Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

mammelie1891 skrev 2012-03-16 08:39:55 följande:
    Tack för dina svar!
    Kul att det går så bra för dig att fasta, det ska jag oxå testa längre fram.

Måste man äta några vitamintillskott när man äter lchf-kost? Typ ACO kvinna eller så?
    Är det någon som märkt nån skillnad på pms besvär eller dyl?

har även börjat blogga om min resa, är inte så duktig på det där med bloggar, men om nån vill kika in o sen ge mig lite feedback så skulle jag bli jätteglad.  Hoppas verkligen att min fibro försvinner!
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=fib... där läste jag endel om det.
    Du behöver inte äta några andra vitamintillskott än du gjort tidigare. Man äter oftast mer grönsaker som LCHFare. Dock behöver ju alla D-vitamin på vinterhalvåret och Omega3 om du inte äter mycket fisk. Men som sagt, det gäller ju alla oavsett kosthållning.
  • Martina 76
    mammelie1891 skrev 2012-03-16 08:53:04 följande:
    Jag äter inga vitamintillskott idag, har inte tagit så bra hand om mig själv de senaste 6-7 åren. Fisk äter jag, lax flera gånger i veckan.
    Vart får jag D-vitamin ifrån (naturligt), solen va? Men genom mat tänkte jag..?
    Japp, från solen. D-vitamin finns i fet fisk men också tex i ägg. Men enligt de senaste rönen behöver man mycket större mängder än de tidigare rekommendationerna och under vinterhalvåret behöver man tillskott.
  • Martina 76

Fastan avbruten. De ringde från dagis så nu är jag hemma med febriga barn. Pallar inte att fasta i hemmamiljö utan distraktioner så det får bli till att ta nya tag nästa vecka istället. 

• Martina 76
    Mandel skrev 2012-03-16 10:37:25 följande:
    Fast blir du inte hungrig av att bara dricka typ vatten hela dagen?
    Som tur är är hunger inte skadligt!
  • Martina 76
    Carolinalovetobias skrev 2012-03-16 20:12:08 följande:
    Jasså kan man ha kokosfett i kaffet när man fastar? De visste inte ja :)
    Egentligen inte.
  • Martina 76
    Isola80 skrev 2012-03-16 18:25:56 följande:
    Nu fastar man på en fredag blev en kopp te med grädde till middag. Gissar att vin inte är en jätte bra dryck när man fastar

Jag har målvikt 55 kg. Började på 64 kg i okt och gick ner till typ 58 till jul. Sen jul har jag pendlat mellan 57,5 -59.5 lyckas inte gå ner de sista kilona. Men nu ska de bort! Börjar jobba 1 maj och då ska de vara borta. Kan ju tillägga att de sista kilona inte försvunnit pga dålig karaktär och fusk typ varje helg.
    Tanken är ju att du ska fasta utan kaloriintag så rödvin ska du ju inte dricka. Inte grädde i kaffet heller.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-16 18:39:17 följande:
    I dag köpte jag nya byxor för de jag har nu är för stora. Gissa om jag blev förvånad när jag kom i W 26 L 32 !!!! Hade tagit med mig strl 28 och strl 29 in i provrummet, men fick skicka säljaren att först hämta strl 27 och sedan 26! Man blir så glad Kan tilägga att detta var stretchbyxor, så strl 27 hade jag nog behövt i vanliga byxor.
    Härligt!!!
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-03-16 21:27:37 följande:
    nej det ska du inte, inte när du tränar så mycket.
    Jag är mest orolig eftersom jag inte tränar, men äter en diet som enligt många kan höja det onda kollesterolet.  
    Det goda kolesterolet kan höjas något, men det finns inga belägg för att det onda kolesterolet höjs. Om du tränar eller inte tror jag inte har någon relevans. 

Jag kollade mina värden i höstas efter 8 månader med LCHF och mina värden var perfekta. Jag tänker kolla i höst igen.

Är du orolig är det ju bara att du ringer vårdcentralen och bokar en tid för att testa. Att man får högt kolesterol av fett är ju en gammal myt som man håller på att döda. 
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-17 06:57:46 följande:
    Det funkade denna vecka oxå! 1 kg ner på två dagar Nu har jag bara 2,1 kg kvar till mål Periodisk fasta is the shit!!!
    Härligt!!! Ja, det funkar faktiskt riktigt bra!
  • Martina 76
    Vilda Tiger skrev 2012-03-17 07:02:33 följande:
    Glass
    Jag ger mig in här trots att jag inte längre äter enligt lchf. Min bror har ätit lchf i ungefär ett år. Nu var han hon läkaren och där upptäcktes både psoriasis och högs kolesterol. Han får nu medicinering mot det. Jag säger inte att lchf alltid ökar det onda kolesterolet, men inte tror jag det behöver vara en superdiet för alla. Ville bara ge en annan sida av myntet.
    Jag tror verkligen att LCHF är en super"diet" (gillar inte ordet diet då de i mina öron låter som en "quick fix".) för alla. Det är den mat vi är designade för att äta. Kolhydrater är ohälsosamt för ALLA. Det är min fasta övertygelse.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**