• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-03-25 19:36:05 följande:
    Ska testa det här receptet.
    Våfflorna fick helt klart godkänt! Lite sladdriga i konsistensen, men det rör mig inte i ryggen då jag aldrig gillat frasiga våfflor. Smakade lite äggigt men det försvann under grädden och jordgubbarna Jag kryddade med lite kardemumma, hade tagit vaniljpulver om jag hade haft det tillgängligt.

Blev proppmätt på två stycken, så de två andra blir morgondagens frukost
  • Denebola
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-25 22:33:46 följande:
    "Det kan skapa oro i lägret" ang lchf-are på kalas. Ja folk blir provocerade när man tackar nej till socker, antagligen kryper samvetet fram då de själva inte kan stå emot
    Eller " Vi tycker också att det ställer stora krav på den som ska äta enligt Atkins/lchf. Inte minst av sociala skäl kan det vara knepigt."

SO? Det är väl något vi väljer att stå ut med, eller?! Det är värt besväret ju! Och hur skiljer det sig mot någon som är allergiker och inte ens har valt sin specialkost själv?

Nötter.
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-26 07:49:07 följande:
    Slutar man nånsin förvånas över hur dålig koll folk har på helt vanlig näringslära? Det är väl i princip ingen som inte vet vad fett är och ungefär vilka produkter som innehåller fett. Men hur kan det vara så extremt vanligt att inte ha minsta koll på vad en kolhydrat är, att när man säger att man inte äter kolhydrater typ säga "ja, då får du fruktsallad istället för godis till efterrätt" typ.... Eller "jag har inget socker i maten, det är ju bara ris och sås (på vetemjöl) och marinerat kött och bla bla bla"... Till och med "Jag kan ta bara lite lite fett i maten, så kan du äta"...

Jag begär inte att alla ska rätta sig efter mig, utan jag kan välja det som fungerar. Men hur kan man ha så dålig koll?
    Jag fick förklara skillnaden på en kolhydrat och en kalori en gång...
  • Denebola
    P28 skrev 2011-03-26 08:37:49 följande:
    Jag tror absolut att det är så att många inte vet vad en kolhydrat eller kalori är. Enligt min erfarenhet är de flesta av dessa personer smala och har aldrig haft några viktproblem, kanske också därför de aldrig behövt bry sig om att lägga dessa saker på minnet...
    Jo, så tror jag det mycket väl kan vara. Men det är inte konstigt att man inte kan något man aldrig har studerat. Jag hade inte kunnat något om kolhydrater om jag inte börjat läsa på i samband med LCHF, och vad gäller kalorier kan jag noll, förutom att jag vet att det är en enhet för energi. Hur många kalorier en liter mjölk innehåller kan jag inte för mitt liv tala om, på samma sätt som jag tidigare inte kunde säga hur mycket kolhydrater det finns i pasta.

Fast jag visste i alla fall att det var skillnad på en kolhydrat och en kalori
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-03-28 19:07:21 följande:
    Nu kollade vi blodsockret. Det här är ju riktigt kul

När jag var småhungrig och innan mat hade jag 5,9 mmol
    Nu en timme efter mat: 5,3 mmol (jag åt 4 nachocips)

Maken som åt ett tortilliabröd hade ett blodsocker på 7,1 mmol.

Nu blir jag lite sugen på att jämföra en kolhydratmiddag mot en lchf-middag men det vete katten om det är värt? Nyfiken är jag dock
    Har inte kostdoktorn gjort en sådan jämförelse? Fast du kanske vill testa själv ändå
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-29 17:13:19 följande:
    Nu måste jag faktiskt komma med en lille lille pekpinne. LCHF går inte ut på att gå ner i vikt - det är däremot en viktnormaliserande diet, och det finns de i tråden som äter det för att gå upp, eller för att helt enkelt må lite bättre
    Solig
  • Denebola
    Underbara ungar skrev 2011-03-29 17:41:25 följande:
    Ja, ja  

Kanske inte alla vill ner, men många  
    ... enligt min teori för att det marknadsförs så mycket som en "bantningsmetod", hade fler fått upp ögonen för att det är en "friskhetsmetod" (livssstil) så hade nog fler ätit det för att må bra rätt och slätt.
  • Denebola
    Annanym skrev 2011-03-30 10:11:31 följande:
    Och så en fråga till. Vad är den där bikinigrejen?
    Det var väl några som tänkte ta en bild på sig själv i bikini 1 april, och ytterligare en bild på midsommar för att jämföra skillnaden.
  • Denebola

Aporopå mens, den här gången råkade det bli så att jag glömde ta med värktabletter (har inte varit hemma så mycket de senaste dagarna, och jag brukar behöva äta lite ibuprofen de första dagarna mot mensvärken sedan jag skaffade spiral), men jag har inte haft särskilt ont alls! Vet inte varför egentligen, men jag blev lite förvånad.

Hmm, bäst att dubbelkolla så att spiralen sitter kvar så att det inte är för att den ramlat ut det gör mindre ont...

• Denebola
    helene306 skrev 2011-03-30 15:20:23 följande:
    Sorry, nu blev jag lite sarkastisk ...
    Det gör inget, jag tycker om dig ändå. Eller kanske just därför Skål
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**