• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Segelvind skrev 2011-04-26 18:49:22 följande:
    Men hujeda mig!! Jag tycker jag har haft grädde i kaffet i dag, olivolja på salladen, ätit fet fisk och haft grädde i min keso.....Jag är helt enkelt fettskrämd som  någon så fint uttryckte det.....Jag ska alltså intaga mer fett idag men inte kolhydrater......hmm.....

Hjälp mig med något som innehåller fett men inte kolhydrater då! Please! Jag är så ny på det här..... Vill verkligen klara detta! Måste bara öva lite
    ett bra sätt att få in extra fett är att ha lite kryddsmör över köttet, en klick majjo eller beasås. (findus är en bra majonäs, annars har rydberg nån utan tillsatser med, och Lallerstedts beasåser har bara 0,5g) räcker med en klick av det så har du genast kommit upp en del i fetthalten :)
  • yena89
    Segelvind skrev 2011-04-26 18:54:03 följande:
    Jo, jag fyller i den!
    Fett 62,56 % E
    Kolhydrat 8,79% E
    Protein 28,65 % E

Funkar det eller? Känner mig lite insnöad och är rädd att "göra fel"

Någon rekommendation på kvällsmellanmål?

Jag fattar att det inte handlar om att "ösa fett" (he he)....men jag tycker det är svårt att få till fördelningen.....
    Vad är det man strävar efter lixom......
    Nje det är för mkt kolhydrater. Man ska hamna mellan 0-5E%.
    vet inte vrf du fick så mkt kolhydrater när du låg på 20g. Men antar det är för du åt för lite fett :)
  • yena89
    musli skrev 2011-04-26 19:15:13 följande:
    Ålder är inget att hänga upp sig på. Har själv haft rejäl ålderskillnad i ett förhållande. Min make är dock lammkött, 4 år yngre än mig. 
    Hahah lammkött gillas här också haha ;P
    Citrusblomman skrev 2011-04-26 19:30:46 följande:
    Hej!
    Jag har precis börjat med LCHF (har hållt på sen i söndags eftermiddag) och än så länge mår jag otroligt bra. Men jag har lite frågor kring den här ketosfasen, innan kroppen ställer om sig. Hur var den för er?
    Jag känner på många plan att jag redan mår bättre nu än för bara några dagar sedan, men jag är så ENORMT TRÖTT! Är det vanligt?

Min plan är att gå från 98 kg till 75, hur mycket har ni minskat i vikt per vecka? Har ni några regelrätta tips att komma med?

Tack tack :)
    Jag var trött i 5-6 månader innan det började avta. Jag började visserligen på hösten så vinterhalvåret kan ha spelat en stor roll där.
    Kan ju ta kroppen 6 månader att ställa om sig så trötthet är helt normal :)
  • yena89
    Citrusblomman skrev 2011-04-26 19:54:25 följande:
    Hur räknar ni ut procenthalten? Genom att väga och skriva ner allt?
    Det kanske skulle vara värt att göra det nu i början så att man ser att man verkligen äter rätt mängder?
    matdagboken.se eller minmat.net :)
    Citrusblomman skrev 2011-04-26 19:56:56 följande:
    Hur fungar hallon och vispad grädde (40%) förresten som lite kvällsmys?

Och har ni bra tips på nattamat? Jag jobbar nämligen natt och kommer att behöva fylla på förråden lite men vill att det ska vara så bra och rätt som möjligt.
    funkar på helgen, men inget man bör äta varje dag :) bättre med ölkorv och oliver isf :)

ät bara vanlig mat på natten? Kan du ta med en matlåda så gör det. Ska du ha nåt snabbt, är ost, kokt ägg, ölkorv bra alternativ :)
  • yena89
    Segelvind skrev 2011-04-26 19:31:20 följande:
    Amen tack för svar! Du verkar vara en klippa i tråden. Jag funderade på om det var så. För rent matematiskt så blir ju förhållandet kolhydrater för högt när fettet är för lågt. Jag har egentligen inga "fettproblem". Hade kunnat ta 2 tsk olivolja på min lunchsallad istället för 1. Hade 1 tsk creme fraishe på min laxsallad ikväll och hade väl kunnat ta 2 tsk......Jag är bara lite.....eh....skraj.....att lixom "fetta till det". Har gått på VV innan och där räknades fettet teskedsvis typ......

Om man bara går på känslan så har dagen kännts bra fram tills nu då jag som sagt är tuggsugen!

Jag tänker typ 1 dl naturell 3%ig yoghurt med cocosflingor och linfrö i. Det borde väl göra susen I guess.....Inser att det blir mer kolhydrater på yoghurten.....men det känns som att jag får ta det ikväll!

Imorgon tänkte jag kanske försöka med äggröra med grädde i till frukost. Får steka hemma ikväll och värma i micro imorgon....
    du kan inte äta för mkt fett kroppen säger ifrån ganska snabbt om det blir för mkt. så fettet ska du inte bry dig om, sålänge det inte handlar om grädde eller cf som även innheåller kolhydrater. Som jag sa innan, beasås eller majonäs är bra sätt att öka fettintaget och samtidigt undvika kolhydrater :)
  • yena89
    Segelvind skrev 2011-04-26 20:10:16 följande:
    Tack för ditt svar! Ska handla hem lite majonäs....har för mig att det finns någon grön tub med citronsmak som är rätt okej.

Tänkte skriva ner vad jag käkat idag och hoppas att någon orkar kolla och säga vad som gick snett....Mer än att lägga till fett. Har jag valt "fel livsmedel"?

Frukost:
    1,5 dl keso
    2 msk vispgrädde i kaffet
    1msk cashewnötter

Lunch
    4 skivor fläskytterfilé
    ½ avokado
    50g fetaost
    Isbergssallad
    Tomat
    Gurka
    1 tsk olivolja

Mellanmål
    ½ dl keso
    1 tsk grädde
    1 msk cashewnötter

Middag
    50g rökt lax
    1 tsk CF
    Isbergssallad
    Tomat
    Gurka
    Gräslök
    Lite citron (pressad över)
    1 ägg

1 kopp svart kaffe

Ser valet av livsmedel okej ut eller har jag missat något??
    Det som slår mig är att du verka tänka väldigt fettsnålt. nötter är egentligen inget man bör äta mycket av när man vill gå ner, kan man ha som kvällsmys på helgen typ. Ha en fet dressing till salladen (olivolja salt peppar vinäger). Till lunchen måste du nog ha en beasås eller majo för att få upp fetthalten.

Tycker du ska fortsätta räkna ALLT!! skaffa en bra våg om du inte redan har det och väg allt du stoppar i dig. minsta lilla grej. gör så i 1-2 veckor bara för du ska börja få känn på mängderna :)

Och läs på ordentligt! :)
  • yena89
    Segelvind skrev 2011-04-26 21:37:17 följande:

Dagens mest IQ-befriade fråga då....spelar det någon roll hur man steker baconet? Jag gillar riktigt knaperstekt och krispigt (typ precis innan det bränns vid) sen låter jag det ligga på hushållspapper (antar att man inte ska det). Hade inte tillräckligt med ägg hemma för att göra ägg-baconmuffins. Ska handla det och majjo imorgon.

Vad tror du om morgondagen?

Frukost
    1 kokt ägg (eller ska jag ta 2?)
    ½ paket stekt bacon
    Kaffe med 1 msk grädde i (kan bara inte vänja mig vid tanken på kokosfett i kaffet....känns lite...tja...koko(s).

Lunch
    Sallad
    Gurka
    Pyttelite tomat
    200g grillat fläskkött
    En ensam rädisa som jag hittade i kylen (dagens fynd )
    Lite citronjuice
    Någon form av Beasås......tänkte typ den där Rydbergs i påse....eller kanske finns någon på flaska som
    funkar så man kan ha den i kylen på jobbet?......

Du ska ju inte behöva äta nåt du inte gillar :) bacon är så fett redan att du gärna kan låta den ligga på papper. Gillar mitt bacon likadant som dig medan andra steker det i smör och har det segt och fläbbigt och det baa rinner fett av det

frukosten ser bra ut men ta 2 ägg, och om du gillar det kan du steka dom för att få in lite fett där också.

Nu kan jag inte alla såser utantill, du måste själv kolla på förpackningen. Men Eric Lallerstedts är god och bara 0,5g kolhydrater. Påsar har lite mer kolhydrater, förytom Rydbergs Gourmet bea-sås (svart påse).
  • yena89
    jeng skrev 2011-04-26 21:54:14 följande:
    Nej Yena, bacon är INTE speciellt fett. Det är ok fett innan du steker, men inte efteråt! Så ta vara på stekfettet om du steker baconen länge. (eller alltid för den delen)

Gillar man inte just baconfettet så kan man ju ta stekt bacon, kokt ägg och majjo och göra gegga på. då får du upp fettet igen. 
    Är det sant?? :o jag trodde massa fett fanns kvar även fast man lät det rinna av lite? :o
  • yena89
    Segelvind skrev 2011-04-26 22:06:47 följande:
    Det måste ju vara fettet som försvinner....och vätska....om man lägger ett knaperstekt paket bredvis ett rått paket så är det ju en viss skillnad volymmässigt.....eller var du ironisk? (jag har lite svårt att förstå vissa skämt ibland, sorry )

"Segt och fläbbigt" -uppskattar den beskrivningen *rys*

Måste verkligen tacka för all hjälp och för att ni engagerar er i nån stackares viktnedgång som ni inte ens träffat....stackaren alltså...inte viktnedgången ....för den har jag heller inte träffat än
    haha nä jag trodde faktiskt bacon var fett efter stekning också xD men då lärde jag mig nåt nytt idag

haha, min kompis älskar dom så...får rysningar när jag ser henne äta det xD
  • yena89
    lillabebben skrev 2011-04-27 11:16:12 följande:

Jag börjar vackla. Är lchf verkligen något för mig? Är sötsugen, även om det är under kontroll, går och småäter och tycker ändå att jag trycker i mig jättemycket mat så jag borde inte vara hungrig. Till råga på allt har jag ingen energi, känns som att kroppen går på sparlåga, orkar knappt tänka klart. Vet att det kan vara så i början och förra veckan var ju en mjukstart som tyvärr avslutades med pizza. Så nu är andra dagen med mer strikt lchf och jag mår bra av att inte äta så mycket kolhydrater samtidigt som jag som sagt inte mår så bra.....Kanske GI är mer för mig? Vill som sagt bara leva hälsosamt och kanske gå upp ett kilo om det behövs men på det stora hela vill jag varken upp eller ner. Är väl fettskrämd också för även om jag har läst på jättemycket känns det fel att stoppa i sig så mycket fettObestämd Samtidigt har jag ju läst om fettets fördelar och kolhydraternas nackdelar så det skulle kännas fel att börja äta som vanligt igen...

hur länge har du ätit så? En vecka var det eller? Man mår ju inte så himla bra i början. Jag var trött i 5-6 månader innan det gick över.
    Efter en vecka kan du inte komma och säga att LCHF inte passar dig såvida det inte är så att du inte gillar maten.
    Är man sötsugen äter man oftast för lite fett eller för mkt kolhydrater. Så är det för mig iaf.
    Du äter en pizza, då kan du inte heller klaga på dieten :P

Jag har fuskat en del och stått still nu. Jag vet att det är just för jag fuskat med för mkt pizza så då kan jag ju inte komma och säga att det är dieten som inte passar mig.

Skulle tycka det var tråkigt om du ger upp efter bara nån vecka.
    Försök släppa fettskräcken. INGEN studie har kunnat visa att fett är farligt., Ingen seriös iaf där inte resultaten tolkades till forskarnas fördel.

Så håll ut lite längre. Käka lite D-vitamin om du känner dig trött. Omega3 tillskott kan också hjälpa lite.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**