Inlägg från: ThePointOfItAll |Visa alla inlägg
  • ThePointOfItAll

**Den stora feta LCHF-tråden**

Pones var inget för mig, fick dem inte goda på två försök så jag gav upp, slöseri med pengar och råvaror.

Nu har jag gjort Lembas istället, håller mig till dem. De blev helt underbara, kryddade med oliver och oregano. Smör ost och färskost på blev perfekt för att få upp både fettet och proteinet för dagen.

• ThePointOfItAll
    Fröken Småland skrev 2011-03-17 22:40:56 följande:
    Hihi, är det någon som kastar sten i glashus kanske?  Jag är inne och läser då och då men på senare tid känns det lite grann som att tråden har dränkts i dina inlägg och dina åsikter - som ofta framförs som absoluta och enda sanningar.

Det är kul med folk med lite "go" i men kanske du skall leta fram lite ödmjukhet och tona ned något till förmån för de verkliga experterna - de gamla rävarna som hängt här i evigheter och som nått fantastiska resultat.

Ett välmenande råd i största allmänhet för att kvalitetssäkra tråden
    Håller inte med, dessutom är inte Jucea någon nybörjare direkt utan rätt kunnig...Varför dessa påhopp på henne helt plötsligt? Onödigt.
  • ThePointOfItAll
    HannaÖrn skrev 2011-03-18 09:40:56 följande:
    Hej hej. Jag är lchf:are sedan en tid. Gått ner nu på sista försöket 7kg. Fortsätter i sakta mak neråt. Men nu har jag en fundering. Jag o min man ska precis till att försöka oss på vår första bäbis. Hur har ni gjort under graviditeterna? Kan man fortsätta eller ska man sluta? Hur ska man bära sig åt för att inte gå upp så jättemycket i vikt under graviditeten??? ///Hanna
    Fortsätt du så gott det går, kan vara svårt med fet mat i början pga illamåendet. Jag försökte och mådde mycket bättre när jag höll mig på en liberal lchf. Gick upp 13 kg(20 kg graviditeten innan), svullnade upp direkt när jag åt mycket kh.
    Nu har jag 3 kg till innan-grav.vikt och dottern är 7 veckor.
  • ThePointOfItAll
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-18 10:11:10 följande:
    Har du något bra recept på Lembas? Har för mig att det är de som innehåller majonnäs, men jag kan minnas fel.. I så fall hoppar jag receptet för då är de för "degiga" för min smak. (Haha, aldrig är man nöjd!)
    Denebola skrev 2011-03-17 22:56:25 följande:
    Tja, det är väl inte helt otroligt att typ diskar i ryggen inte trycks ihop lika mycket när du väger mindre. Det är en teori i alla fall, förutom felmätning
    Jag kör de från Lady Dahmers blogg, som Denebola länkar till ovan. Använder också phily och lite olika frön och smaksättningar. Tycker att jag fått till det väldigt bra på ett par försök. Men jag ska testa att halvera mängden bakpulver nästa gång och använda enbart linfrön(nu hade jag solroskärnor) för at få ner kh-nivån.
    Det gamla receptet jag hade var degigt och trist, men det här är mycket brödaktigare tack vare mängden kruskakli.
  • ThePointOfItAll
    Kaya skrev 2011-03-18 10:44:20 följande:
    Just det, kruskakli! Tänkte fråga om det - är det OK att använda "obegränsat" (tills man får magknip...) på LCHF? Innehåller det gluten? Vet inte ur mycket carbs per 100 g men det väger ju typ INGENTING så det borde inte gå att öka kolhydratintaget alltför mycket den vägen?
    kruskakli har 24 g kh, en dl är 19 g enligt förpackningen. Mina lembas har 2 dl alltså runt 8 g(en hel sats), och det är det värt eftersom brödet blir så brödigt
  • ThePointOfItAll
    Nikhita skrev 2011-03-18 10:47:28 följande:
    Usch... idétorka! Vad ska vi äta ikväll?
    Vill göra nån gratäng i ugnen med köttfärs. Tips?
    Tacogratäng:

Bryn köttfärs med lite lök, ha i nån dl tomatkross för att få lite mer fukt och smak, tillsätt mycket taco-krydda(egen blandning eller köpt utan tillsatser).
    Lägg i en ungsform med massor av ost över. Gratinera tills osten får färg.

Servera med nachos till dem som äter kolhydrater(mycket uppskattat av sonen) och god sallad till lchf-arna, samt cf och kanske kolhysratsnål tacosauce.

Jag gillar inte gratänger med äggstanning i botten som många lchf-recept har.
  • ThePointOfItAll
    jeng skrev 2011-03-21 10:38:50 följande:
    Hej.
    Vågar jag mig in här igen?
    Var på väg in i fredags morse och hade tänkt be om ursäkt om jag trampat någon på tårna, men då var det ju bara ännu fler otrevligheter som var skrivet, så jag vände omgående igen! Verkligen jättekul!!!

Om det är så att någon tycker att jag gör något fel, så vore det trevligt att få et presenterat på ett konstruktivt sätt istället för det där viset! Jag har fått uppfattningen att mina synpunkter, förslag och kunslap uppskattas, men det känns verkligen inte så i dagsläget. Om den tid jag lägger på att svara och tipsa och stötta inte uppskattas så kan det ju kvitta fullständigt för min del. De som är intresserade kan ju nå mig på flera andra sätt än just det här forumet...

Har läst igenom det mesta och skulle vilja säga grattis till en del, och ge söttning till en del (Lättja tex) men jag avvaktar sålänge. 
    Nej, det var överdrivna och enlig mig ogrundade påhopp. Dessutom är det riktigt fult att bara hoppa in i en disskution med otrevligheter när man inte skriver annars.
    Välkommen tillbaks! Jag uppskattar dina inlägg iaf
  • ThePointOfItAll

Jag har haft besök i helgen av min pappa med fru. Pappsen skulle nog må bra av lchf, han har en ganska stor kula och äter hjärtmedicin, han är inte alls negativ utan har förr(10 år sedan?)pratat gott om "stenålderskost",men det verkar ta tid att börja Hans fru sa absolut ingenting om mitt kostval, jag är så van vid att iaf få någon "forskningsrapport" kastad i ansiktet...

Jag är nöjd med mig själv i alla fall, avsteg eller"fusk" lockar allt mindre. Resultatet blev 4-5 after eight i lördags och ett par (äckliga)praliner igår. Tog en stor tugga av en pralin och upptäckte att den innehöll syltad ingefäraKräks fyfan! Två stora middagar och lunch ute(grakisk sallad), tjejen i kassan sprang glatt iväg och kollade innehållsförteckningen på dressingen, det var socker i så jag fick olivolja ist. Vissa är mycket hjälpsamma.

Jaja, skippade vågen idag men ska ta fram måttbandet ikväll. Stog på 85,1 i fredags, hoppas det ligger lägre i morgon iaf...

• ThePointOfItAll
    Linda1976 skrev 2011-03-21 14:40:30 följande:
    Jag gör burgare med en massa hackat bacon i. man får upp fetthalten och det smakar mer... Nåt annat jag har inte haft det till - än!
    brukar göra burgare, men inte med bacon-äter inte gris...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**