Inlägg från: ThePointOfItAll |Visa alla inlägg
  • ThePointOfItAll

**Den stora feta LCHF-tråden**

Är det någon som fattar det här med SSS ratio? Jag har läst en av hans böcker och på nätet om det men amning i kombination med knappt G i matte A gör det lite svårt att fatta... Jag får en ratio långt över 1 när jag räknar, och i dag låg den på 0.07? It makes no sense to meObestämd Ligger ganska högt på fett, kanske det som spelar in?

• ThePointOfItAll
    jeng skrev 2011-03-14 21:54:31 följande:
    Ja det är inte så svårt.
    Gram fett = gram kolhydrater + gram protein ger ratio 1. Man ska helst undvika produkter med lägre ratio.

gram fett / (gram kolhydrater + gram protein) = ratiot. 

produkten ska alltså innehålla minst lika mycket fett, som den innehåller protein + kolhydrater. ratiot används för att få bort onödiga kolhydratkällor, dvs källor som ger kolhydrater, men inte mättar.

Ratio på 0.07 låter helgalet :P så lågt tror jag inte ens man kan komma...??? 
    Tänkte väl att det var du som hade lite koll

OK, fortfarande rätt trögt här 0.07 måste ju ha blivit fel isf, anvönder en uträknare på nätet.

Idag har jag ätit lite för mycket, 2288kcal, mycket fet ost är boven. Kh 17, protein 102 och fett 209(3-17-80%) då blir ratiot enligt uträkning 4,35. Stämmer det och i så fall är det bra eller för högt?
  • ThePointOfItAll
    jeng skrev 2011-03-15 09:01:38 följande:
    Jag får ratiot till 1.75. Det är GRAM du ska räkna på, inte på E%
    Låter iaf som ett bra ratio. Håller man sin fördelning så ska det bli bra!

Ännu en nackdel med 80/80/20, att man automatiskt får ett ratio som är lägre än 1 om man följer det....

Försök tänka på att ratiot på varje måltid som spelar roll också. 
    Men det är gram jag räknar på, men då kanske jag inte ska lita på den där uträknaren utan istället använda huvudet(miniräknaren dvs).

Ska försöka dra ner på mejerierna och hålla mig under 20, samt dra ner på fettet och proteinet en aning. 200 g om dagen är inte nödvändigt, jag är inte så hungrig, det är bara oekonomiskt. Har inte tänkt på att ost ger så mycket protein. Kanske en vegetarisk måltid om dagen?
  • ThePointOfItAll
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-15 09:16:23 följande:
    Är det någon mer som reagerat negativt på Pones? Alltså att kroppen reagerat.

Första gången jag gjorde pones provade jag att göra dom med kardemumma för att få dom lite som semlor, till det hade jag grädde med vaniljpulver i. Senare på kvällen när jag skulle lägga mig mådde jag fruktansvärt illa och magen körde runt. Slutade med att jag fick sitta på toa ett bra tag...
    Nästa gång (några dagar senare) gjorde jag vanliga pones och då gick det bra, inga känningar.
    Igår (några veckor senare) tänkte jag prova pones med kardemumma igen, men när jag la mig började jag må fruktansvärt illa igen, och var tvungen att gå till toan för jag trodde  jag skulle spy, och magen spände och knep..

Funderar på vad fan det är som jag inte "tål".. 
    Kanske kardemumman du inte tål då? Lät du degen svälla en stund innan? Jag har för mig att man kan få magknip av fiberhusken om man inte låter den svälla. Det stämmer inte på mig men alla är ju olika. I så fall kan du ju ha låtit den svälla för lite de gångerna du fått problem?
  • ThePointOfItAll
    jeng skrev 2011-03-15 09:36:32 följande:
    Kh 17, protein 102 och fett 209

209 / (102+17) = ratiot. dvs 209 / 119 och det säger sig ju rätt automatiskt att det blir lite mindre än 2.

vad är det för räknare du använder? antingen så har dom missförstått, eller så är den helt trasig...
    Jo jag vet, korr-räknade också i huvudet men eftersom jag inte fattade exakt vart man ska ligga så kopplade jag inte.

den här: fatduck.se/verktyg/skaldemans-ratio/
    Den är nog inte tillförlitlig för jag har fått väldigt skiftande siffror...

Men TACK för hjälpen i alla fall!
  • ThePointOfItAll
    jeng skrev 2011-03-15 10:10:39 följande:
    Hmm... Jag fick 1.75 om jag skrev in dina siffror?
    jag skrev in flera gånger igår och fick samma siffra, som sagt ibland funkar den och ibland blir det fel verkar det som. Men jag kör huvudräkning i fortsättningen.

Så om jag fattat rätt så ska protein+kh vara lägre än fett och ratiot ska vara 1 eller högre?
  • ThePointOfItAll
    helene306 skrev 2011-03-15 15:49:02 följande:
    ThePoint: Att din vän fick gallproblem kan enkelt beskrivas som att gallan legat i dvala när den fått fettsnål kost. När den får fett och riktig mat liksom vaknar den till liv och de gallstenar som bildats under fettsnål kost ska ut vilket orsakar smärtor och känningar i gallan. Får man ont får man dra ner på fettet ett tag tills problemen minskar och sen öka på successivt. Jag har haft samma diskussion med min mamma om detta men min mamma är precis som alla andra: hon vägrar lyssna. Och hon vägrar läsa på. Jag sa till henne sist att hon kunde låna böcker och det går att läsa massor på nätet men se, min mamma kan! Det lustiga är att hon inte kan för i nästa sekund kläcker hon ur sig att kroppen och hjärnan behöver socker. Till vad undrar jag då? Än har jag inte fått ett vettigt svar

Klart man kan äta lchf trots allergi. Man gör precis som man gjort innan. Är din kompis allergisk mot ägg kan hon inte äta bröd eller pasta heller då? Nu modifieras det säkerligen en hel del i fabriker men mig veterligen innehåller detta ägg.
    Jo jag vet att det antagligen är som du säger med gallan, har också läst den förklaringen. Men jag har försökt i omgångar sedan förra året och det går inte att få henne att testa på riktigt och faktiskt läsa på innan. Men men, jag äter så här och mår bra, kommer förhoppningsvis ha gått ner 10 kg till innan sommaren och hon står kvar där hon har varit de senaste åren.
    Jag säger, bättre att ta en risk(fast jag är ganska övertygad om att lchf är rätt)och iaf leva gott och vara fin&nöjd än att fortsätta vara fet och olycklig...
  • ThePointOfItAll
    Nikhita skrev 2011-03-15 16:57:31 följande:
    Var det Lohmans bearniesås ni pratade om förut? Tittade på den o den innehöll socker,
    men så hittade jag istället ICAs och den hade bättre innehåll o mindre kolhydrater
    Erik Lallerstedts hittade jag på Lidl igår för 30:- den ligger under 0,5.
    ICAs har jag köpt men jag tycker inte den är så god...
  • ThePointOfItAll
    Mamma till två mirakel skrev 2011-03-16 09:43:30 följande:
    Bröd och produkterna från Carbzone...någon som köpt???? lite nyfiken på brödet efs jag inte är så bra/huslig på att baka Drömmer
    Har köpt brödet och det är helt ok, speciellt rostat med massa smör och ost. Det gröna dvs, det andra "vita" var äckligt och det med blåbär har jag inte testat
  • ThePointOfItAll
    Mandel skrev 2011-03-16 13:19:57 följande:
    Fick icas tidning buffé i brevlådan idag. De har en artikel om fetter med de fina orden:

" Kroppen behöver fett, men vi mår bäst av att äta lagom mycket och gärna välja det som kommer ifrån fisk och växter istället för från kött och feta mejerivaror"
    Såg att de även skrev att man inte ska haka på den trendiga dieten LCHF eftersom för mycket mättat fett är dåligt för kolesterolet:-/
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**