• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-04-26 10:47:43 följande:
    Åh! Tack! Skön pepp - och vilken bra idé att kolla vad Björn Ferry säger, för det viktigaste för mig är ju att äta på ett sådant sätt att jag ORKAR TRÄNA! (och där borde ju han ligga bra till! ) Ska jag kolla upp - och nej jag ska ingenstans... även om jag kanske blir ännu mindre strikt LCHF framöver håller jag mig nog kvar här!

K
    LCHF som LCHF, du ska vara kvar!
  • yena89
    helene306 skrev 2011-04-26 11:11:39 följande:
    Härligt! Grattis! Vad är det för hem och befattning? Kärleken ja, den är som den är. Det finns många träd i skogen, du har bara inte hittat ditt än. Det lär du göra. När du minst anar det
    Vårdbiträde på ålderdomshem :) Nästa år kanske jag till o med kan jobba som undersköterska ^^
    Hahah mm jag ska fan ha värsta klyschiga film-mötet ;D
    Denebola skrev 2011-04-26 11:19:02 följande:
    Underbart Solig You go girl!
    mrsIce skrev 2011-04-26 11:24:27 följande:
    Grattis!!! Jag håller tummarna för dig för både kärleken och jobbet!
    Taack

Tänk om inte jag hade haft er, då hade jag suttit här och svullat med pizza för länge sen :D mamma och vänner får man inte ens hälften så mkt stöd av som av er :D
    För att inte snacka om farsan som går i taket såfort han hör att jag dejtar nån och som dessutom tjatar om att jag kommer klagga igen mina kärl med allt fett
  • yena89
    LoveMyFamily skrev 2011-04-26 11:44:36 följande:
    Yena89: Pluggar du till Undersköterska? =)

Ännu en start, får se om hur det går då. Ätit för mycket annat i Påsk =(
    Nej till sjuksköterska :) Tar ett uppehåll nu och har fått gå om nån gång så efter T3 är man undersköterska för då har man läst Medicinsk Vetenskap :) T3 ska jag gå till våren, för jag tänkte jobba till hösten :)
    Började plugga nästan direkt efter gymnasiet så hade inte riktigt tid att ta en paus från skolan så det blev en lite dålig start, samt massa andra problem :)
    Nallebjörnis skrev 2011-04-26 12:09:40 följande:
    duktig att du stod emot! *stolt*
    ja precis aldrig ska det vara enkelt!!
    Nallebjörnis skrev 2011-04-26 12:14:07 följande:
    yay!!! håller tummar och tår!!
    {#emotions_dlg.flower}
  • yena89

Är jag bland dom få som faktiskt inte fuskade över påsken? :o
    Ja, jag var väl inte strikt heller men kanske hamna på 30-40g fredag och lördag. Samt att det blev en del sprit i lördags så fettförbränningen stannade väl av :P

Vi försökte baka den där "Death by chocolate" eller hur den stavas, men den blev torr och ingen bra, och för bitter för min smak eftersom jag fick skippa sötningsmedlet då min kompis är rätt så anti.

• yena89
    Nallebjörnis skrev 2011-04-26 12:25:11 följande:
    ja åt lite godis och drack 2 glas must ;)
    åhhh ja gjorde kakan.... mmmm säger ja bara... nu vattnas det i munnen hiih
    Jag med, Light must
    Denebola skrev 2011-04-26 12:31:55 följande:
    Till och med jag fuskade ju! Tungan ute Men det var planerat och övervägt i flera dagar
    Haha, jag fuskade ju för inte så länge sen och i slutet av maj när kompisen fyller år ska vi fuska med kinamat, mjukglass och MAX, och dessutom vin och sprit xD så jag vill helst inte fuska innan dess :P Annar kommer jag aldrig nå mitt mål :P
  • yena89
    Bonanza skrev 2011-04-26 14:01:58 följande:
    Jo, jag förstår ju att äter man mycket av mer kolhydratrika livsmedel så hamnar man lik förbaskat för högt, samtidigt tycker jag ju att om man ändå håller sig under 20 gram borde det inte vara fel?

Men jag har helt enkelt svårt att köpa den fanatism som många inbitna lchf:are uppvisar. Jag är helt 100% säker på att det inte är vettigt att leva på enbart kött och smör till exempel. Men du har rätt, böcker är självklart alltid bättre än hemsidor.
    tror inte det är många som faktiskt lever på kött o smör bara.
    Sen är det ju skillnad på maten man äter medan man går ner i vikt och maten man äter när man vill hålla den. Du äter ju inte 20g livet ut utan när man nått sin vikt så äter man mer fritt av sånt som är tillåtet, tex grönsaker :)
  • yena89
    lillabebben skrev 2011-04-26 14:27:06 följande:
    Fy vilket sötsut jag har idag. Inget mer fusk för mig, det funkar inte! Jag vill som sagt äta lchf för att må bra och kanske gå upp nåt kilo men jag märker att jag får mer och mer ångest av allt fett och av att räkna kolhydrater. Vill bara kunna äta som jag alltid gjort, utan att behöva räkna. Det fina med lchf är ju, om man läser "Matrevolutionen", att man inte ska behöva räkna utan bara äta.....  Det känns som att jag äter alldeles för mycket kh om jag jämför med er andra här. Är redan uppe i 20 g (skaffade konto på matdagboken idag...) och har middagen framför mig. Ligger just nu på ca 71E% fett, 23E% protein och 4,5E% kolhydrater - om jag äter som planerat idag. Men 2700kcal???? Är väl på tok för mycket???????
    Kalorier behöver du inte bry dig om. Dom räknar man bara när allt annat inte funkar typ.
    Och du som äter så behöver nog bara räkna i början för att få känn för mängderna. Den fördelningen du hade vart ju jätte bra?

Så du kan nog äta enligt 5/100 regeln :)alltså äta av sånt som har 5g/100g, fast visst, lite får du ju tänka på mängderna, du kan ju inte dricka mjölk precis. Men äta fritt av godkända grönsaker går ju bra :)
  • yena89
    yena89 skrev 2011-04-26 14:59:00 följande:
    Och du som äter så behöver nog bara räkna i början för att få känn för mängderna.
    och du som äter så för hälsans skull, ska det stå :P
  • yena89

IIHHHH!!!! Vägde mig precis och den är nere på 92!! vägde 95 första april så det är -3 denna månaden :D!!!!
    3kg så slipper jag 9an :D :D

Fattar inte varför jag valde att fuska så mkt,. jag hade ju gått ner 15kg och så gick jag upp massa. Men nu är jag tillbaka där jag slutade typ :D

• yena89
    rockmind skrev 2011-04-26 17:28:35 följande:

Hej i tråden!

Hänger gärna med här. Idag är min första dag med LCHF. Har 10 kg att gå ner till min målvikt. Gick ner 20 kg i höstas med hjälp av pulverdiet men jag orkar inte köra igång med det igen så nu hoppas jag att LCHF "funkar" på mig. Är ju självklart livrädd att gå upp i vikt igen.... Är helt klart fettskrämd! 

Nån annan här om gått ner i vikt med pulver först och sen gått över till LCHF med lyckat resultat?

Sen undrar jag vilken sajt som är bäst att registrera sig på för att hålla koll på kolhydraterna? Helst en gratis sådan

Hej sålänge!

Risken att gå upp finns ju om man bantat tidigare. Så mitt tips är att inte väga sig på 2-3 månader :) däremot kan du kanske mäta om du vill.

Det finns www.matdagboken.se men vill man lägga till egna saker måste man bli meddlem har jag fått för mig. Jag använder www.minmat.net, inte så mkt tjolahej och ganska enkel design men det är enkelt, gratis och man kan lägga till egna livsmedel som tex speciella bea-såser :)

Lycka till^^
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**