• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

ThePointOfItAll skrev 2011-03-17 09:44:39 följande:
    Wiiii, -400 sen igår! -600 sen i måndags... Härligt, det har gått lite trögt senaste två veckorna(har nog iiingenting med lite för mycket chokladmousse i lördags, har lärt mig min läxa nu).

Nu har jag tre kg kvar till min innan-graviditetenvikt, känner mig så lätt och slank(tror däremot ingen annan håller med om det dock).

Grattis Jucea!
    Tack, och grattis själv!

Jag har ju redan klarat av graviditetsvikten, nådde nog det målet i september eller nåt tror jag. Så det är jag ju stolt över. Dock har jag drygt 10 depressionskilon kvar, som kom precis innan första plusset, så dom kämpar jag med nu! Det är stort rent mentalt att känna att man kan få bort depressionen och börja på ny krita!!! Kommer nog inte känna mig riktigt hel igen förrän jag är tillbaka på ruta ett så att säga...
  • jeng
    tiiitti skrev 2011-03-17 10:19:02 följande:
    Förra veckans vägning hade jag gått ner 1½ kg, denne veckas vägningen hade jag gått upp de 1½ igen. Ändå har jag ätit på samma sätt båda veckor. ???????? suck!
    Samma som för mig då kanske. Gick ner 2.5 första veckan (vatten mest) och sen har jag gått upp dom igen under 3 veckors tid, sakta men säkert...

Kanske behövs stramas åt för dig med..? 
  • jeng
    tiiitti skrev 2011-03-17 11:06:47 följande:
    Ja kanske det är de som behövs, men dina uträkningar ser så himla svåra och jobbiga ut. Fattar noll!
    Haha, vad är det som verkar svårt?

Jag räknar ju i ett excelark... Det går ju att fylla i det man äter på matdagboken.se eller nåt liknande, och då slipper man ju tänka så mycket själv, utan man letar upp "hårdost 31%" typ och så skriver man "50 gram" på mängd. och så räknar den ut allt åt en.

har du ingen aning om var du har legat sen du började? 
  • jeng

Jag brukar ta kycklingfileer eller fläskfileer och skära i långsmala bitar. sen lindar jag med bacon och kryddar och kör i ugn. Det kan man ha salladsbuffé med ostar och oliver och grejer till, och tex gorgonzolasås och bearnaise och tsatsiki MUMS!

• jeng
    nassu skrev 2011-03-17 11:49:32 följande:
    Jucea: Tja.. igår såg min mat under dagen ut som följande:  fett: 79.6% protein 18.76 % och kolhydrater 2.15%
    12 kolisar på hela dagen men 2151kcal (borde enligt matdagboken ligga på 1900)

Vet bara inte hur jag ska dra ner på kolisarna för jag fokuserar ju på att äta mycket fett för jag tycker inte att jag alltid hålls sååå länge mätt. Förslag på det ? :D
    Jag tycker fördelningen ser bra ut. lite lite protein kanske...
    och kalorierna ser ju inte katastrofalt ut heller, men självklart är det så att vissa inte klarar så högt!

hur många gram har du ätit av fett, protein och kolhydrater?  
  • jeng
    tiiitti skrev 2011-03-17 11:46:43 följande:
    Nej ingen aning.
    Jag skriver en typisk dag.

Ledigdag: 
    Brunch 3 lchf-pannkakor
    em: svart kaffe 2-4bitar sesamknäcke med ost
    Middag: kött,fisk eller fågel blomkålsmos, beasås
    kvälls"fika" 2 rutor choklad eller sesamknäcke med ost

Jobbedagar blir det Oopsie med skinka till frukost. då blir det så tidigt att de blir de en lunch också, med samma stuk som middag.

Jag har varit inne och kikat på matdagboken, men inte tatt mig tid att lära mig den. Hoppades att jag skulle slippa räkna och bara kunna äta och hamna rätt
    Hur många bitar sesamknäcke gör du på en sats?

jag skulle tippa på att det är proteinet som är boven för dig, såhär vid första anblick. ihop med lite för mycket kolhydrater så kan det vara ett problem, eftersom överskottsprotein blir till glukos också.

oftast så är det bra att räkna i början. man ser tydligt vilka livsmedel det är som är bovarna i ens vardag, och man har siffror att gå på när (om) det inte funkar som man vill. Sedan lär man sig efter ett tag och hittar sin nivåp, och då behöver man ju sällan räkna längre... men mitt råd är att alla ska räkna i början bara för att få lite koll på saker och ting.
  • jeng
    tiiitti skrev 2011-03-17 12:01:25 följande:
    Kanske 25 bitar blir det.
    Jaså är de för mycket protein? oj då.
    Ja jag får väll börja använda matdagboken då, suck. det jag vill slippa när jag börja med lchf. (efter att ha räknat en massa på vikväktarna)
    Haha näe, om du gör 25 bitar av en sats knäcke, då blir det nog inte för mycket... jag gör... 8 eller nåt... hur tunna har du fått dina? eller är dom jättesmå???

alltså du MÅSTE ju inte räkna, utan du kan ju bara vänta och se vad som händer. Om du tycker du sköter dig så att du ska få resultat, då bör du ju få det också! 
  • jeng

Idag har jag fläskkarre och vitlökssmör i min lunchlåda... Gud så illa. och bara ett par bitar ost till frukost. Det är total brist på smidiga grönsaker hemma, plus att jag ju glömde baka nya knäckebröd igår... Härdsmälta på matfronten idag alltså!

• jeng
    tiiitti skrev 2011-03-17 12:43:42 följande:
    Nej dom är rätt så små faktiskt, hehe. mer som kex till ostbrickan.

Kan du inte skriva en typisk dag för dig (som du äter nu när du räknar)
    2 sesamknäcke med smör och ost (ev skinka också) (2)
    200 gram kött med nån form av fet sås (tex bea eller CF) eller vitlökssmör ca 30-50 gram (1)
    200 gram kött med sås enligt ovan + nån bra grönsak (2-4)
    2 rutor choklad och ett glas vin ibland eller cola light (5)
        alltså ca 10-12 gram

försöker ha bra grönsak till lunchen med, men mycket passar sig inte i lunchlåda, plus att vi har total grönsaksbrist just nu. tar jag grönsak till lunchen så tar jag mindre grönsak till middagen
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**