• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bonanza skrev 2011-05-03 20:59:06 följande:
    Panik!

Jag ska få hem en kompis på fika imorgon och eftersom jag äter lchf sa jag att jag skulle fixa fikat. Och sen har jag helt glömt bort det och vill helst inte behöva åka och handla imorgon.

Det jag har hemma är ca 2 dl grädde, 2 ägg, frysta hallon. ca 100 g kokos. Sukrin. Inget vaniljpulver. Jag har små rabarber i trädgården också.

Några tips? Snälla hjälp!
    LCHF-våfflor/plättar av ägg + grädde, kompott till av hallon + rabarber + sukrin som får koka ihop?

K
  • Kaya
    Bonanza skrev 2011-05-03 21:23:49 följande:
    Men jag har ju så otroligt lite grädde och ägg. Det kan väl bara bli typ en våffla? Och behöver man inte mer saker till våfflorna?
    jo, fiberhusk... hmmm

en liten LCHF-kaka med hallon och rabarber?
  • Kaya
    Bonanza skrev 2011-05-03 21:34:03 följande:
    fiberhusk har jag ju iofs. Har du ett recept? Och blir de goda då?
    Jag älskar LCHF-pannkakor, de är jättegoda! Men det är klart jag brukar göra på betydligt mer än 2 ägg o 2 dl grädde... Du får späda med vatten och ta lite extra fiberhusk så det blir några stycken. Sök recept på nätet, jag hittar det inte på min dator just nu.

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-05-03 22:17:27 följande:
    Hur var det nu med löparskor? Några tips? Kan man få vilken sko som helst anpassad för vilken fot som helst, eller är det vissa skor som passar vissa fötter?

Funderar på att åka till stadium och kolla..... 
    Visa skor/märken passar på vissa fötter. En del märken har bredare läst osv. Jag har ganska breda fötter så för mig funkar t ex Nike (Zoom Triax är bra) och Asics (köpte just ett par Gel Kayano = suveräna). Däremot inte vissa andra märken som är smalare.

Be att få "provspringa" i butiken, och be att få stå på en sån där platta så en kunnig säljare kan se hur ditt fotavtryck ser ut. Endast så kan man ta reda på om man har ett neutralt löpsteg eller om man  behöver pronationsstöd. (Dvs man kan se lite allmänt kobent ut men ändå ha neutral vinkel/isättning på foten, och tvärtom!)

De allra billigaste modellerna är i allmänhet inget att ha. När det gäller löparskor får man faktiskt generellt sett det man betalar för. Jag brukar utgå från principen att allt under tusenlappen eller lite mer är budgetskor som möjligen funkar för ungdomar, lättviktare utan höftproblem, personer som springer väldigt sällan, personer som har ett "perfekt" löpsteg utan minsta konstigheter osv. Inte för mig - medelålders motionär med gammal höftskada och några kilo för mycket som dels pronerar och dels springer ofta!

Det finns miljoners tester på nätet för springskor, värt att kolla! Även om det viktigaste såklart är hur skorna känns på foten när man provar dem!

Lycka till! (Berätta sen vad det blev!!!)

K
  • Kaya
    Teskedsmamman skrev 2011-05-03 23:14:32 följande:
    Hur orkar du människa?!
    Detta är mitt liv när det är som allra bäst!!! När jag trivs som bäst, och allting funkar!

Sen har jag perioder när jag inte alls känner igen mig själv, när det är för mycket stress och jobb och tråkiga plikter som suger energi, och jag äter fel och försummar träningen, då mår jag inte alls så här bra och får absolut inte lika mycket gjort på en dag.

K
  • Kaya
    Teskedsmamman skrev 2011-05-03 23:19:56 följande:
    Kan man äta för många ägg på en dag?

2 råa och 3 kokta....
    Jag har nämligen hittat underbaraste mellanmålet!! Kokt ägg, delat på mitten, majonäs, en klick Willys stenbitsrom (0,5 kh!) och 1-2 droppar citronjuice! Känns som fest varje mellanmåt och jag skulle kunna äta 4-5 ägg på raken!
    Nej det kan man inte. Inte enligt mig i alla fall. Jag äter ofta 4-5 ägg på en dag.

Det låter som ett LJUVLIGT mellanmål och detta ska jag testa ASAP!!! 'skriver upp*

K
  • Kaya
    helene306 skrev 2011-05-04 11:38:40 följande:
    Visst är såna effektiva dagar bäst?! Jag älskar också såna dagar när vi fått massor gjort och vi känner oss nöjda med vad vi hunnit med (men jag blev ändå trött av ditt inlägg )
    ha ha jag blir lite trött av mig själv ibland måste jag erkänna...

Intressant iakttagelse - jag "KAN" inte ha grädde eller äggmjölk i kaffet längre för då får jag inte i mig det, det smakar surt och URK! Standardmjölk blir det just nu. Men inget alls i te, där klarar jag mig utan, och där brukade jag köra (stora mängder) havremjölk förut, så jag har ju dragit in på den kolhydratkategorin ganska mycket i alla fall.

Ännu en iakttagelse - idag klarade jag mig inte länge på frukosten alls. Har varit VRÅLhungrig i en timme eller så redan och nu måste jag äta lunch.

Åt frukost 8:30: kaffe med lite standardmjölk, två små bitar valnötsbröd med Bregott, 10% ost och gurka. För lite fett för att stå sig? Bregott + valnötsbröd var i alla fall så HF som det kan bli, och trots mjölken i kaffet borde väl hela måltiden ha blivit ganska LC?!

Men jag har nog högre förbränning nu också när jag har rivstartat så med MYCKET träning. Hurra! Det är så jag vill ha det. Hög förbränning, motorn igång hela tiden, mer aptit - mycket hellre än att gå på lågvarv.

Nu blir det lunch, äggröra med smörstekt skinka får det bli. Middag blir lax med något gott tillbehör, kanske spenat?

K
  • Kaya
    Mandel skrev 2011-05-04 12:04:17 följande:
    Eftersom minsta sonen har vattkoppor har han och jag husarrest... Är uttråkad till max och roar mig lite ibland med att baka.
    Idag har vi gjort stora muffins med vitchokladfrosting och mjölkchokladfrosting (inte ett dugg LCHF) som jag delat ut till de anställda. Får terrorisera dem med mitt kakbakande eftersom jag inte äter och jag tycker inte att maken och barnen ska stoppa i sig allt som jag har lust att baka...

Vad ska jag göra resten av dagen? Har ingen lust att stryka eller städa. Baka mera? Ute är det lite för kallt för att vara, vart tog värmen vägen!?!

Jag dör av tristess snart! Och tyvärr är tristessen en ätafaktor...
    Är sonen jättesjuk eller kan han sitta väl påpälsad i barnvagn och hänga med på en rask långpromenad? (Han kanske är för stor för att åka vagn, vad vet jag...?) Själv älskar jag att känna värmen komma inifrån när jag motionerar utomhus en riktigt ruggig dag. En sån där dag när man sitter inne och är frusen och ryser bara man tittar ut genom fönstret, att då ge sig ut i alla fall, i varma mjuka bekväma kläder och sköna skor, och gå eller springa en sväng - och så känna hur man gradvis blir varm inifrån och ut - DET är njutning!

K
  • Kaya

Å vilken god lunch! Jag var så himla hungrig, och så fixade jag detta som gjorde mig så himla nöjd:

Grönt chaite
    Kosttillskott (multivitamin, omega3, stressguard, probiotika)
    Massa smörstekta champinjoner med vitlök
    3 skivor stekt lufttorkad skinka
    Omelett på 2 ägg, 2 äggvitor, lite CF, örtsalt, sambal, kryddblanding med spiskummin

NAM NAM o YUM YUM

Nu är det bara att jobba järnet tills barnen ska hämtas från skola/dagis.

Imorgon ska jag på en jobbresa över dagen igen och funderar på vad jag ska packa med mig för mat. Kokta ägg, mackor på valnötsbröd med mycket pålägg, samt några LCHF-ischoklad och nötbollar som nödkost...? Jag hinner för en gångs skull äta frukost hemma innan jag reser, så jag kan grunda med en rejäl bacon-och-ägg-laddning eller nåt.

K

• Kaya
    helene306 skrev 2011-05-04 12:34:40 följande:
    Ja, lite fett i frukosten. Kan du ha i kokosfett i kaffet? Det går bra ihop med mjölk om du vill ha i något vitt. Välj gärna fetare ost än 10%. Ju fetare dessto bättre

Ibland har man hungrigare dagar. Lyssna på kroppen och ät när den är hungrig

Idag var jag latare än latast: laxfilé med hyvlat smör och en hög oliver. Orka laga mat liksom
    Jag vet att det är mer fett som gäller än i min frukost idag om man orkar köra strikt LCHF och kroppen svarar bra på det. Men för mig har det inte funkat, jag har snarare ökat i vikt och känt mig tung och trög... Så jag har sakta men säkert ändrat min kost till lite mer GI/Atkins, eller väldigt liberal LCHF med något mindre andel fett och något mer carbs (från "rätt" källor) samt lite mer protein.

Jag kör nu med mindre mängd fullfeta mejeriprodukter, väljer oftast Mellangrädde istället för vispgrädde, 10% ost istället för helfet ost IBLAND (jag äter fortfarande massa parmesan, fetaost, fet grilloumi etc i/till maten men just osten jag har på mackan, där ÄLSKAR jag 10%!), har minskat mängden CF jag äter osv. Och så äter jag lite mer grönsaker som kål, zucchini osv som ändå innehåller en del kolhydrater, samtidigt som jag försöker minska mängden "LCHF-godis" som det blev lite VÄL mycket av speciellt under påsken men även tidigare, i stort sett ända sedan jag började testa LCHF och insåg att det finns något så fantastiskt som LCHF-bountys...

Huvudprincipen just nu är att försöka kombinera fördelarna med LCHF-kost (noll sötsug, lite mer normal aptit, bättre hy, lugnare mage osv) med en kosthållning som jag känner mig lite mer hemma i, vilket då bl a innebär
    1. lite mer carbs från grönsaker för att jag a) älskar grönsaker och b) inbillar mig att det kommer att bli lättare för mig att uppnå goda träningsresultat om jag kör lite mer liberalt (typ Björn Ferry) än om jag kör superstrikt...
    2. att jag inte kan tvinga i mig sånt jag hatar för att det är bra LCHF, utan livskvalitet är också viktigt. Därav mjölk i kaffet - och inget kokosfett eller ägg!

Samtidigt som jag självklart fattar att jag inte kan behålla jättemycket Bregott, smör, olivolja, kokosfett i kosten och SAMTIDIGT öka på kolhydraterna hur mycket som helst, för då lär jag ju gå upp ännu mer i vikt. Utan jag får försöka hitta någon form av balans, och då måste jag tyvärr lämna den där sköna tanken bakom mig att jag skulle kunna strunta helt i mängden mat bara jag äter rätt saker. Jag trodde/hoppades att det var så med LCHF, men för mig fungerade det inte, alltså måste jag försöka något annat.

Mycket träning + glutenfri lågkolhydratkost typ GI/Atkins är vad jag ska satsa på nu och ett par månader framåt, så får jag utvärdera det sen och se hur det känns... Redan nu kan jag ju säga att detta känns mycket mera "JAG"!

Lax + oliver är ju en underbar kombination så jag tycker din "lata" mat låter suverän! Jag ska laga lax med oliver, sardeller och spenat till middag senare.

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**