• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-03-25 11:42:49 följande:
    Skaldeman i all ära (jag kan kanske vara hans största fan ) men han är trots allt en mycket överviktig karl. Eller ja han VAR det iaf. och han åt superstrikt! han har alla förutsättningar på sin sida för att snabbt gå ner i vikt. Är det en invändning jag har mot hans böcker så är det just att "så här funkade det för mig och så kommer det funka för dig också!" när man faktiskt vet att alla inte fungerar likadant.

Håller dock absolut med i att följer man Skaldemans ratio så äter man sig så mätt att mängden kalorier faktiskt håller sig på rätt nivå automatiskt. Notera bara att enligt skaldemans ratio är grönsaker ett stort ajabaja, och Skaldeman säger själv att man ska låta bli det om man inte har ett strängt behov av lite färg på tallriken, och att då ska grönsaker användas som pynt, inte som del i måltiden. Han är däremot inte lika kinkig med kolhydraterna från grädde tex, eftersom ratiot där är så bra. 
    Hur var det nu, (kolhydrater + protein)/fett = >1, eller?
  • Denebola
    tiiitti skrev 2011-03-25 11:53:35 följande:

Inte länge till våffeldagen Glad. Någon som vet någon bra LCHFsmet man kan göra våfflor på?

Inte länge alls eftersom det är idag :P
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-25 11:51:50 följande:
    fett / (kolh + prot) ska vara större än 1
    mer fett i en produkt, än kolhydrater och protein tillsammans alltså. 
    Så var det ja. Det hade jag nog kommit på om jag hade tänkt en vända till.
  • Denebola
    Annanym skrev 2011-03-25 13:16:11 följande:
    Eeeeh..? Ha, haa! Förlåt att jag fnissar, men DET lät faktiskt lite mer trolleri än jag kan tro på. Kroppen kan väl ändå inte ha en aning om VAR fettet ska tas ifrån bara för att man äter på ett visst sätt?
    Jag tror att det kanske snarare har att göra med att man vid svältdieter förlorar även från brösten, medan man inte gör det med LCHF, och att de då upplevs som större. Går man ner i omkrets men har lika stora bröst får man ju ändå en större kupstorlek.

Fast för min del är det inte konstigt att de blivit större, jag har ju faktiskt gått upp. Så jag exkluderar mig lite ur diskussionen
  • Denebola
    Asereht skrev 2011-03-25 13:33:32 följande:
    Mina tuttar har iaf blivit mindre! Jag har krymt i mina bra bh:ar igen vilket är så skönt för de "uttänjda till bristningsgränsen ammningsbbh:arna" jag har är inte kul längre.
    Ja, de måste ju inte stanna i storlek som det lät som att jag menade, men jag har läst att det kan bli så för vissa.
  • Denebola

Min kopparspiral har jag haft i snart 4 år, och jag är jättenöjd.

• Denebola
    Annanym skrev 2011-03-25 14:15:55 följande:
    Ja, jo. I ditt fall har jag inga problem att tro på "trolleriet"!
    Bra att någon gör det, för jag har som sagt inte riktigt greppat det än
  • Denebola
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-25 15:01:48 följande:
    Har inte orkat läsa här för jag blir lite trött av att varje dag bara se en massa tabeller, kaloriräknande och "tips" som jag känner hamnar en bit utanför det som är LCHF för mig. Jag har inte läst Andreas Eenfeldts bok (däremot hans mammas ) men jag har plöjt Skaldemans böcker och som han säger: "Kalorier är ett utmärkt mått på hur fort ett livsmedel bränns i en förbränningsugn - våra magar är inga förbränningsugnar."

Det bästa med LCHF är enligt mig att man äntligen slipper hetsen att räkna, väga och mäta.. Man äter när man är hungrig och så slutar man när man är mätt! Skaldemans egen uträkning med ratio kan ju vara intressant om man vill se mängden fett och protein i förhållande till mängden livsmedel, men inget måste alls. Håller man sig till 5/100-regeln och som sagt lyssnar på kroppen så kan man slänga både vågar, kaloritabeller och alla tankar på "bantning" all världens väg. 

I fortsättningen håller jag mig till att läsa bloggarna hos Helene och Lady Dahmer. Är det någon av er andra som har en bra blogg om LCHF så skicka gärna en länk i min gb eller inbox. Kanske att jag orkar komma tillbaka hit när bebisen kommit och jag ska köra mer strikt igen.
    Jag håller med dig om att det kan bli mycket räknande och grejer, men jag väljer att bortse från de inläggen. För mig funkar 5/100-regeln gott och väl, så jag är inte så intresserad av mer räknande. Vet inte ens hur många g carbs jag äter per dag.

Jag kommer sakna dig i tråden, men du gör det som känns rätt för dig
  • Denebola
    P28 skrev 2011-03-25 15:21:51 följande:
    Jag har som sagt provat det mesta förutom P-sprutan och de där rören som ligger under huden. Men jag har för mig att de har samma hormon som minipiller? Så det hade ju fungerat likadant för mig som minipillrena (läs:inte alls). Kopparspiralen har jag haft i fyra år, precis som Denebola, och då den inte ger mig några extar hormoner så blev jag liksom mig själv igen. Lugn som en filbunke och hetsar aldrig upp mig i "onödan".
    Det enda som är negativt är att blödningarna är kraftigare och mensen håller på en eller en halv dag. Men sedan jag skaffade menskoppen så märker jag knappt av mensen längre. Den hindrar mig inte på något sätt! Så himla skönt!
    Jag har också fått lite mer blödning och lite mer värk, men det är fortfarande "normalmycket". Jag tycker att det får vara värt det, skulle aldrig stoppa i mig hormonella preventivmedel.

Menskopp är underbart
  • Denebola
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-25 15:24:41 följande:
    Det är lite svårt att ignorera när det är typ 75 % av inläggen, känns det som.. Nädå, jag kommer nog tillbaka ska ni se, men just nu orkar jag som sagt inte ens försöka hänga med här. Vi får väl ses i någon ordpolistråd istället.
    Nä, man ska ju inte vantrivas
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**