• Boost

**Den stora feta LCHF-tråden**

Krambjörn skrev 2012-05-11 09:26:39 följande:
    HAr ni haft några besvär i början???

Alltså som jag tidigare sagt så är man lite rädd också då det snackas massa om just LCHF både ris och ros men framförallt att detta skall vara farligt och för hjärtat, och just det när folk nämner det gör mig fasligt rädd.

Vad mer exakt är det du är orolig över? Jag ser ingen anledning till att vara det. Många som inte är insatta i LCHF tror nog att man häller i sig grädde och slevar smör, om det går till så så är det naturligtvis inte bra för kroppen, dock fungerar ju inte LCHF så.
    Jag förstår inte varför det skulle vara farligt för kroppen att utesluta pasta, ris och potatis, att inte äta godis och andra läbbiga sockersaker. Det är ju snarare det som är farligt för kroppen om något. 
  • Boost

Jo det är ju lätt att det blir så HokusPokus.
    Hur tycker du att portionerna ser ut då? Är de lagom eller är det rimligt att minska dem lite? 

• Boost
    HokusPokus: Färska champinjoner bör ha lägre antal kolhydrater.
    Men håller med dig om att det är klokt att se över vad man egentligen får i sig. Lätt att det blir lite mycket just när man gör såser och grytor av olika slag.
    Missat om du skrivit något om det innan, men kan du inte ha lite grädde i kaffet istället? Mjölk innehåller ju väldans mycket kolhydrater egentligen.  
  • Boost
    Krambjörn skrev 2012-05-12 08:26:24 följande:

Är detta bra dagsmeny?

Frukost: 1 dl rysk yogurt och färska bär
    Mellis: kokt ägg
    Lunch: Lax, sallad
    Mellis: kokt ägg
    Middag: Ostfyllda biffar (Hade lite grädde i nötfärsen)

Dricker enbart vatten!       

Håller du dig jämnt mätt på det så tycker jag att det ser utmärkt ut!
    Jag dricker också bara vatten, var lite tråkigt i början men nu har det blivit ett självklart val :) 
  • Boost
    tiiitti skrev 2012-05-12 13:04:43 följande:
    Jag är såååå godissugen idag. aahh jobbigt.

Någon som vet något gott man kan slänga ihop om man inte har mörk choklad hemma. (har kakao)  
    Ät en tesked jordnötssmör, botar suget :)
  • Boost
    tobiq skrev 2012-05-12 13:29:17 följande:
    Jag gjorde ju en cheesecake igår på grädde, ägg, Philadelphia och lite stevia. Skitgod!
    Kan man unna sig såna efterrätter ofta eller bör man hålla det till någon gång i veckan? Det är hu egentligen inget "farligt" i?

Är det någon som vet vilka ölkorvar som funkar?

Åh, vill du dela med dig av receptet på den?
    Jag tycker man ska försöka hålla sig till sådana saker en gång i veckan, trots att det är bra råvaror i så finns det ingen anledning att äta det ofta.
    Precis som man har lördagsgodis så tycker jag personligen att man kan hålla sig till sånt även med LCHF bakverk.
  • Boost
    sockerskid skrev 2012-05-12 13:33:46 följande:
    Hej! äter rätt mycket grönsaker såsom isbergsalad, gurka, grön paprika och tomat. har säkert halva talriken för att fylla ut och därför att det är så gott :) undrar om det ligger och tjuvdrar många kolhydrater? tycker ju att det bara borde vara vatten.  

Det enda som höjer upp kolhydraterna där är tomaterna. Så de skulle jag inte ta så mycket av om du vill hålla nere kolhydraterna så mycket som det går.
  • Boost
    Krambjörn skrev 2012-05-12 14:16:26 följande:

Njäe inte ibland men trodde man skulle äta 5 ggr om dan

Nej nej nej! Det som är bra med denna kost är att du äter när du faktiskt är hungrig.
    Jag äter bara två gånger per dag och klarar mig alldeles utmärkt på det. Kanske att jag behöver lägga till ett litet mellanmål när jag ska börja träna mer intensivt.
    Men känn efter ordentligt och ät när du är hungrig, inte bara för att det har gått några timmar sedan sist.  
  • Boost
    tobiq skrev 2012-05-12 14:19:44 följande:
    Oj jag lyckades visst inte länka från mobilen! Men sök på cheesecake inne på den sidan så hittar du den:) jag hade ingen vaniljstång dock, det hade nog varit pricken över i!

Hittade massor saker, var en jättebra sida :) Tack igen!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**