• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Knasis skrev 2011-03-15 12:11:34 följande:
    Arbetskamrater undrade vad jag hade för något grönt i matlådan idag. "Broccolimos" sa jag glatt! Försöker hålla mig ifrån kolhydrater tillade jag. Fick genast en rapp kommentar om att hjärnan måste ha kolhydrater för att funka.

Hur tacklar ni sådana kommentarer?? Hur "farligt" ÄR det egentligen att inte äta kolhydrater?
    Kontra med att kolhydrater (eller ja, glukos) inte är essentiellt! Man måste alltså inte ÄTA det, utan kroppen kan SKAPA det den behöver själv! Så om det nu är så att kroppen behöver glukos, så skapar den det i rätt mängd. Inget behov av att fylla på med 500 ggr dagsbehovet bara för att det är enklare för kroppen att drivas på kolhydrater än på fett.  
  • jeng

Oj, sorry, nu ser jag att jag har svarat på sånt som redan är besvarat. Min dator valde att glömma bort de sista 2 sidorna innan jag hade svarat klart tydligen

• jeng
    Faile skrev 2011-03-15 14:15:10 följande:
    Fast det ska inte gälla just sukrin ( och stevia ? ) vad jag har hört. Där är det noll påverkan på både blodsocker och insulinpåslag.
    Sötsuget däremot är ju en annan sak.
    För att det är nån speciell typ av sockeralkohol, som inte fungerar som övriga sockeralkoholer då, eller hur menar du? Jag har bara läst allmänt om sockeralkoholer som hel grupp, att de tas upp. Tror det stod något i Matrevolutionen om det, och då kollade jag upp det noggrannare.

Vanliga sötningsmedel (de som finns i lightläsk tex) har också visats ge insulinpåslag, men inte i stor utsträckning. Jag tror att vissa är känsligare än andra helt enkelt. 
  • jeng

Hmm...
    Har ni nån smart formel för att räkna ut E%? För jag hamnar aldrig på 100% totalt, och det kan man ju tycka att jag borde göra... :-P måste ha tänkt fel nånstans...

• jeng

jamen jahaaa, nu är jag med... man får ju kalorier från annat än fett, protein oh kolhydrater... och jag har ju delat på det totala antalet kalorier för dagen, inte för de kalorier som kommer från fett, protein och kolhydrater.... det är där det går fel...

men hur gör egentligen alla automatiska program? blir totalen 100% där, så de skiter helt enkelt i de andra näringsämnena....? 

• jeng

Nämen..... 

Nu är jag förvirrad igen... Det diffar JÄTTEmycket, om jag räknar ut kaloriinnehållet i en produkt själv, utifrån fett, protein och kolhydrater, mot den siffran som står på paketet eller på SLV till exempel... Alkohol är ju en fjärde energikälla, men det har jag ingen uppskriven varken igår eller idag... Hur går det ihop? Deras 4/8/4 kcal per gram stämmer alltså inte?

Hur fasen kan jag ha räknat kalorier och fixat i 20 år utan att ha tänkt på det här tidigare? 

• jeng

Sorry. 4/9/4 menar jag. Men nu har jag iaf hittat en förklaring! Fett är inte 9 kcal/ gram det är 9.4. plus att det finns sockeralkoholer, syror och annat som också ger kalorier, och som inte tas upp i näringsdeklarationen.

• jeng

Förlåt mitt utbrott, jag blev helt kajko i huvet! Kändes som hela min världsbild som jag abra lyssnat blint på lixom rubbades... Det var ett fel i mitt nedrans excelark också, så det var inte så mkt diff som jag trodde först. Men skumt att man alltid bara talar om 4 energiämnen och sen finns det andra som också ger energi....

• jeng
    Kaya skrev 2011-03-15 18:01:55 följande:
    Men jucea! Har du räknat kalorier i 20 år?! Varför!!!!
    För att jag har blivit mobbad pga vikten i 25 år, och när jag var 11-12 så slutade jag helt enkelt äta.... sen dess har jag räknat kalorier....
  • jeng

Kaya,
    Om kroppen inte är van att träna på fett, så är det klart som fan att det blir trögt när kolhydraterna tar slut. man kan ju lära kroppen att prestera suveränt på fett, men så måste ju kroppen fatta vad den ska göra med det också - och det gör den ju inte om man envisas med att fylla på med kolhydrater. Dom gräver sin egen grop! Däremot kan jag förstå tex sprinters, dom kanske ska dricka 2 glas socker precis innan träningen för att få maximal prestanda. Men hur mår dom en halvtimma senare lixom?  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**