• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene306 skrev 2011-03-22 12:35:00 följande:
    Denebola: Jag hittar aldrig någon bra bikini. Sist hade jag halterneck och det gör ont i nacken. En vanlig bikini-bh tycker jag man får Madonna-strutar i. Det är få som sitter snyggt över brösten! Sen är de på tok för långa i banden så de ger ju inget stöd alls. Nu beställde jag en bandau (stavning?) bh men just storlek är ju ett kapitel i sig. Drog till med en strl 42 och hoppas den passar. En gång beställde jag strl 40, det är det jag är men det var inte snyggt med en halternecktopp som typ täckte bröstvårtan Jag antar att du hade samma problem nu? Vi får se om det passar med denna bh men jag har inga förhoppningar. Mitt mål var att gå ner till min målvikt och köpa mig en BRA bikini på ett DYRT ställe här i stan men jag har inte nått mitt mål än.
    Nä, med tanke på att man redan är halvnaken med bikini, så behöver man ju inte vara extremt halvnaken Och så var ett annat problem att jag med en av dem inte kunde ta ett steg utan *skump skump* Det trista är bara att jag köpte en ny, dyr överdel i specialbutik förra året, fast å andra sidan satt den minst illa så den kan jag nog använda ändå.

Jag vågar inte köpa något alls innan jag har provat det, men det är för att jag är så van vid att den storlek jag har inte alltid passar även om det är "rätt" storlek, det varierar så mycket mellan olika modeller, märken och kedjor. Min vårjacka har jag visserligen beställt på internet, men det var för att det blev billigare så (hade rabattkod), och jag var inne i den fysiska affären minst två gånger och provade först
  • Denebola
    Majlo skrev 2011-03-22 14:50:16 följande:
    Måste fråga sån cocosa man kan köpa i affären (vanlig affär) vart finns det? vilken hylla typ??
    Kung Markatta har kokosolja på burk, kan stå exempelvis i hyllan med "världens smaker", eller bland oljor. Har varit lite olika i olika affärer. Är i alla fall en liten burk på 125 g tror jag.
  • Denebola
    Jennie2010 skrev 2011-03-23 11:01:20 följande:
    -1 kilo på 4 dagar Men har fortfarande lite svårt att tro riktigt på detta så jag ska ge det 2 veckor så får jag se...
    Någon som har förslag vad jag kan göra med keso?
    Är alla ostar tillåtna? Nu pratar jag om dom feta så klart. Philadelphiaostar? Är hallon okey? Oliver?
    Två veckor är ganska kort tid i sammanhanget, ge det helst minst en månad, gärna två månader.

Ost är bra, dock ej lätt/lightvarianter. Hallon är ok, men kanske inte var dag. Oliver är bra, men se upp - vissa varumärken innehåller onödigt mycket kolhydrater, det kan variera mellan 0 och 8 g kolhydrater per 100 g!
  • Denebola
    Jennie2010 skrev 2011-03-23 11:28:11 följande:

Att jag är skeptisk är för att jag är rädd att gå upp. Det är för god mat i mina ögon Jag har inte 5 kilos att gå ner utan mycket mycket mer.

Just nu kan kan bara inte tillåta mig att gå upp ett enda gram MEN jag har ju gått ner drygt 1 kilo så jag kör på

Tack för svar Denebola!

Det är just därför du bör ge det mer tid, vissa kan gå upp något, och avbryter man då genast så ger man inte kosten och kroppen en ärlig chans. Tänk på att det är en stor omställning för kroppen att gå från kolhydratdrift till fettdrift (i bland pratar man om att det kan ta upp till 6 månader - men det är mest när det gäller om man tränar mycket och prestationsnivån då).

Är man väldigt överviktig, eller har jojobantat mycket, mm, så kan det hända att kroppen går upp lite i början. Men när kroppen vänjer sig, så brukar det vända igen. Därför bör man inte ge upp för tidigt.

Skulle vikten börja skena uppåt är det klokt att ta sig en funderare, men då kanske i första hand på om man gör LCHF på rätt sätt, snarare än att LCHF inte fungerar. Det är väldigt lätt hänt att få i sig dolda kolhydrater etc, så oftast handlar det nog om att man gör fel, inte att det är LCHF i sig som är fel.

Självklart är detta individuellt, LCHF är ingen mirakelkur som alltid passar alla, men jag tycker att man måste göra något rätt för att kunna utvärdera det, om du förstår hur jag menar Jag kan ju inte klaga på att det är svårt att växla när jag bara kört automatväxlad bil och inte ens har testat en manuellt växlad bil - har man ingen erfarenhet kan man inte uttala sig

Lycka till!
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-23 13:48:28 följande:
    Shirataki är inte en av de produkterna som det är fusk med. Mycket fusk däremot med low-carb-pastan! Den får fler upptagliga carbs ju mer man kokar, och för att få det som står på förpackningen så skulle man vad jag förstod i princip få äta dom okokta!

Shirataki är ju ett extrem-expanderbart pulver som blandas med vatten. Pulvret kommer från konjaksrot eller jamsrot, som i sig inte innehåller så mycket. När du tillsätter lite pulver till stora mängder vatten så förstår man ju att det naturligt blir väldigt mycket mindre.

Jag var tveksam nu när jag äter strikt, men åt 3-4 ggr under helgen och har inte märkt av nån förändring alls på ketostix eller rent allmänt! rekommenderas varmt alltså! 

Jag köper på Bodystore, finns ju på LCHF-butiken med men vet inte om det är exakt samma sort.
    Ja, själva nudlarna innehåller väl ganska mycket vatten, därför som de förvaras i vätska och inte torra?
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-23 15:00:00 följande:
    Jag kämpar just nu inte så mycket med maten, tycker det flyter på bra! Däremot har jag ju lagt in 2 pass step i veckan sedan 2.5 vecka tillbaka. Och nu funderar jag på att lägga till ett box-pass också mitt i veckan för att få lite mer överkropp. Men jag är ju absolut ingen träningsmänniska, och minsta lilla svårighet så slänger jag mig gärna i soffan istället. Här får jag absolut kämpa om jag ska orka hålla i!!!

Hur tränar ni andra, och vad tycker ni om träning? 

Mina pass körs ju på Wiiet, med förhöjning till brädan så den är standard stephöjd. Jag kör steppen 30 minuter och ser till att utmana mig själv på antal steg. Boxen minns jag inte hur långa de passen är som jag har kommit upp i nu, men jag är nog på högsta avancerat-nivån, tror det är 20 minuterspass men kan vara 30 min också. även där använder man ju stepbrädan. Det är perfekt träning för mig som är i usel form! 
    Jag vill komma igång med träningen, men har inte gjort det än efter jul p.g.a. sjukdom, skador mm. Tänkte försöka nästa vecka, om jag hinner. Men jag går hos sjukgymnast, så där blir det ju lite grann i alla fall.

Tycker det är jätteroligt med träning (nåja, det jag vill träna i alla fall) när jag väl har kommit igång, men jag är ganska mycket AV/PÅ, dvs. antingen tränar jag mycket eller inte alls.
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-23 15:38:40 följande:
    Nej, det låter högst orimligt. Tyvärr!!

Hm, ska man våga beställa de där nudlarna då... Jag är så konsistenskänslig, gillar eg bara Barilla spaghetti, färsk tycker jag är för sladdrig LCHFbutiken har inga - de är slut, Bodystore har däremot... 
    Jag har köpt de från Bodystore, de är bra!

Vad gäller konsistensen är de inte riktigt som pasta/vanliga nudlar. De är lite segare - gummiaktiga - men jag ser det inte som något negativt utan det är bara ett konstaterande Fastare konsistens är kanske en bättre beskrivning. De har ungefär samma tuggmotstånd som pasta al dente, men utan den hårdare "kärnan" i mitten.

Jag tycker åtminstone att du ska ge dem en chans
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-23 15:48:59 följande:
    Nej, jag gör alltid på nöt - det blir godare. Fetthalten fixar jag med smör! I Skåne finns skinkfärs, den är kanon . Tyvärr har jag inte sett det i Göteborg, jag frågade på Maxi en gång och hon visade mig fläskfärs.. jag bara : Eh nä.. SKINKFÄRS är inte samma sak som fläskfärs, era tards (sa jag inte, men nästan).

Ibland saknar jag Skåne extra mycket.  
    Kan du inte förklarar för en tard vad skinkfärs är? Är den rökt på något sätt, eller är det gjort på bara av rumpestumpen på grisen?
  • Denebola
    juzze skrev 2011-03-23 15:50:54 följande:
    Hej girls!
    Någon tipsade om de rostade mandlarna från OLW. Har stått och tittat på dem flera gånger men kastat tillbaka dem i hyllan för att de innehåller glutamat. Vet ni om de tagit bort det?
    Nä, de är väl helt nya på marknaden? Så det är glutamat eller inga mandlar som gäller Men jag tyckte inte de var så himla speciella, så jag rekommenderar dem inte
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-23 15:53:33 följande:
    Den är gjord på grisgump ja Helt ljusrosa och inte alls vitprickig av fett. Mycket god till typ skinkburgare osv. Blir inte alls den här grissmaken som fläskfärs. Kanske att det går att få tag på på Saluhallen eller så, men ICA Maxi som ändå har egen chark borde ju ha koll.
    Du kanske kan be dem mala ner lite skinkstek (?) åt dig i charken då?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**