram? Tänker jag rätt då? Och fett bör jag jobba på med andra ord att få i mig mer? finns det någon liknande "måttabell" för fettet man bör ha i sig? det var så bra förklarat :D haha
    Jäklar nu glömde jag köpa cf!!
    satsa på ungefär 90 gram protein (det är 1.5 gram per målvikt, inte per nuvarande vikt, sorry!), och då ska du ha i dig 150 gram fett.

man ska äta efter fördelningen 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5E% kolhydrater.

läs gärna min blogg om du har lite dålig koll på näringslära och de olika fördelningar som finns.

kolhydratjakten.blogspot.com

tänk på att läsa baklänges eftersom det översta inlägget är mitt senaste. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**